Geen pictogrammen en geen taakbalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

amarob

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2014
Hallo,

Ik heb windows 7 ultimate. Bij het opstarten komt het regelmatig voor dat ik geen pictogrammen en taakbalk heb. Ik geef dan een reset en start windows normaal op (dus niet in de veilige modus) en dan heb ik wel pictogrammen en een taakbalk en kan gewoon aan het werk. Maar dezelfde dag of een dag later komt hetzelfde probleem weer terug. Hoe kan ik dit probleem definitief oplossen.

Rechtermuis klik op de achtergrond. Dan ergens op pictogrammen laten zien ofzo.

Heb je alleen dan de bureaubladachtergrond?

Doe eens CTRL+ALT+DEL en kies Taakbeheer. Klik vervolgens bij het tabblad Toepassingen op Nieuwe taak... en typ explorer.exe en klik vervolgens op OK. Dan heb je je pictogrammen en taakbalk weer terug. Dit is een oplossing, maar ik weet niet of het ook een blijvende oplossing is.
Mogelijk ligt het probleem bij de Windows Verkenner (explorer.exe). Verder weet ik het even niet.

Groeten, xp2

Rechtermuis klik op de achtergrond. Dan ergens op pictogrammen laten zien ofzo.
Was het maar zo simpel. Helaas werkt dat niet.

Heb je alleen dan de bureaubladachtergrond?

Doe eens CTRL+ALT+DEL en kies Taakbeheer. Klik vervolgens bij het tabblad Toepassingen op Nieuwe taak... en typ explorer.exe en klik vervolgens op OK. Dan heb je je pictogrammen en taakbalk weer terug. Dit is een oplossing, maar ik weet niet of het ook een blijvende oplossing is.
Mogelijk ligt het probleem bij de Windows Verkenner (explorer.exe). Verder weet ik het even niet.

Groeten, xp2

Ja, dan heb ik alleen de bureauachtergrond met de gadgets.
De geboden oplossing heb ik reeds eerder geprobeerd maar is helaas geen blijvende oplossing.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt door de selectieve opstart achterhalen welk proces of service hier aan ten grondslag ligt.

Bedankt voor je reactie. Ik heb het geprobeerd maar bied helaas ook niet de oplossing.

Hoeveel programma's starten er mee op (msconfig>tab opstarten)? Is je wisselbestand groot genoeg? Vast of dynamisch wisselbestand? Is je schijf bijna vol?

Hoeveel programma's starten er mee op (msconfig>tab opstarten)? Is je wisselbestand groot genoeg? Vast of dynamisch wisselbestand? Is je schijf bijna vol?

1.PNG2.PNG3.PNG4.PNG

Hallo,

Ik heb van alles een plaatje toegevoegd waaruit de antwoorden blijken. Of het een vast of dynamisch wisselbestand is weet ik niet. Hoe kom ik daar achter?

Als je op "wijzigen" klikt (zie je screenshot) kun je zien of je een dynamisch of statisch is. Is "door windows laten beheren" aangevinkt dan heb je een dynamisch wisselbestand, wat wil zeggen dat je wisselbestand naar believen groter kleiner of versnipperd wordt al naargelang windows dat nodig vindt.
Heb je een vast wisselbestand (begin- en eindwaarde gelijk) dan blijft je wisselbestand dezelfde grootte behouden en op één plaats v.d. schijf staan.
Van belang is nu hoeveel RAM-(vast)geheugen je aan boord hebt en hoe het wisselbestand over de 4 partities is verdeeld of volledig aan c; is toegekend, dat kun je zien als je op "wijzigen" klikt.
Sowieso zou ik alle programma's die je niet direct gebruikt na het opstarten uit de opstartsectie verwijderen/uitvinken.
Printersoftware en Office b.v. starten ook op als je ze pas nodig hebt, als je nooit wat aan je beeldinstellingen doet kun je het catalystcenter ook uitschakelen. In principe kun je alles uitvinken behalve je beveiligingssoftware (virusscanner e/o firewall) en evt. wifi-software.

Dan heb ik een dynamisch wisselbestand. Zie plaatje.5.PNG
Ik zal de programma's die ik niet gebruik uitvinken. Zal daarmee het probleem dan ook opgelost zijn?

Ok, kan je eerst even proberen af te melden via Taakbeheer, desnoods aanroepen met Ctrl+Alt, Del, of herstarten in Veilige modus?
Meld dan even aan met een andere Gebruikersaccount, & kijk of je daar wel een Taakbalk & pictogrammen hebt.

Probeer het volgende: Maak eerst een herstelpunt.
Doe een chckdsk /f /r op c: (rechtsklik in de verkenner op c: >eigenschappen>extra>nu controleren en vink de 2 aanwezige opties aan>herstart de pc en onderbreek het proces niet.
Daarna vink je bij geheugenbeheer de optie "wisselbestandsgrootte automatisch laten beheren" uit en de optie "geen wisselbestand" aan, herstart de pc.
De pc heeft nu geen wisselbestand en het oude is gewist.
Ga terug naar geheugenbeheer en geef c: een begingrootte van 2048 MB en een maximale grootte van 2048 MB (toepassen)
Al die ander partities: begin 1024 max 1024
Of daarmee het probleem is opgelost is geen garantie, maar dan hebben we al iets geprobeerd.
Verdere acties kunnen dan volgen.

Ok, ik vermoedde een probleem met de ATI Catalyst drivers, vandaar mijn vraag in mijn vorige bericht om dat even te testen, & ben daarom maar even op zoek gegaan. Dit lijkt erg veel op het probleem dat je beschrijft:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/27488-63-where-start-menu-taskbar-icons-curser

Er staat een lijstje in het Engels bij, maar om het goed op te lossen moeten we eerst even het exacte model & type van je uiteraard ATI grafische kaart hebben, zodat we je een Nederlands lijstje kunnen geven.

Waarschijnlijk word je Bureaublad beheerd door ATI Catalyst. Standaard geinstalleerd kan dit een probleem zijn.

Overigens is regelmatige schijfcontrole belangrijker dan defragmentatie, & in dit geval kan het glitches in drivers oplossen.
Het wisselbestand op de Systeemschijf moet minimaal de omvang van de totale RAM hebben, standaard stel je minimaal zowel maximaal gelijk in op 1,5xRAM, ideaal op 2,41xRAM, & volgens dezelfde regels mag je op alle partities een wisselbestand maken.

Dat is een regelmatig terugkerend probleem met die Ati-drivers net als de drivers van Deamon Tools! :evil:

@Mik Zjegger
Ik heb dit allemaal uitgevoerd zoals omschreven maar helaas nog niet de oplossing.

@TheKnight

De grafische kaart is de Radeon HD 6570.
Wat betreft het wisselbestand heb ik die op basis van een eerder advies als volgt ingesteld. 6.PNG Moet ik dit weer wijzigen?

Moet ik dit weer wijzigen?
Als het verder goed werkt zou ik het laten staan.
Heb je recent nieuwe software geïnstalleerd? Speelt het probleem al langer? Of is het ontstaan na het installeren van iets of e.e.a. update?
Het kan ook een fout in het register zijn, achtergebleven sleutel o.i.d.
Gebruik je Ccleaner weleens?

Nee, wel advanced system care.
Ik heb de PC nog maar kort maar zelf windows 7 geïnstalleerd en het probleem is vrij kort daarna eigenlijk al ontstaan.
Deze week een nieuwe webcam gekocht en die doet het ook niet. Is Ccleaner beter dan advanced systemn care?

Dat hoor je mij niet zeggen, maar wel veel onschuldiger.
Met zulke programma's (ASC) kan veel misgaan en het zou best eens de oorzaak kunnen zijn van je probleem.
Ik weet niet welke tweaks je allemaal met dat programma hebt gedaan/uitgeprobeerd maar ik zou eens alles ongedaan maken, het programma deïnstalleren en kijken wat het resultaat is.
Daarna zou ik het register laten opschonen met Ccleaner (gebruik de optie "toon prompt om registerfouten te backuppen" onder geavanceerd).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan