geen opstart

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
929
"Windows kan niet worden opgestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet gevonden.
<Windows-hoofdmap>\system32\hal.dll
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw".

Mijn vraag is hoe kan je dat bestand installeren als je niet in het besturingssysteem (in dit geval Windows XP Home) kan komen?

Graag jullie reactie

sgrav000
 
Heb je al geprobeerd in veilige modus op te starten?

Misschien lukt het dan om de dll er opnieuw op te zetten.

Groeten,
 
hoi,

Druk tijdens het opstarten de functietoets F8 in. Dan kun je of in de veilige modus komen (als het je lukt) Dan kun je het bestand kopieren naar c:\windows\system32

Lukt dat niet, dan kun je een opstartdiskette maken, hier te vinden: www.bootdisk.com (dan in het bios de voorkeur geven om op te starten van a:)

Kopieer het bestand hal.dll ook op de A flop.
Type dan in copy hal.dll c:\windows\system32

Hier is de dll file in zipformaat
Groetjes, Tanja
 

Bijlagen

  • hal.zip
    54,2 KB · Weergaven: 17
Correct. Dit is vrijwel zeker niet een probleem met het bestand HAL.DLL, maar met de verwijzing in boot.ini. Via Recovery Console het commando boot cfg /rebuild uitvoeren. Als je C-partitie op FAT32 staat, dann kun je ook opstarten met bootflop en dan met edit boot.ini het bestand wijzigen. Staat Windows op C, dan helpt ook het compleet verwijderen van boot.ini omdat Windows dan de standaard C:\Windows aanhoudt.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de vele aanknopingspunten. Ik heb a.s. dinsdag de gelegenheid om de adiviezen in praktijk te brengen en zal jullie teruggrapporteren t.a.v. het resultaat.


sgrav000
 
overbodig bootmenu

Ik heb 'boot cfg /rebuild' en 'd:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll' (met juiste cd-romdrive) uitgevoerd, kan 'typ administratorpassword' omzeilen met 'Enter' maar word even later in beide gevallen met het invullen van twee codes achterelkaar geconfronteerd t.a.v. de partitie en het bestand die ik niet weet en daar liep het dus dood. We besloten toen de data op Windows XP Prof te laten voor wat ze zijn, te formatteren en Windows XP Prof op de partitie opnieuw te installeren. De keysleutel was vervolgens niet niet goed in te brengen zodat we daar op vastliepen. Weer geformatteerd. Nu staat alleen Windows XP nog op deze schijf als bootable primaire partitie. En ondanks dat Windows XP verwijderd is blijft het rudimentaire bootprogramma ons parten spelen. Wanneer we de pc opstarten, verschijnt eerst bootmagic, waar je W 98 selecteert maar daarna verschijnt het bootopstartmenu van XP waar je kunt kiezen tussen XP (die dus niet meer bestaat) en 'Windows' hetgeen dan W 98 blijkt te zijn. Je moet razendsnel een keuze maken en op Enter drukken want het menu is in 2 seconden verdwenen. Kortom, zeer lastig. Hoe kan ik het overbodige bootmenu van W XP verwijderen zodat allen nog BootMagic verschijnt (eigenlijk ook onnodig op dit moment omdat er geen sparake is van keuzes tuissen besturingssystemen).

Graag jullie advies,

sgrav000
 
Ik begrijp dat je alleen Win 98 nog hebt?, dan doe je de opstartflop ( van windows 98 !! ) en typt nadat je er mee opgestart hebt in................sys c : enter.

Vervolgens opnieuw opstarten en je zult zien dat ie gewoon met 98 opstart.
 
gelukt

Dank Debes voor jouw suggestie. 'Sys C:' toegepast en opstartmenu is volledig gerepareerd!


sgrav000
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan