Geen of slechte radio-ontvangst

Status
Niet open voor verdere reacties.

marbie94

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2008
Ik heb een VDO dayton MS 4200 met slechte radio-ontvangst. De storing is temperatuursonafhankelijk en ook geen slecht contact. De fout zit echt in de radio, niet in de antenne. Heb aan tunerblik al massa doorgesoldeerd en ook de connector onder in het tunerfront-end. Wie weet raad?

Slechte ontvangst is 99% bijna altijd antenne. Zeker dat die over de volle (antenne+kabel+connector) lengte 100% is? Groundplate van de antenne ook?
Zo niet dan is er in de ontvanger iets stuk/ontregeld (afc?) maar dat is zonder schema en zonder apparaat lastig na te gaan...

Eerst heb ik de antenne uitgewisseld, massaschroef aangedraaid (geen oxidatie) en de connector aan de antennevoet losgemaakt en gecontroleerd op oxidatie (was totaal schoon en klemde goed). Ook was er spanning op de versterker in de antennevoet op het dak. Toen de radio eruitgehaald en op de meettafel aangesloten. Meestal werkt zo'n radio zelfs al als je maar een klein horlogemakersschroevendraaiertje in de antenne steekt, maar deze radio werkt zelfs slecht met een andere autoradioantenne erin. De storing is enkele maanden geleden begonnen en na enkele weken slecht gewerkt te hebben, werkte hij weer weken goed. (de auto wordt niet elke dag gebruikt, maar staat wel altijd binnen in een droge schuur)
Laatste actie was dus gisteren toen ik het FM front-end eruitgehaald heb en voor zover als mogelijk onder de microscoop bekeken en waar twijfel was e.e.a. doorgesoldeerd. Diverse maasacontacten doorgesoldeerd en antenneconnector iets dichtgebogen zodat de plug nog beter klemt.
Ik zat nu ook te denken aan een verlopen trimmertje, maar heb geen schema en ook het blik is niet goed open te krijgen en als het open is is er moeilijk aan te sleutelen in werkende toestand.
Weet iemand misschien de importeur met een technische dienst waar ik informatie in kan winnen of een nieuw FM front-end kan bestellen. (mits niet te duur)
Bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan