• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Geen help meer beschikbaar voor formules

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
Plots kan ik geen hulp meer lezen bij formules van Excel 2024/Windows11 Pro. Zowel bij een nieuw werkblad als een bestaand.
Doet zich voor bij alle formules.
Ik heb diverse instellingen nagelopen maar kan niet vinden waar ik deze functie weer kan inschakelen.
Graag hulp

Screen-20251128_1021-01.jpg

Nakijken:

Open Excel en ga naar Bestand > Opties.
Selecteer Algemeen in het menu aan de linkerkant.
Zoek het gedeelte Privacyinstellingen en klik op de knop Instellingen beheren.
Vink het vakje 'Optionele verbonden ervaringen inschakelen' aan en klik op OK.

Gechecked en aangepast. Helaas niet het gewenste resultaat, ook niet na een rboot van het systeem en dus ook van Excel

Copilot geeft dit antwoord:

De foutmelding wijst erop dat de functie die je zoekt (hulp bij formules) afhankelijk is van een online service die door je organisatie is uitgeschakeld. In Excel 2024 op Windows 11 Pro gaat het meestal om “Intelligente services” (ook wel Office Intelligent Services genoemd). Deze services leveren o.a. contextuele hulp, suggesties en AI-functies zoals formule-aanbevelingen.

Welke service is dit?
  • Het is onderdeel van Microsoft 365 Intelligent Services, die functies zoals:
    • Formulehulp en suggesties
    • Vertalingen
    • Data-analyse (Ideeën)
    • Automatische correctiesondersteunen.
Als deze service is uitgeschakeld door de beheerder, zie je de melding die jij beschrijft.

Kun je het zelf weer aanzetten?
  • Niet rechtstreeks in Excel, want dit is een tenant-instelling in Microsoft 365 Admin Center.
  • Alleen een Microsoft 365-beheerderkan dit inschakelen:
    1. Ga naar Microsoft 365 Admin Center.
    2. Navigeer naar Instellingen → Organisatie-instellingen → Services & invoegtoepassingen.
    3. Zoek Microsoft 365 Intelligent Services (soms heet het “Office Intelligent Services”).
    4. Zet de optie Inschakelen aan.
Wat kun je nu doen?
  • Controleer of je organisatie bewust deze functie heeft uitgezet (soms om privacyredenen).
  • Neem contact op met je IT-beheerder en vraag of Intelligent Services weer geactiveerd kunnen worden.

Na wat uitzoeken in deze Privacy instellingen omgeving blijkt dat ALLE opties ingeschakeld moeten zijn om de help-functie te laten werken.
@AlexCEL. Ga ook die route eens bijkijken. Bedankt.
Bericht automatisch samengevoegd:

@AlexCEL. Geen idee waar ik het Microsoft 365 Admin Center kan vinden. Ik ben geen Microsoft 365-beheerder

Laatst bewerkt:
We gaan verder met CoPilot

Als het om een privé-PC gaat en je geen Microsoft 365-beheerder bent, dan betekent dit dat Excel de functie Intelligente services probeert te gebruiken, maar deze staat uit in jouw privacy-instellingen of accountinstellingen.

Wat kun je zelf doen?

1. Controleer in Excel:
    • Ga naar Bestand → Opties → Vertrouwenscentrum → Instellingen voor het Vertrouwenscentrum → Privacy-instellingen.
    • Zoek naar Inschakelen van verbonden ervaringen of Intelligente services.
    • Zet deze opties aan.
  2. Controleer je Microsoft-account:
  3. Als je een bedrijfsaccount gebruikt op je privé-PC:
    • Dan gelden nog steeds organisatiebeleid. In dat geval kun je het niet zelf aanpassen; je hebt toestemming van de IT-afdeling nodig.

Waarom gebeurt dit?
  • Excel-functies zoals formulehulp gebruiken cloudservices van Microsoft. Als deze zijn uitgeschakeld in privacy-instellingen of door beleid, krijg je deze foutmelding.

Dat is precies wat ik gedaan heb weliswaar met tegenzin. Waarom moet MS zo veel van me weten?

Terug
Bovenaan Onderaan