Geen keuze meer tussen verschillende besturingssystemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

iefie

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2009
Berichten
5
Hi.
Heb een probleempje.

Ik had eerst een IDE schijf met xp erop, heb daar 2 SATA schijven bijgezet met op een Vista en op de ander Windows 7.
Als ik opstarte kreeg ik een keuze tussen die 3 en kon ik dus kiezen met welke ik wilde gaan werken.
De IDE schijf met xp wil ik niet meer gebruiken, en heb deze afgekoppeld.
Daarna heb ik zowel Vista als Win 7 opnieuw geinstalleerd,heb in de bios vista als eerste gezet om te booten.
Maar als ik opstart gaat hij direct naar vista en krijg ik geen keuze tussen de 2 besturingssystemen.
Zet ik de boot volgorde op win 7 dan start netjes win 7 op maat ik wil kunnen kiezen.
Ik kan alleen kiezen als ik tijdens het opstarten op f8 druk. maar dat wil ik niet.
Ik weer de IDE xp weer aangesloten en die op 1e boot gezet, en ik kan weer kiezen....
iemand enig idee hoe ik zonder de ide schijf toch kan jiezen tussen vista en win 7?
alvast bedankt
 
Ik neem aan dat de XP-HD actief was toen je Vista en Win7 op de andere HD's installeerde? In dat geval maakt Windows een multi-boot situatie aan en die werkt alleen als je die HD met XP met multiboot actief hebt.
Als je weer multiboot wilt hebben, maar nu alleen voor Vista en Win7 zal je dat op vergelijkbare wijze moeten regelen/instellen. Ik heb geen ervaring met het actief maken van een multi-boot situatie met al geïnstalleerde systemen, anders dan met Bootmagic van Partitionmagic, maar er zullen ongetwijfeld tooltjes zijn waar dat mee kan. Lees dit maar eens: http://www.schoonepc.nl/instal/multibt.html
 
Laatst bewerkt:
hey badankt voor je reactie.

ik had de xp schijf verwijdert en losgekoppeld, en toen pas de andere 2 geinstalleerd.
denk dat er toch nog wat van xp in het geheugen blijft zitten? of kan dat niet?
 
Ik vrees dat ik hier alleen maar een "gis-antwoord" op kan geven, want ik weet niet precies hoe dit zit. En daar heb je niet veel aan 9een gis-antwoord).
Wellicht dat iemand anders hier op het forum precies weet hoe dit zit?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan