geen hoofdletters in tooltip

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariken

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Ik gebruik Namo webeditor, versie 9.
Ik ben bezig met een smoelenboek en wil met een tooltip de namen weergeven.
Dat lukt op zich wel, alleen verdwijnen de hoofdletters en wordt alles in kleine letters weergegeven, terwijl ik het wel goed ingeef.
Heb voor de zekerheid zowel de alt- als de title-tag meegegeven (alt="Pietje Puk" title="Pietje Puk"). De tooltip wordt weergegeven als "pietje puk".
Wat doe ik niet goed, iemand enig idee?

Hoi Mariken,
Het lijkt me niet dat je iets fout doet. - Ik snap er helemaal niets van.

1. Ik heb de handleiding van de Namo Webeditor 9 doorgenomen, en daar staat niets in over tooltips met kleine letters.
  2. Er staan wel voorbeelden in met afbeeldingen, en daar staan de tooltips duidelijk met hoofdletters zoals het hoort.
  3. Er staat ook nergens dat je in een of andere instelling de tooltips op alleen maar kleine letters zou kunnen zetten (zou ook raar zijn).
  4. Ik heb een probeerversie van de Namo Webeditor 9 gedownload, en daar is inderdaad zo'n soort instelling niet in te vinden.
  5. Heb het vervolgens geprobeerd: er komt keurig "Pietje Puk" en niet "pietje puk" als tooltip (niet bij afbeeldingen, niet bij links) wanneer ik daarna de pagina in Firefox bekijk.

Kortom: ik snap er helemaal niets van waarom het bij jou kleine letters worden. :rolleyes:

Als je in de html-weergave kijkt, staan ze dan wel met hoofdletters bij de alt="Pietje Puk" en title="Pietje Puk"?
  • Dan zou er tijdens het opslaan van de pagina iets mis moeten gaan.
Als je daarna dezelfde pagina weer opent met Namo, zijn het dan kleine letters geworden in de html-weergave?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Beste CSSHunter,
Wat aardig van je om hierin te duiken. Toen ik je reactie las dacht ik ojee ik heb iets fout gedaan.
Heb nu zojuist weer gecheckt, de pagina zelfs hernoemd en het resultaat is hetzelfde; echt om gek van te worden:mad:
Pietjepuk.jpg

Hoi Mariken,
De raadselen stapelen zich op! :eek:
Ik denk dat er op een of andere manier een bug in je Namo-editor is geslopen, want:

1. Als ik hetzelfde doe in Namo, gaat het gewoon goed met een title="Pietje Puk..." bij een link (zie screenshot: namo-link-title.png).
  2. Het gaat ook gewoon goed met een alt="Image met Hoofdletter!" bij een image (zie screenshot: namo-img-alt.png).

3. Als ik daarna de pagina opsla in Nemo, en vervolgens de pagina weer open in Nemo of open in Firefox, dan blijft het nog steeds in orde (deze testpagina; het img bestaat niet, zodat je meteen de Alt-tekst krijgt).

=======
Wat je zou kunnen proberen:
  • De title's en alt's niet opgeven via het eigenschappen-venster van een link of img, maar rechtstreeks intikken (of corrigeren) in de html-weergave.

Als dat niet helpt:
  • De hele Namo-editor verwijderen en opnieuw installeren.

Als dat ook niet helpt, dat zit er kennelijk een bug in de echte Namo 9 en niet in de Trial-versie die ik heb. Dan is het laatste redmiddel:
  • De pagina eerst aanmaken en opslaan in Nemo, daarna openen met Kladblok (of Notepad++) en dan alle alt's en title's in de html-code in orde maken en weer opslaan.

Het enige dat dan nog fout zou kunnen gaan, is als je de bijgewerkte versie via Nemo zou uploaden (dan zou Nemo er alsnog weer kleine letters van kunnen maken). Als dat het geval is:
  • Dan moet het uploaden buiten Nemo om gaan, en dat kan prima met bv. de gratis te downloaden FileZilla Client (mini-gebruiksaanwijzing staat hier).

Ik ben benieuwd! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
PS: Wat ik zo in de gauwigheid van de Namo-editor zie, is dat er niet erg geldige html-code uit komt (t.o.v. de standaarden die gerespecteerd moeten worden; dat kan allerlei nare gevolgen hebben, bv. verschillen tussen browsers...).
Bijvoorbeeld:
  • Ik zie niet dat Namo een zg. Doctype invoegt (basisvoorwaarde voor een goede pagina).
  • Ik zie wel dat Namo codes gebruikt als: <body bgcolor="white" text="black" link="blue" vlink="purple" alink="red">
  • Dat is een zwaar verouderde manier om opmaak aan een pagina te geven; de attributen bgcolor, text, link, vlink en alink zijn stuk voor stuk al in 1999 "deprecated" (achterhaald/verboden) verklaard...
  • Meer over dit soort dingen: zie hier op het forum.

Je zou ook eens de gratis webeditor KompoZer kunnen proberen: die doet dit soort ongeoorloofde dingen niet. :)

Beste CSSHunter,
Opnieuw een uitgebreide reactie, dank!

Ik had de editor inderdaad al opnieuw geïnstalleerd, maar zonder resultaat.
Later aanpassen in een kladblok is een mogelijkheid, maar natuurlijk zeer onhandig.
Het uploaden doe ik sowieso niet via de editor maar met cuteFTP van mijn wederhelft, dus dat is wel getackeld.

Destijds in 2004 ben ik met volgens mij versie 4 van Namo begonnen. Ik was toen helemaal een leek, dus dat was toen een handige editor.
Heb daarna door omstandigheden eigenlijk enkele jaren niets met html van doen gehad. Pas dit jaar ben ik er voorzichtig weer mee begonnen. De weinige kennis die ik had was helemaal weggezakt Omdat Namo in 2004 goed beviel en de trialversie er vertrouwd uitzag, met ook een mobile preview, heb ik deze versie (9) aangeschaft. Voel me dus een beetje ge.... nu blijkt dat niet eens aan de standaarden wordt voldaan.

Ik had de afgelopen periode al begrepen dat html5 en css3 de nieuwe standaarden zijn (toch?) en ben ook van plan mij daar de komende tijd in te gaan verdiepen. Dank voor de link met leesvoer. Ik onderga morgen een schouderoperatie en kan dan voorlopig niet met een muis werken, dus ben ik aangewezen op een tablet.

Ik had al de Dreamweaver CS5 van mijn wederhelft geprobeerd, maar kan daar niet aan wennen. Ik heb de Kompozer geïnstalleerd. Ziet er op het eerste oog mooi uit, dus die ga ik later zeker uitproberen.

Bedankt en met vriendelijke groet, Mariken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan