Geen ip-adres en niet zichtbaar in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

skaljee

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2007
Voor een pc op zolder heb ik een range extender aangesloten op het netwerk om het signaal van de draadloze verbinding te versterken. Nu heb ik (draadloos) verbinding op zolder, maar er was sprake van een ip-adresconflict. Wat blijkt; de pc op zolder gebruikte hetzelfde ip-adres als de pc beneden. Als ik nu een nieuw ip-adres wil laten toewijzen, lukt dit niet; er wordt geen ip-adres afgegeven. Ik kan handmatig een ip-adres (in dezelfde range) opgeven, maar krijg geen contact meer met het internet. Ook is de pc niet zichtbaar in het netwerk.
Iemand een idee wat ik kan doen om e.e.a. werkende te krijgen?

Met dank en groet,
Sheila

Probeer het volgende. Ik ga er wel vanuit dat je inderdaad verbinding hebt met je eigen draadloze netwerk, dus niet met die van een ander bij jou in de buurt:
1. Kijk precies na wat nodig is om het met vaste ip-adressen op te lossen. Kijk hiertoe in het apparaat dat wel goed Internet krijgt:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all
Het gaat dan om het noteren van:
a. Het ip-adres
b. De subnetmask
c. De standaardgateway
d. De DNS server(s)
2. Kies dan op de andere computer (op zolder bijv.) als vast ip-adres een ip-adres dat bijv. 10 hoger ligt dan het apparaat beneden. Vul ook dezelfde subnetmask in, dezelfde standaardgateway en ook de dezelfde DNS server(s).

Hopelijk werkt het dan wel.

Succes,

Tijs.

Probeer het volgende. Ik ga er wel vanuit dat je inderdaad verbinding hebt met je eigen draadloze netwerk, dus niet met die van een ander bij jou in de buurt:
1. Kijk precies na wat nodig is om het met vaste ip-adressen op te lossen. Kijk hiertoe in het apparaat dat wel goed Internet krijgt:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all
Het gaat dan om het noteren van:
a. Het ip-adres
b. De subnetmask
c. De standaardgateway
d. De DNS server(s)
2. Kies dan op de andere computer (op zolder bijv.) als vast ip-adres een ip-adres dat bijv. 10 hoger ligt dan het apparaat beneden. Vul ook dezelfde subnetmask in, dezelfde standaardgateway en ook de dezelfde DNS server(s).

Hopelijk werkt het dan wel.

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs,

Heb gedaan wat je opgaf. Word er echter niet veel wijzer van.
Zie/herken nergens een ip-adres. DHCP is niet ingeschakeld, klopt dat? Netbios via TCPIP ook niet. Het nummers van de dns-server is die van de router.
Ik weet dat het ip-adres van de pc beneden 192.168.1.35 is; kan ik dan voor boven handmatig 192.168.1.45 invoeren? En daaronder 255.255.255.0 en dan automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen? In de pc beneden staat alles automatisch, dus daar ik geen info van afleiden (of ik ben teveel leek dat ik het niet zie).
Kun je me nog een beetje verder op weg helpen?

Dank,
Sheila

Hoi Tijs,

Heb gedaan wat je opgaf. Word er echter niet veel wijzer van.
Zie/herken nergens een ip-adres. DHCP is niet ingeschakeld, klopt dat? Netbios via TCPIP ook niet. Het nummers van de dns-server is die van de router.
Ik weet dat het ip-adres van de pc beneden 192.168.1.35 is; kan ik dan voor boven handmatig 192.168.1.45 invoeren? En daaronder 255.255.255.0 en dan automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen? In de pc beneden staat alles automatisch, dus daar ik geen info van afleiden (of ik ben teveel leek dat ik het niet zie).
Kun je me nog een beetje verder op weg helpen?

Dank,
Sheila

Dat de dns-ip dezelfde is als de router is normaal. Dat kun je dus rustig instellen.
Kies gerust 192.168.1.45 als vast ip-adres boven.
Wat via DHCP toegewezen is beneden kun je aldaar verkrijgen via dat cmd /k ipconfig /all commando dat ik je eerder gaf.
Is het zo dat de standaardgateway ip-adres 192.168.1.1 heeft aldaar?

Als de router 192.168.1.1 heeft, zou het dus worden op de pc boven:
ip-adres: 192.168.1.45
netmask: 255.255.255.0
standaardgateway: 192.168.1.1
DNS-server: 192.168.1.1

Als je Netbios over TCP/IP niet ingeschakeld hebt staan, dan ga je zeker vanaf de laptop de desktop niet zien in het netwerk en omgekeerd. Zet dat dus bij beiden aan, via het knopje Geavanceerd -> tabblad WINS in Internet-protocol (TCP/IP)

Verder kunnen er nog andere redenen zijn waarom ze elkaar niet kunnen zien (firewall bijvoorbeeld, niets gedeeld hebben, niet in dezelfde werkgroep etc.), maar dat horen we dan nog wel. Eerste belang is beide apparaten correct in het netwerk hebben staan. Dat is het geval als Internet werkt op beiden.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dat de dns-ip dezelfde is als de router is normaal. Dat kun je dus rustig instellen.
Kies gerust 192.168.1.45 als vast ip-adres boven.
Wat via DHCP toegewezen is beneden kun je aldaar verkrijgen via dat cmd /k ipconfig /all commando dat ik je eerder gaf.
Is het zo dat de standaardgateway ip-adres 192.168.1.1 heeft aldaar?

Als de router 192.168.1.1 heeft, zou het dus worden op de pc boven:
ip-adres: 192.168.1.45
netmask: 255.255.255.0
standaardgateway: 192.168.1.1
DNS-server: 192.168.1.1

Als je Netbios over TCP/IP niet ingeschakeld hebt staan, dan ga je zeker vanaf de laptop de desktop niet zien in het netwerk en omgekeerd. Zet dat dus bij beiden aan, via het knopje Geavanceerd -> tabblad WINS in Internet-protocol (TCP/IP)

Verder kunnen er nog andere redenen zijn waarom ze elkaar niet kunnen zien (firewall bijvoorbeeld, niets gedeeld hebben, niet in dezelfde werkgroep etc.), maar dat horen we dan nog wel. Eerste belang is beide apparaten correct in het netwerk hebben staan. Dat is het geval als Internet werkt op beiden.

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs,

Alles is gelukt. Vond het merkwaardig dat ik vanochtend wel internetverbinding boven had en later niet meer; heb de range extender gereset en daarna deed de verbinding het boven weer. Automatisch IP-adres verkregen en op beide pc's Netbios over TCP/IP ingeschakeld. Beiden zijn nu zichtbaar in het netwerk, de instellingen van de printer ook boven geconfigureerd zodat van zolder beneden geprint kan worden. Alles werkt nu.
Erg fijn dat je me op weg hebt geholpen en e.e.a. hebt verduidelijk; veel dank hiervoor!

groet, Sheila

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan