Geen internettoegang op WHS

Status
Niet open voor verdere reacties.

pewie37

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2007
Ik heb inmiddels alles aan de praat. (zie voorgaande topics)
De client heeft een ip en krijgt toegang tot de gedeelde mappen.
Ik heb zelfs de WHS-console via de client aan de praat.

Maar alleen nog steeds geen internet.

Wie kan mij helpen ?
Ik ben er BIJNA :D

Bedankt alvast voor jullie hulp :thumb:

Laatst bewerkt:
1. Waar heb je geen Internet? Op de WHS of op de client?
2. Ik neem aan de WHS DHCP server is. Kan de WHS ook DNS opvragingen doen voor clients?
3. Staat (zowel op de WHS als in de DHCP instellingen voor de clients) het interne ip-adres van de Internet-router ingesteld als Default Gateway (danwel Standaardgateway)?

Succes,

Tijs.

1. Ik heb geen internet op de clients
2.a. WHS geeft standaard geïnstalleerd bij mij geen ip's uit dus neem ik aan dat de dhcp uit staat.
2.b. Ik weet niet wat je bedoelt met dns-opvragingen
3. Nee ik heb de server als gateway (is dat da niet correct) ?

Groet.

Vertel meer over de huidige structuur van je netwerk:
1. Hoeveel netwerkaansluitingen heeft de server, en waar zijn die op aangesloten.
2. Welke apparaatuur heeft je provider beschikbaar gesteld? Indien dat een router is, welk ip-adres hangt daaraan?
3. Welke standaardgateway staat op de WHS ingesteld (indien meerdere netwerkkaarten dit per stuk aangeven).
4. Heb je de ip-instellingen op de clients vast ingesteld of via DHCP? En welk apparaat is de DHCP server? (Opvragen via Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all op een client).

Tijs.

Situatieschets
Ik wil uiteindelijk 2 pc's en 4 laptops aan het systeem hangen. Ben nu bezig met alleen 1 laptop via de wlan. De rest komt van zelf.

Antwoorden
1. De server heeft een NIC op de kabelmodem en een NIC die gaat via een splitter naar 2 pc's (komt later) en naar de wlan-router (nu mee bezig) voor 4 laptops.
2. Mijn provider (ziggo) heeft enkel het kabelmodem beschikbaar gesteld.
3. De WWWnic is alles automatisch en de LANnic handmatig: 192.168.1.1
4. Clients kregen geen ip dus handmatig (heb pas 1 client aangemeld):

Overzicht

Server
- WWWnic
automatisch

- LANnic
ip 192.168.1.1
subnet 255.255.255.0
gateway leeg
dns1 192.168.1.1
dns2 leeg

Client
- wlanG
ip 192.168.1.201
subnet 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
dns1 192.168.1.1

Dank je wel alvast :thumb:
Groet Peter

Eerste wat je moet doen is kijken of routing wel werkt. Doe dit op de client.
Start -> Uitvoeren -> cmd /k tracert 208.67.222.222

Komt die voorbij de server, dan werkt DNS dus niet (met als DNS-server de WHS), maar is de route naar Internet er wel.
Je zou dan kunnen kijken wat er gebeurt als je een server van opendns.com als 2de DNS-server opgeeft in de ip-instellingen van de client.

De 2 opendns servers hebben als ip-adres (kies er 1 van, werkt die niet, probeer de andere):
208.67.222.222
208.67.220.220.

Kijk dan na of er een DNS server functionaliteit loopt op de WHS. Dat zal waarschijnlijk het geval zijn, maar zeker ben ik er niet van. Test het als volgt op de WHS:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k netstat -ano | find /i ":53"
(Kijk óf er ip-adressen worden gemeld, en zo ja, welke ip-adressen dat dan zijn. Hopelijk zit daar dan het LAN (=192.168.1.x) ip-adres van de server bij).

Succes,

Tijs.

Morgen allemaal:

Client:
1. Uitkomst: cmd /k tracert 208.67.222.222
Time-out bij opdracht​
Dat betekend dus dat hij niet langs de server komt en er wel DNS is op de WHS ?

2. Uitkomst: Na dns2(client -> 208.67.222.222)
Time-out bij opdracht​

3. Uitkomst: Na dns2(client -> 208.67.222.220)
Time-out bij opdracht​

Server:
1. Uitkomst: cmd /k netstat -ano | find /i ":53"
Enkel dosbox met pathnaam en cursor zonder enige reactie​

Kanttekening:
Als ik in WHS bij [Computers & Backups] ga kijken staat de client in het grijs. Er is geen backup-functie beschikbaar.
"Kan de server niet vinden" is wat IE op de client zegt.

Het enige dat je kunt concluderen is dat de routing-functie van de WHS niet werkt.
Wil je ook weten of WHS DNS doet, dan het volgende doen op de client:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k nslookup www.google.nl

Komt daar niets uit, dan doet de WHS geen (goede) DNS voor de clients. Ik ga er daarbij vanuit dat het ip-adres van de server nog steeds als DNS-server staat ingesteld bij de clients.

EDIT: Nu de WHS op poort 53 ook niet luistert betekent het zeker dat de WHS geen DNS doet voor de clients, realiseer ik me nu...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Maar uuuhhhh even terug naar de basis.
Windows HOME server zou toch een server-versie moeten zijn die middels de WHS-console makkelijk voor iedereen is te installeren. Ik mag er zodoende toch ook van uitgaan dat bij een standaard installatie functies zoals internettoegang toch gewoon (ook voor de wlan) toegankelijk is. T' is per slot van rekening voor thuis, en daar wil iedereen gewoon internet via de laptop zonder speciale toestemming van de admin, toch ?

Aangezien er misschien intussen al te veel gebeurd is . . . .
Een verse WHS-install en dan daar van uitgaan misschien ?

Groet,
Peter

Oops was iets sneller met met laatste reactie dan dat ik de jouwe had gezien.

Nu niet alleen de 2e (208.67.222.220) maar ook de 1e dns handmatig aangepast.
De volgende 2 geprobeerd
1.
dns1: 208.67.222.220
dns2: leeg
2.
dns1: 208.67.222.222
dns2: 208.67.222.220

Geen resultaat

Het heeft geen zin om een DNS server van Internet in te stellen als er geen route is naar Internet (zie je tracert).
Je zult dus eerst de routering moeten fixen, en daarna de DNS.

Tijs.

Kom trouwens ook NIET via de whs maar WEL via de client met 192.168.1.100 in de router.

Peter

Nog enige info:

Ziggorouter
  • WWWnic(server) - automatisch
  • LANnic(server) - ip=192.168.1.1 : subnet=255.255.255.0 : gateway=leeg : dns1=192.168.1.1 : dns2=leeg
  • Splitter
  • Router
  • laptop

Bedoelde software"opstelling" (nu testen met slechts 1 laptop)
  • Werkgroep: thuis (server en clients uiteraard)
  • WWWnic: automatisch
  • LANnic: 192.168.1.1
  • Router: 192.168.1.100
  • PC1: 192.168.1.101
  • PC2: 192.168.1.102
  • Printer: 192.168.1.110
  • Laptop1: 192.168.1.201
  • Laptop2: 192.168.1.202
  • Laptop3: 192.168.1.103
  • Laptop4: 192.168.1.104
  • Media Center extender: 192.168.1.210

Router is op de splitter aangesloten via een LANpoort en NIET via de WAN
Macfilter ON voor alle wireless apparaten (adressen OK)
SSID gewijzigd.

Dit is de uiteindelijke situatie zoals ik die (op papier) voor ogen had.

Ik had begrepen dat je geen router gebruikte (behalve misschien voor lokaal gebruik, dus als switch/accesspoint).
De WHS (en alle werkstations) zouden hangen aan de switch/accesspoint.
De WHS De Internet-modem zou aan de WHS hangen.

Zo is toch de situatie?

Gevoelsmatig (zie deze discussiedraad) zou ik zeggen dat het gebruik van de WHS als router je nog niet goed afgaat, dus zou ik daar helemaal van afzien: Alles in het 192.168.1.x netwerk, waarbij de WLAN router ook de Internet-verbinding voor zijn rekening neemt (op de WAN-interface).

Tijs.

Signaal komt binnen op de modem en gaat naar boven waar de server staat naar de WWWnic. Van daaruit via de LANnic (omdat de router voor de wlan beneden staat) ga ik via een splitter naar de verschillende apparaten EN terug naar beneden naar de wlan-router die ik met dhcp=uit als accespoint gebruik.

Ik heb dit gedaan omdat anders het signaal buiten op het terras niet zo geweldig is.

Maar goed als ik dit om moet gooien zeg je het maar. (is zo gebeurd)

Peter.

Handiger lijkt het om het zo te doen:
1. Van modem naar WAN aansluiting WLAN Router (die blijft gewoon beneden staan).
2. Kabel van WLAN Router (LAN aansluiting) naar switch boven (jij noemt het 'splitter')
3. Diverse apparaten op switch boven, inclusief LANNic van server

Succes,

Tijs.

OK, ga snel even een boterhammetje eten en dan ompluggen die handel.

Tot zo.

Even resumeren.

Ik heb dus de router op het kabelmodem. (DHCP direct aan na inpluggen op WAN-poort)
De switch op de router.
De server en alle andere app. op de switch

Voor het gemak even beide server nic's op auto gezet maar geen internet via LANnic op server. Daarom al maar zelf wat geprobeerd;
LANnic: ip:192.168.1.1 - subn:255.255.255.0 - gateway: 192.168.1.100(router) - dns1: 192.168.1.100(router) - dns2:leeg
Maar dat werkt niet :p

De xp laptop heeft met genoemde instellingen internet.
De vista laptops hebben 2 tcp/ip protocollen (versie 4 en 6). Moeten deze beide aangepast ?

You take it from here :thumb:
Peter

Bij Vista pc's hoef je alleen ipv4 aan te passen, want x.x.x.x adressen zijn ipv4.

Als ik ervan uit mag gaan dat de xp pc dat 192.168.1.1 adres nu heeft, dan zal de LANNic een ander ip-adres moeten krijgen (bijv. 192.168.1.10).
Welke apparaten zitten nu op de switch, en welke daarvan hebben nu Internet?
Noem ook even het merk + type van de switch, zodat ik zeker weet het inderdaad een pure swich is en niet (ook) wat anders.

Tijs.

LANnic: . . . 192.168.1.1

Router: . . . 192.168.1.100
PC1: . . . . . 192.168.1.101

XPlaptop: . . 192.168.1.201 (internet)
Vistalaptop:. 192.168.1.203 (internet)

Alle WLAN internet, rest niet (kan server vanaf de router niet pingen)
Bekabeling nog even op juistheid gecontroleerd op manier zoals afgesproken.

Merk switch is dell powerconnect 2324

Peter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan