geen grub loader bij multibootsysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrankvG

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2013
hallo,

ik probeer een multibootsysteem op te zetten; op de laptop waar alleen w7 op staat heb ik 2 partities aangemaakt voor linux ubuntu 12.10: 1 voor ubuntu en 1 voor de swapfile. dit omdat ik linux niet op de c-schijf wil hebben. na de installatie krijg ik gewoon met opstarten het grub bootmenu van linux. wat me wel bevreemd is dat als ik het zeg maar zat ben en de linux formateer dan start w7 niet meer op; het pad kan dan niet meer gevonden worden. hoe krijg ik in zo'n geval de bootloader van windows terug?

dan punt 2:

op de vaste pc waar xp pro en w7 op staan krijg ik het niet voor elkaar om ubuntu gestart te krijgen. er is geen grub loader menu. ik vermoed dat dit komt door de bootloader van windows die actief is. ik heb deze met easybcd uitgezet en xp verwiijderd uit de lijst; maar dit mocht niet baten. dit probleem doet zich alleen voor op deze pc met beide versies van (x)ubuntu 12.04.2 en 12.10. wat doe ik fout? zelfs wanneer ik met acronis diskmanager de schijf waar linux op staat een letter toewijs zodat ik hem met easybcd kan selecteren wanneer ik hem als nieuw entry toe wil voegen wil hij niet opstarten en wordt er gezegd dat de file niet gevonden kan worden.

wie weet er raad?

groet, frank v g

@jensvde, niet iedereen kan even goed googlen of vertrouwt niet alles.

@TS:
Als je echt die van windows terug wilt kun je de windows cd erin doen en kiezen voor opstartherstel, als je de grub niet erg vind kan je die ook er terug opzetten (dan boot windows ook)
Je kan een ubuntu (of andere debian linux) opstarten via de live cd en dan deze simpele utility gebruiken: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

@punt 2
Je geeft een linux schijf geen letter, dan doet hij het namelijk niet meer! :P

Wat ik denk dat je gedaan heb is tijdens de installatie het pad van de bootloader op een PARTITIE gezet i.p.v op EEN SCHIJF (bijv. sda1 / sda2 i.p.v sda - naamschijf)

Ik heb dit probleem al jaren geleden als volgt getackeld:
Bv. maak de partities die je nodig hebt (3 primaire en enige logische in de extended partitie)
Verberg de (twee) partities waar je nu even niets mee doet en installeer op de zichtbare je windows.
Installeer linux MAAR installeer de bootmanager (grub2) NIET in het MBR! maar op de schijf waar je Linux hebt gezet bc /dev/sd2 of zoiets afhankelijk waar je Linux gezet hebt.

Tot slot neem je een multiboot programma bv masterbooter en daarin bepaal je welke partitie je wilt booten.
Zelf heb ik win 7, win xp en linux.
Wil ook win 8 erbij maar dan zal Linux naar een logische partitie moeten.
Om te voorkomen dat je met de windows versies in de knoop komt kan ik instellen dat als ik windows op de eerste partitie gebruik, dat de andere twee hidden gemaakt worden. Dus je ziet alleen de windows waar je mee werkt. Zo kan er ook niets aan die andere windows installaties onbedoeld vernaggelt worden.

Deze methode bevalt mij prima en ik gebruik hem zo al jaren.

succes ermee

@mastermindzh ,
Als je bij google "windows bootloader instead of grub" intypt (wat dus de vraag is) kom je bij die pagina uit.

@kostenzer

hoi,

ik weet niet hoe jij dit voor elkaar gekergen hebt maar bij mij werkt het niet. de grub heb ik op dezelfde partitie gezet als waar ubuntu staat, maar ubuntu kan niet gestart worden! er komt zelfs helemaal geen bootloader van ubuntu bij het opstarten.
het programma masterboot heb ik geprobeerd te installeren maar dat lukt ook niet; er zit geen exe bestand bij. waarschijnlijk komt alles doordat er reeds 2 windows versies opstaan en de gewone bootloader van windows actief is denk ik. het maakt mij niet uit welke bootloader gebruikt wordt als ik maar alle besturingen op kan starten.
misschien kan je als je wilt mij eens helpen op afstand met teamvieuwer?
bedankt voor je tips (iedereen trouwens), maar ik kom er toch niet uit; te weinig ervaring denk ik met een multiboot i.c.m. linux ubuntu.

groeten, frank v g

Laatst bewerkt door een moderator:
Het komt , zoals ik al eerder aangaf, omdat je grub op een partitie hebt gezet ipv op een schijf. En san wordt opstarten lastig.

Als je omhoog acrolled en mijn vorige reactie nog eens leest dan moet je het stjkje hebben over de life cd.

Oftewel nog eens in het kort:

Start van lovecd
Installeer boot repair
Laat boot repair werken.

heb ik gedaan met de livecd en dan bootrepair; maar dan is ie gigantisch lang bezig met scannen van systemen. dit heb ik na een uur maar weggedrukt.

bedankt voor reageren, frank

Nja als je geen geduld hebt kan je natuurlijk ubuntu herinstalleren en deze keer de bootloader op de harde schijf zetten i.p.v partitie.

Let dan bij deze stap op de onderste regel, en zorg dat die op je SDA staat en niet op een partitie:
mbrpariondemo16.png

dus als ik het goed begrijp (sorry maar ik ben niet zo ver als jij) moet de grub op de harde schijf waar de windows versies op staan? wat ik op internet heb kunnen vinden is dit dan ook sda genoemd. maar op welke dan? xp pro? of w7 schijf?
waarom is dan in jou voorbeeld een sdc schijf geselecteerd? er staan in jou voorbeeld ook drie sdc schijven (partities?) 1 met: / (sdc 1)en 1 met /home (sdc 2), en 1 met swap (sdc 3). waarom zijn er dan 2 sdc ext 4 schijven? waarom bij de ene /, en bij de andere /home? heb je deze schijven van te voren aangemaakt (ik wel dus; 1 ext4, en 1 swap), of heb je dat met ubuntu gedaan?
dit is de eerste keer dat ik met linux werk, en ik waardeer het enorm wat je me verteld.
m.v.g. Frank v G

sda betekend = schijf 1 , sdb = schijf 2, sdc = schijf 3

Zo moet je dat alvast zien.

Waar je de grubloader op moet zetten is nog niet zo simpel, dan zal je moeten kijken welke harde schijf als eerste opstart.
Dat kan je nakijken bij de "boot sequence" in de bios.

@FrankvG

Gôh, veel reacties vandaag.
Masterboot heeft wel een handleiding. Daar moet je even induiken. F10 en Enter zijn sleuteltoetsen die vaker nodig zijn.

Je moet hem van cd of usb installeren.
Bij usb moet er Mrboot -2 als start commando ingegeven worden. Ander plaatst hij hem op de usb stick
Verder is hij uiteindelijk niet gratis. Ik dacht, maar dat is alweer lang geleden, dat het opstarten steeds langer duurt.
Maar er zullen wel meer van deze dingen zijn.
Ik heb van deze gehoord bij http://www.schoonepc.nl/instal/multibt.html
EFDISK heb je in dat pakket niet nodig.

Dat Linux niet opstart is logisch. In het MBR staat geen verwijzing, die staat in /dev/sda... (Grub dus). Die in het MBR komt pas na installatie van MrBooter (masterboot)
Wat ook helpt is om van een Hiren's bootcd of misschien BartPE te booten. Zeker op de Hiren's staat een bootmanager die je van de cd/dvd uit kunt starten. Je kunt dan kijken of Linux het nu wel doet.
Lukt het wel, dan heeft het zin door te gaan op deze weg.
Als je de Nederlandse handleiding van MrBooter niet kunt vinden, kan ik je daar wel aan helpen.

Als je windows installeert kun je ook de bootmanager van Windows gebruiken om daar voor linux te kiezen.
In de vroege XP tijd was dat mijn oplossing. Alleen verberg je windowspartities dan niet en dat vond ik een must.

Veel succes.

Laatst bewerkt:
sda betekend = schijf 1 , sdb = schijf 2, sdc = schijf 3

Zo moet je dat alvast zien.

Waar je de grubloader op moet zetten is nog niet zo simpel, dan zal je moeten kijken welke harde schijf als eerste opstart.
Dat kan je nakijken bij de "boot sequence" in de bios.

Rick,

joooo; hij doet het!!!!!!!!!! die laatste opmerkingen van je deden het hem; "van welke schijf start de computer op?". er zitten 2 harde schijven in van 160gb 1 ide en 1 sata; alle besturing staat op de ide (dit omdat ik later pas de sata schijf er in gezet heb). vorige week begon ik met ubuntu en in 1e instantie heb ik hem "achter" w7 gezet; dit werkte niet. eraf gegooid en toen op de sata schijf gaan proberen (meerdere keren); dit werkte ook niet. toen de discussie op helpmij gestart; wat er mij geadviseerd werd heb ik onderzocht en uitgeprobeerd. maar toch.........gisteren werd ik wakker; ik heb schijfruimte vrij gemaakt met acronis diskmanager, vóór de c schijf gezet en verder even niks mee gedaan. toen opnieuw, voor de tiende keer of zo, ubuntu geinstalleerd; netjes de partities aangemaakt met ubuntu (wat me wel opviel is dat ik er maar twee aan kon maken; zeker omdat er al 1 primaire 3 logische opstonden vermoed ik), het opstart bestand (grub) zoals jij me gezegd had naar deze schijf (sdb in dit geval) en installeren maar. tot mijn verbazing deed ie het nu wel!

eerst krijg ik de bootmaster van ubuntu met ook de bootloader van w7 (alleen xp staat daar niet tussen wat me niet verbaasd omdat ubuntu tijdens installeren xp ook niet zag), maar wanneer ik voor w7 kies krijg ik gewoon de bootloader van windows en kan ik daar kiezen voor xp of w7. een beetje slordig.....maar toch......het werkt.

dat van die bootmaster program snap ik nog niet; ik heb het programma gedownload, op cd gebrand en daarna geprobeerd om vanaf te booten; dit werkt dus niet; ik zal dus wel weer wat fout doen. misschien heb je nog wat bruikbare tips? ik loop er trouwens aan te denken om de pc mee te nemen naar de helpmijdag waar ik me voor ingeschreven heb; misschien is daar iemand (of jij wel) die me verder helpen kan.

ik vind het in ieder geval hardstikke gaaf om hier met elkaar en voor elkaar tps en tricks uit te wisselen en wil iedereen daarvoor bedanken (jou tip was doorslaggevend).

groeten en ik hoor van je, Frank v G

@Kostenzer,

bedankt voor je reactie en meedenken. inmiddels werkt het en dat zelfs zonder mrBooter wat ik een ingewikkeld programma vind. ik had er ook al over gelezen in de e-boeken van menno schoone, die trouwens geweldige informatie geeft) maar dit gaat allemaal heel erg diep voor mij en zover ben ik nog niet.

zoals je kan lezen in mijn quote naar rick kan ik ubuntu nu wel starten; welliswaar heb ik xp niet in de grub van ubuntu, maar toch.......ik (met de hulp van jullie) heb het toch werkend gekregen en voel me best een beetje trots. weet je, een multiboot met windows alleen is niet zo moeilijk, maar wanneer je gaat combineren wordt het toch een ander verhaal.

nu alleen nog vergrotingssoftware voor linux, dat had ik nog niet verteld: ik ben slechtziend en werk onder windows met zoomtext en supernova. ik had in een topicje uit 2009 iets gelezen over het pakket simple-ccsm waarmee je de weergave aan zou kunnen passen. ik ben aan het zoeken gegaan in de appstore van ubuntu maar kan het niet vinden; heb maar een discussie gestart over dit onderwerp genaamd: vergrotingssoftware voor linux:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/765784-vergrotingssoftware-voor-linux

misschien kan je helpen om dit voor elkaar te krijgen?

groeten, Frank v G

Nou Frank,

Mijn complimenten voor wat je allemaal gedaan hebt en uiteindelijk hebt klaargespeeld.
Mrbooter is helemaal niet ingewikkeld. Je moet er even aan wennen, maar zonder kun je ook gelukkig worden.......
Aleen niet zoooo gelukkig....:D

Om Xp in grub te krijgen heb ik dit gevonden:
http://lcardinaals.wordpress.com/2009/11/07/ubuntu-configureren-van-grub-2/

Hierin wordt door Martijn verwezen naar:
http://linux.koolsolutions.com/2008...ual-boot-does-not-boot-from-grub2-or-grub-pc/

Wat de vergrotingssoftware aangaat kan ik je helaas niet helpen.

Veel succes met deze links en je Linux leerproces.

Kos

Laatst bewerkt:
Kos,

bedankt voor je complimenten; ik voel me gevleid. wat betreft je tips om xp in de grub erbij te krijgen het volgende: het artikel in de link die je me stuurde betreft volgens mij tips voor als je helemaal geen winows ziet in de grub. bij mij is het zo dat ik dus én xp, én w7, én ubuntu. w7 en ubuntu geeft ie gewoon weer in de grub van ubuntu, maar xp dus niet. nou maakt dat op zich niet zoveel uit omdat wanneer ik kies voor w7 krijg ik dus gewoon eerst de bootloader van windows waar ik
dan kan kiezen uit xp of w7.
het zou alleen leuk en netjes zijn wanneer in de grub van ubuntu naast ubuntu en w7 ook xp vermeld zou staan zodat ik de bootloader van windows kan laten skippen. alle info op internet die ik vind is voor mij op dit moment nogal veel acrabadabra met een hoop commando's die ingevoerd moeten worden en een upgrade naar grub 2. hoe ga je deze commando's invoeren (kopiëren en plakken wanneer je nog niet opgestart bent).

het zou leuk en fijn zijn wanneer er wat in het nl beschikbaar zou zijn. ik denk dat ik het voorlopig maar zo moet laten dan; ik heb anders ook kans dat het hele spul verpruts (alhoewel ik wel een image heb gemaakt die ik zo terug kan zetten; moet ik natuurlijk wel eerst in w7 kunnen komen want daar staat acronis)

het is in ieder geval fijn dat er mensen als jullie zijn die meedenken...............bedankt en ik hoor van je.

frank

Kos,

ik ben nu een paar uur bezig om dit voor elkaar te krijgen; maar het lukt me niet om in de map /boot/grub en het bestand grub.cfg te wijzigen. de man heeft het over:

Windows toevoegen

Nu je dit weet open je "menu.lst" via de bekende weg.

maar wat is dan de bekende weg? ik denk dat deze info voor een oudere versie van linux is; ik werk ondertussen met 13.04, de topic is van 2009 en een andere die ik zelf nog gevonden heb van 2008. ik heb het e.e.a. gegoogled;l maar kom er toch wederom niet helemaal uit. maar................toch weer wat geleerd.

groeten, frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan