Geen notatie opties in eigenschapvenster, probleem met sommen door tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

VendClasicc

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2015
Goedemorgen,

Ik ben bijna klaar met het bouwen van mijn database, echter loop ik nog tegen 1 probleempje aan.
Ik wil uiteindelijk bepaalde waardes gaan sommen. Nu heb ik de volgende formule:

Potential sales Q: IIf(
Code:
="JA";IIf([Bedrijf]="X";"";(IIf([Productcode-X]>1;[Prijs Y]*[Aantal];"")));"")
en
Potential sales Z: IIf([Code]="Ja";IIf([Bedrijf]="X";"";(IIf([Productcode-X]>1;[Prijs S]*[Aantal];[S1waarde])));"")

Nu is het zo dat ik geen notatie opties heb in het eigenschapvenster, dit krijg ik wel als ik van de "" nulletjes (0) maak, echter wil ik dit niet, de cel moet leeg zijn. 
Het gevolg is dat de prijs nu als tekst word gezien en daardoor gaat het in verdere stappen mis in de database.
Weet iemand een oplossing, zodat ik de lege cellen krijg maar daarnaast ook nog gewoon euro's of standaard getallen kan selecteren?

Zou mooi zijn als ik dit kleine probleem nog kan fixen met jullie hulp!

Alvast harstikke bedankt,

Gr.

Zodra je gaat tellen met cellen, moet er een telbare waarde in staan. Vandaar dat een 0 prima werkt. Dus dat lijkt mij de meest aangewezen weg. Opmaak is niet meer dan een visueel geintje om je gegevens eventueel netter te presenteren. Het mag natuurlijk nooit de functionaliteit in de weg staan; je bent niet lekker bezig als je opmaak belangrijker vindt dan functionaliteit :).

Dat opmaak punt klopt, alleen het probleem onstaat dat als hij een 0 weergeeft een andere formule in de problemen komt.
Die dan die 0*aantal doet= €0 en anders als hij leeg is een andere waarde pakt.

Dan moet je die andere formule aanpassen, lijkt mij. Overigens zie ik die niet. En die vervolgformule mag toch ook niet rekenen als de uitkomst "" is?

Die andere formule is =IIf([X-prijs]="";[prijsA]*[aantal];[prijsB]*[Aantal])
Waarbij als volgens jouw suggeste X-prijs 0 is, prijs B word toegepast terwijl dat Prijs A had moeten zijn.

note: de benamingen x-prijs, prijsa, aantal,prijsb verwijzen niet naar de vorige formules

Weet je wel zeker dat in [X-prijs] dan de waarde 0 bevat? De IIF is niet zo slim dat het onderscheid kan maken tussen een leeg veld (Null) en 0. Ik zou de formule dus in ieder geval foolproof maken:
Code:
=IIf([X-prijs]>0;[prijsB]*[aantal];[prijsA]*[Aantal])

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan