Geen Secundaire IDE + mysterieus Mobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

blatend_schaap

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2003
Berichten
129
Ik ben nog steeds bezig met mijn vrij oude p2-200 knutselpc'tje (heb inmiddels al een paar keer gepost met zelfde systeem)

Eindelijk had ik alles aan de praat. Primair IDE Maxtor 80 Gb Master/ Slave Cyberdrive 16/40 DVDRom

Nu rip ik veel dvd films, dus als eerste nadat win98se eropstond dvddecrypter erop gezet en gaan testen. Zoals ik al had verwacht las mijn dvdrom max 2x (Pio imho) terwijl hij het in mijn normale pc's altijd braaf full speed deed. Tot mijn grote verbazing pakte hij Adaptec ASPI niet en had ik in 'apparaatbeheer' niet de tab bij mijn HD voor DMA . Dacht das probleem voor later dus ASAPI geïnstalleerd en dat deed het prima (maar wel op 2 speed)

Ik dacht, ik gooi mijn dvdrom gewoon op Secondaire IDE en hang daaraan de brander (die nog geïnstalleerd moet worden). Kabeltjes aangesloten en werkte perfect, alleen nog steeds op 2 speed. Ik dacht dat zal wel komen doordat ik nog geen IDE Busmaster heb geïnstalleerd. Dus de software van intel site afgehaald en geïnstalled.

Sindsdien ben ik mijn dvdrom kwijt. Hij herkent hem wel als cdrom maar staat zo'n mooi geel uitroepteken naast. Verder is de cdrom niet bereikbaar. Erger nog, mijn IDE controller herkent mijn HD ook niet goed (nog zo'n uitroepteken). Op zich opmerkelijk aangezien hij wel boot en alle hd activiteit gewoon doet. Onder dos doet dvdrom het prima. Drivers eraf gegooid. Originele drivers geinstalled. Nog steeds zelfde probleem. :confused:

ZUCHT.

Nu ben ik op zich er niet op tegen om compu opnieuw te installeren maar weet iemand hoe ik voorkom dat ik straks weer mijn ide controller om zeep help? Ik wil graag wel gebruik maken van allbei mijn IDE slots en liefst dan ook nog op 'volle' snelheid (ach ja ATA66 moederbord...).

Feitelijk word de constructie:
IDE 0: Maxtor
IDE 1: Dvdrom/ slave: Brander

Dit werkt op zich, echter 2 speed transfer rate is niet het spreekwoordelijke 'je van het'(ookal is het dvdspeed. Hmmm... misschien kan de controller gewoon niet sneller bedenk ik me net. Zal ik straks eens uitzoeken)

Tweede probleem
Ik weet nog steeds niet wat voor moederbord het is. Alle mogelijke tools gebruikt om te identifyen maar levert niks op. Weet dat de PCI IDE controller de Intel 82371SB is en dat de mobo specs bekent is als Triton III is. Mijn opstartscherm geeft de volgende Bios ID string: 03/03/97-i430VX-02071997c-00 waar je dus niks wijzer van word behalve dat er een i430vx PCI controller op zit. Als mensen daar nog oplossing voor hebben. Ik denk namelijk dat Bios update het één en ander oplost :) (zoals ACPI support)

Specs KnutselPC 'Mephisto'
PIIMMX @ 200 Mhz
64 Mb Edo (woohoo)
Moederbord ?
Primair IDE Maxtor 80 Gb
Secondair IDE DM126DVDRom
S3 el cheapo videokaart (kan wel 16 bit kleur aan!)
Realtek el cheapo Lan kaartje

Bios Wizard gegevens:
Generated by: BIOS Wizard 2.10
Date: March 18, 2003
Time: 05:48

PnP Version : BIOS currently supports latest version 1.0
PCI Version : BIOS currently supports latest version 2.1
PCI IRQ Routing Table : BIOS currently supports this feature
Enhanced Disk Drive
Specification : BIOS doesn't support this feature
DMI Version : Valid DMI is not found
ACPI Version : ACPI is not found
APM Version : BIOS currently supports latest version 1.2
Booting From CD-ROM : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports ESCD : Unable to test this feature because DMI is not
found
Can be Updated (flashed) : Unable to test this feature because DMI is not
found
Can be Shadowed : Unable to test this feature because DMI is not
found
BIOS Chip in Socket : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports Selective Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports LS-120 Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports ZIP Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports Network Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID : 03/03/97-i430VX-02071997C-00
BIOS Date : 03/03/97
BIOS OEM Signon : Release 03/03/1997S
BIOS ROM Size : Unknown
Chipset : Intel Triton 430VX rev 2
Super I/O Chip : UMC/ITE 8669 found at port 108h

En volgens Aida32 heb ik een Amptron PM-7900/8800 en hoewel de specs erg overeen komen en de moederborden aardig op elkaar lijken is mijn moederbord toch duidelijk anders. De Dimm sloten zitten bij mij rechtsboven (zoals gebruikelijk tegenwoordig) en op de Amptron zitten ze linksboven.
 
Allereerst heb je geen Pentium II 200, die bestaat niet. De langzaamste is een 233.

Het moederbordje zal waarschijnlijk geen DMA/U-ata66 ondersteunen. Daardoor is de volledige snelheid niet te halen.

De hoeveelheid geheugen helpt natuurlijk ook niet mee om nog een beetje snelheid uit die machine te persen.

Bij www.award.com krijg ik ook geen info over het moederbord (a.d.h.v. de BIOS-ID string). Is die 100% goed?

Als je in apparaatbeheer het apparaat achter het gele bolletje verwijdert en daarna opnieuw opstart, wordt het dan wel herkend?
 
Je hebt inderdaad gewoon een Pentium1 200mhz ( was mijn eerste Pentium,dus op zich niks mis mee).

Verwijder in apparaatbeheer je vaste schijfcontrollers eens.

lukt het niet zou ik overwegen een nieuwe install te doen.
Ook ik kan weinig vinden hierover.

suc6
Harry

p.s dat ie trouwens die 80gig van de maxtor pakt?
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Tiborv




Tiborv leest wel wat de vraagsteller schrijft.

Betere ogen denk ik:D

Gaat mij erom dat een Pentium 2 200Mhz niet bestaat ( bij mij weten dan.) dus vandaar dat ik zei: je hebt een pent 1 200mhz

Dus?................. ikke ff niet begrijpen, maar wel begrijp ik dat tiborv me hier op wijst.
 
Allereerst heb je geen Pentium II 200, die bestaat niet. De langzaamste is een 233.
Het is natuurlijk een Pentium I :eek: Was een beetje wazig (ben namelijk ook bezig op een PII 400 in elkaar te knutselen dus was een beetje in de war)

Bij www.award.com krijg ik ook geen info over het moederbord (a.d.h.v. de BIOS-ID string). Is die 100% goed?
Dat de Bios string vaag is was ik al achter. Ipv de DMI staat er een jaartal (waarschijnlijk van de release van dit bios). Het is ook de originele bios dus ook nooit geflashed.(maak ik uit de -00 toevoeging)

Het moederbordje zal waarschijnlijk geen DMA/U-ata66 ondersteunen
Kan ik hieruit opmaken dat dit mobo alleen PIO ondersteunt? Is het dan wel zinvol om er een brander aan te hangen?

Als je in apparaatbeheer het apparaat achter het gele bolletje verwijdert en daarna opnieuw opstart, wordt het dan wel herkend?
In apparaatbeheer de drivers compleet verwijderen had geen effect. Dat had ik al geprobeerd.

lukt het niet zou ik overwegen een nieuwe install te doen.
Ach ik herinstal al mijn pc's vaak genoeg. Dit is geen probleem. Wilde alleen er wat meer snelheid uit persen.

De hoeveelheid geheugen helpt natuurlijk ook niet mee om nog een beetje snelheid uit die machine te persen.
Kom binnenkort 128 SDRam in. Maar Win98 doet het op zich prima hoor met 64 (zelfs EDO)

p.s dat ie trouwens die 80gig van de maxtor pakt?
Maxtor heeft daar een heel mooi tooltje voor. Een soort eigen geschreven Partition Magic. Werkt geweldig.

Conclusie:
Zoals ik al had verwacht is er weinig aan te doen. Het is gewoon allemaal te oud. Op zich zonde om een 7200 rpm UDMA HD op zo'n oude machine te proppen, maar ik gebruik hem hoofdzakelijk om DVD's mee te branden. Mijn volgende vraag is dus of jullie denken dat dat enigszins gaat lukken als het mobo alleen Pio ondersteunt. In principe word de indeling dan zo:

IDE 0: Maxtor Master/DVDrom Slave
IDE 1: DVD Brander

(deze computer is eigenlijk bedoeld als brandmachine, omdat dvd's branden zo'n tijd in beslag neemt en ik tijdens het branden mijn normale pc niet durf te gebruiken...)
 
Pentium 1/2/3/4 het wordt er niet duidelijker op :D Hebben Debes000 en ik beide gelijk :D

128SDRAM in die machine is doodzonde. Stop dat geheugen in een andere PC.

PIO of DMA1, hoger waarschijnlijk niet. Brander kan wel, maar dan moet je er echt niets bij hebben draaien en niet op volle snelheid (max x4 ofzo) willen branden.

Als je ook een PII/400 in elkaar zet is dat een betere PC voor je geheugen en brander.
 
(deze computer is eigenlijk bedoeld als brandmachine, omdat dvd's branden zo'n tijd in beslag neemt en ik tijdens het branden mijn normale pc niet durf te gebruiken...)

Wat voor computer heb je dan? En wat voor brander? Heb je geen brander met Burn-proof?
 
Ik heb een Sony Dru500a dus daar zit Burnproof op. Het idee was eigenlijk dit: Ik was het aardig zat dat dat dvd backuppen (ik zal het maar netjes zeggen ;)) zolang duurde. Dus ik dacht ik knutsel van een stokoude pc ff een brandmachientje in elkaar. Meer ook omdat ik benieuwd was hoe het ging werken.

Andere PC's kunnen opzich wel al multitaskend branden maar aangezien ik nogal zware software draai gok ik het er maar niet op. Heb al een aantal coasters door crashen van bv E-Mule.

Die andere P2 400 machine is een ander knutselprojectje. Het is de bedoeling dat dat uiteindelijk een Linux Fileserver word. Ten eerste omdat ik Linux niet ken en benieuwd ben, ten tweede omdat ik simpelweg een fileserver wil hebben :)

Verder heb ik nog wat ander spul draaien maar das allemaal niet echt intressant. Belangrijkste is of jij (Tiborv) denkt dat als ik dvd's ga branden, hij dat aan kan. Ik brand ze toch op 1x en geen andere services BEHALVE Remote Admin (die nogal wat systeembronnen vraagt). Ik ga toch zeker er wel 128 inzetten want volgens winbar is mijn mem 100% gebruikt constant... das geen goed teken.

Vandaag bij de winkel geweest en de verkoper raadde me af PC100 SDram te gaan gebruiken. Volgens hem lopen alle mobo's die EN Edo EN SDram ondersteunen op 66 Mhz en pakken ze PC100 strips niet.

Ik dacht dat de snelheid altijd wel hoger kon maar niet lager, maar hij bleef erbij en zei dat hij het zeker wist :confused:

Iemand uitleg voor mij?
 
Als het moederbord EDO-DIMM's ondersteunt passen SD-RAM DIMM's er niet eens in. Het nokje aan de zijkant zit op een andere plek..

CD's branden kan wel met die PC, maar het rippen van de DVD's (wat voor het backuppen eerst moet gebeuren) zal tergend lang duren. Doe je dat rippen op een andere PC dan is het wel te doen.

Je schrijft dat je CD-brander burnproof ondersteunt. Dat betekent dat je dus gerust andere taken kunt uitvoeren, fouten worden door de burnproof opgelost.

Ik zou die PI-200 voor linux gebruiken, maar dan geen grafische interface gebruiken.
 
Als het moederbord EDO-DIMM's ondersteunt passen SD-RAM DIMM's er niet eens in
Aargh. Ik dacht dat 168 pins altijd SDram was. Je zou best eens gelijk kunnen hebben dat dit EDO-DIMM'S zijn :( Ik ga dat morgen eens testen

Je schrijft dat je CD-brander burnproof ondersteunt. Dat betekent dat je dus gerust andere taken kunt uitvoeren, fouten worden door de burnproof opgelost.
Dat weet ik wel maar als je veel 'beta' software gebruikt zoals ik, wil windows nog wel eens crashen. Dan heb je niet zo heel veel aan burnproof

PI-200 voor linux gebruiken
Mooi niet! Ik zie al die mooie screeners van al die mooie shells, dat wil ik ook :D

maar het rippen van de DVD's zal tergend lang duren
Och het duurt maar 3 kwartier ;) Eerst maar 10 min. maar goed, transcoden van een dvd duurt gemiddeld ook zo'n 4 uur dus dan kan dat half uurtje er ook wel bij

Alvast bedankt voor alle hulp en responses. Ik ga weer ff lekker verder met klooien.

Laatste vraag: Weet iemand of je een pc kan booten zonder videokaart? Ik gebruik toch Radmin, dus dan kan de kaart er wel uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan