geen internet verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Een kennis van mij heeft Windows XP sp 3 op haar computer. Ze heeft onlangs ADSL + Telefoon + Actieve Televisie genomen. Heeft via een computer het modem (Nieuwste Experiabox) geconfigureerd en het werkt. Ze wil een tweede computer met de kabel aansluiten die reeds tijden gewoon geïnstalleerd was en werkte; de internetverbinding werkt nu niet. Het toewijzen van een ip adres is het probleem. De aansluitingskabel is oké (uitgeprobeerd met laptop, die dus zo op internet te brengen is). Wat we ook proberen we krijgen de verbinding niet werkend. Ze heeft wel geprobeerd met de KPN installatie cd rom verbinding te maken, maar dat deed ze nadat de bverbinding al niet werkte. Helaas werkt de systeemhersteloptie niet (alles uitgeprobeerd). Ik herinner me dat ik ooit hetzelfde had en dat de helpdesk mij iets liet wijzigen in de TCP/IP configuratie (overigens niet van toegewezen IP adres naar vast IP adres dat heb ik al uitgeprobeerd). Ik moest ergens in de TCP/IPconfiguratie iets weg halen of juist plaatsen, dat weet ik niet meer.

Graag jullie hulp.

sgrav000

Laatst bewerkt:
Kijk eens goed aan de achterzijde van de pc.
Er willen wel eens 2 netwerkkaarten ( 1 onboard en een losse ) in een pc zitten.

Zo dit het geval is, is deze in de juiste aangesloten?

Zo ja, ga dan eens naar apparatenbeheer.
Geen geel uitroepteken?
Is de de netwerkkaart ook ingeschakeld?

Heb je de drivers voor de netwerkkaart ( onboard of los) bij de hand?
Zo ja, verwijder het stuurprogramma eens en herstart.
Xp zal de netwerkkaart installeren of om de drivers vragen.

Verder toestemming in Firewall aanwezig?
IE ( als browser) Extra, internet opties, standaard instellingen herstellen.

geen internetverbinding

Dank je Aptje voor je reactie.
Er is maar 1 ethernetaansluiting aan de achterzijde van de computer.
Geen geel uitroepteken bij de drivers in apparaatbeheer.
Ik heb de kabel uitgeprobeer op een andere computer: de kabel is gaaf.
Netwerkkaart is ingeschakeld (dus geen rood kruisje).
De drivers van de netwerkkaart zijn niet buiten de computer aanwezig.
Ik heb reeds de netwerkdriver gedeïnstalleerd en vanuit het cache van Windows weer geïnstalleerd: dit loste het probleem niet op.
De functie van de firewall is overgenomen door de virusscanner annex firewall.
Dit was altijd al zo. Ik heb virusscanner en firewall uitgeschakeld. Gaf geen oplossing.
Mijn ervaring zegt dat alleen het deïnstalleren van de virusscanner 100% zekerheid geeft dat hij niet de oorzaak is.
Overigens het probleem ontstond op het moment dat de computer werd aangesloten op de Experiabox. Voorheen deed hij het normaal. En andere computer in het huis werken allemaal.
Ooit liet een helpdesk mij in een gelijk geval een selectie weghalen of juist bijzetten
in de configuratie van de TCP/IP maar ik ben glad vergeten wat. De kennis had voor mijn komst die helpdesk al benaderd en die hebben telefonisch met haar de zaak doorgelopen en (ze weet niet veel van computers) ongeveer datgene gedaan wat ik ook gedaan heb. Ze kwamen er niet uit. Ik dacht dat door systeemherstel toe te passen alle problemen zouden kunnen worden opgelost (de configuratie gaat dan naar een eerder punt) maar dit werkt niet, helaas. Mogelijk is het nu een goede zaak de Windows er eens opnieuw op te zetten (de zaak zit er al teveel jaren zonder verfrissing op). Maar ik sta open voor nog meer opties.

sgrav000

TCP/IP op automatsch zetten.
Kan je ook zien in de andere pc die wel internet hebben.

Sluit de pc af.

Verwissel de ethernetcable eens van poort ( een andere van de 4).
Start de pc.

Laatst bewerkt:
geen internetverbinding

In TCP/IP heb ik geëxperimenteerd met DHCP en een vast ip nummer. Niks helpt.
Ik heb gecontroleerd of de noodzakelijke services aanwezig zijn.
De ethernetkabel had ik al van 1 in 4 gestoken (van de Experiabox): geen oplossing.
Ik heb dit niet gedaan met uitzetten van de pc. Dat kan ik nog doen en dat ga ik nog doen.

sgrav000

Geen vast ip, maar auto!

Verwijder de kaart en installeer opnieuw!

geen internetverbinding

De zaak is opgelost. Het moet aan de gebruikte ethernetkabel gelegen hebben, ondanks dat met een laptop de kabel getest is waarop hij positief reageerde. De kennis had bij haar geïntegreerde pakket 2 homeplug of powerline toestelletjes meegestuurd gekregen (internet via het stopcontact). Eigenlijk is dat een equivalent voor een ethernet kabel.
De pc wordt via een (ethernet)kabeltje met de ene homeplug verbonden en die wordt in het stopcontact gestoken. Het modem wordt met de homeplug via een (ethernet)kabeltje in een stop contact bij dat modem gestoken. Dus eigenlijk een ethernetkabel zij het dan dat een deel via het stroomnetwerk in de woning loopt. Daarna werkte alles prima!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan