Geen internet achter tweede router

Status
Niet open voor verdere reacties.

BoerTim

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2011
Goedemiddag,

Ik zit met het volgende. In mijn huurhuis heb ik een ethernet aansluiting die verbonden is met router 1 (SMC7908VoWBRA). Deze router heeft ip 192.168.2.1, netmask 255.255.255.0, DHCP aan (vanaf 192.168.2.100) en een onbeveiligd WiFi netwerk A. Als ik mijn laptop direct verbind achter router 1, dan krijgt ie ip 192.168.2.111, netmask 255.255.255.0 en gateway 192.168.2.1 en werkt internet prima. Omdat ik niet zo van onbeveiligd WiFi houd en meer LAN poorten nodig heb, wil ik een router 2 (Linksys WRT54G) aansluiten op de ethernet aansluiting die mijn huis binnenkomt om zo een eigen netwerk en WiFi netwerk B op te zetten. Ik wil niks te maken hebben met de andere apparaten die verbonden zijn met router 1 en daarom is het instellen van router 2 als switch geen optie.

Router 2 heb ik nu als volgt ingesteld: ip 192.168.3.1, netmask 255.255.255.0, DHCP aan (vanaf 192.168.3.100) en WiFi kom ik wel uit. Nu heb ik een laptop achter deze tweede router aangesloten via een ethernet kabel en de deze laptop krijgt keurig ip 192.168.3.100, netmask 255.255.255.0, gateway 192.168.3.1, DNS 192.168.2.1 toegewezen, maar internet werkt niet.

Wat heb ik fout gedaan of is mijn configuratie helemaal niet mogelijk? Uiteindelijk wil ik server achter router 2 hebben, die van buitenaf bereikbaar is. Dit moet toch mogelijk zijn?

Alvast bedankt!

Tim

Probeer eens een andere DNS, van bijvoorbeeld Google (8.8.8.8 of 8.8.4.4)

Groet,

Bedankt voor je reactie. Ik heb eerst op de laptop dns 8.8.8.8 geprobeerd en dat werkte niet. Toen bij router 2 de statische DNS 8.8.8.8 ingesteld, maar hielp ook niet. Heb nu bij de router 2 de statische DNS op 192.168.2.1 gezet, maar werkt ook niet. Dus statische DNS van router 2 maar weer leeg gelaten zodat router 1 de DNS doorgeeft. Nog andere suggesties?

Router 1 geeft trouwens trouwens twee DNS adressen: 192.168.2.1 (router 1 zelf) en 212.45.33.3 (Solcon Internetdiensten B.V.). Met de laptop waar ik nu op zit, ben ik verbonden met WiFi A (het onbeveiligde netwerk dus). Dat functioneert goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
a. Koppel router 2 weer los van router 1.
b. Sluit bedraad aan aan router 2. Zet draadloos even af op je pc/laptop
c. Zet router 2 op zijn WAN ip-instelling op Automatisch verkrijgen (DHCP)
d. Zet router 2 weer terug op LAN ip-adres 192.168.3.1
Herstart je pc hierna (want geen verbinding meer met het juiste netwerk van router 2).
e. Sluit router 2 met zijn WAN/Internet bedrade aansluiting aan op de routermodem van je provider. Zet 'm even uit en dan weer aan. Wacht totdat router 2 weer helemaal in de lucht is. Sluit je pc/laptop bedraad aan aan router 2, en zet tijdelijk WIFI uit en herstart je pc/laptop.
Je moet daarna in Router 2 kijken bij Status welk WAN/Internet-adres die heeft staan. Dat moet een 192.168.2.x ip-adres zijn (waarschijnlijk dus iets als 192.168.2.1xx).
Kijk of je vanaf je pc/laptop hiermee ook Internet-toegang hebt (bedraad dus).
Werkt dat, haal de bedrade netwerkkabel van router 2 af en probeer draadloos met router 2 te verbinden. Kijk of je daarna via draadloos werkend Internet hebt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Tijs. Helaas heb ik geen toegang tot de routermodem van de provider van mijn huisbaas (wat ik router 1 noem). Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar ik probeer een configuratie te krijgen zoals het onderste plaatje op http://server.idemdito.org/svt/techtalk/router.htm, waarbij het lichtblauwe bedrijfsnetwerk in het plaatje mijn eigen netwerk is (maar dan 192.168.3.x ipv 192.168.1.x en is router 2 in het plaatje de router van mijn huisbaas (router 1) en de andere router in het plaatje mijn eigen router (router 2).

Ik heb nu de ethernet kabel die mijn huis binnenkomt (en aan de LAN kant van router 1 zit) in de WAN/Internet poort van router 2 gestopt en router 2 het ip 192.168.3.1 gegeven en op Automatisch Configureren - DHCP ingesteld. Router 2 uit en aan gezet, toen laptop opnieuw opgestart. De Status van router 2 geeft een Internet-adres van 192.168.2.117 aan, zoals verwacht. Helaas geen internettoegang. Draadloos heb ik de hele tijd uitstaan, totdat alles bedraad goed werkt.

Kan ik nog iets anders proberen?

Trouwens, ik heb operating mode van router 2 op router staan en niet op gateway, is dat goed?

Laatst bewerkt door een moderator:
Trouwens, ik heb operating mode van router 2 op router staan en niet op gateway, is dat goed?

Nee, dit is dus niet goed! Heb het veranderd naar Gateway en ik heb internet! Draadloos instellen gaat wel lukken, maar nog 1 vraagje. Achter router 2 wil ik een server draaien die van buitenaf bereikbaar moet zijn. Moet ik nu in router 1 en router 2 de poorten open zetten die ik nodig heb? Moet router 2 dan een statisch ip-adres hebben van router 1?

Nogmaals bedankt voor de suggesties.

Je moet (met jouw setup) portforwarden in beide routers. Dus in router 1 porforwarden naar 192.168.2.117 en in router 2 porforwarden naar 192.168.3.x (=ip-adres die je 'server' heeft in het 192.168.3.x ip-netwerk).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je moet (met jouw setup) portforwarden in beide routers. Dus in router 1 porforwarden naar 192.168.2.117 en in router 2 porforwarden naar 192.168.3.x (=ip-adres die je 'server' heeft in het 192.168.3.x ip-netwerk).

Tijs.

Bedankt Tijs, nu is alles helder. Zal ik toch contact op moeten nemen met de huisbaas :(.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan