blatend_schaap
Gebruiker
- Lid geworden
- 23 feb 2003
Ik ben nog steeds bezig met mijn vrij oude p2-200 knutselpc'tje (heb inmiddels al een paar keer gepost met zelfde systeem)
Eindelijk had ik alles aan de praat. Primair IDE Maxtor 80 Gb Master/ Slave Cyberdrive 16/40 DVDRom
Nu rip ik veel dvd films, dus als eerste nadat win98se eropstond dvddecrypter erop gezet en gaan testen. Zoals ik al had verwacht las mijn dvdrom max 2x (Pio imho) terwijl hij het in mijn normale pc's altijd braaf full speed deed. Tot mijn grote verbazing pakte hij Adaptec ASPI niet en had ik in 'apparaatbeheer' niet de tab bij mijn HD voor DMA . Dacht das probleem voor later dus ASAPI geïnstalleerd en dat deed het prima (maar wel op 2 speed)
Ik dacht, ik gooi mijn dvdrom gewoon op Secondaire IDE en hang daaraan de brander (die nog geïnstalleerd moet worden). Kabeltjes aangesloten en werkte perfect, alleen nog steeds op 2 speed. Ik dacht dat zal wel komen doordat ik nog geen IDE Busmaster heb geïnstalleerd. Dus de software van intel site afgehaald en geïnstalled.
Sindsdien ben ik mijn dvdrom kwijt. Hij herkent hem wel als cdrom maar staat zo'n mooi geel uitroepteken naast. Verder is de cdrom niet bereikbaar. Erger nog, mijn IDE controller herkent mijn HD ook niet goed (nog zo'n uitroepteken). Op zich opmerkelijk aangezien hij wel boot en alle hd activiteit gewoon doet. Onder dos doet dvdrom het prima. Drivers eraf gegooid. Originele drivers geinstalled. Nog steeds zelfde probleem.
ZUCHT.
Nu ben ik op zich er niet op tegen om compu opnieuw te installeren maar weet iemand hoe ik voorkom dat ik straks weer mijn ide controller om zeep help? Ik wil graag wel gebruik maken van allbei mijn IDE slots en liefst dan ook nog op 'volle' snelheid (ach ja ATA66 moederbord...).
Feitelijk word de constructie:
IDE 0: Maxtor
IDE 1: Dvdrom/ slave: Brander
Dit werkt op zich, echter 2 speed transfer rate is niet het spreekwoordelijke 'je van het'(ookal is het dvdspeed. Hmmm... misschien kan de controller gewoon niet sneller bedenk ik me net. Zal ik straks eens uitzoeken)
Tweede probleem
Ik weet nog steeds niet wat voor moederbord het is. Alle mogelijke tools gebruikt om te identifyen maar levert niks op. Weet dat de PCI IDE controller de Intel 82371SB is en dat de mobo specs bekent is als Triton III is. Mijn opstartscherm geeft de volgende Bios ID string: 03/03/97-i430VX-02071997c-00 waar je dus niks wijzer van word behalve dat er een i430vx PCI controller op zit. Als mensen daar nog oplossing voor hebben. Ik denk namelijk dat Bios update het één en ander oplost
(zoals ACPI support)
Specs KnutselPC 'Mephisto'
PIIMMX @ 200 Mhz
64 Mb Edo (woohoo)
Moederbord ?
Primair IDE Maxtor 80 Gb
Secondair IDE DM126DVDRom
S3 el cheapo videokaart (kan wel 16 bit kleur aan!)
Realtek el cheapo Lan kaartje
Bios Wizard gegevens:
Generated by: BIOS Wizard 2.10
Date: March 18, 2003
Time: 05:48
PnP Version : BIOS currently supports latest version 1.0
PCI Version : BIOS currently supports latest version 2.1
PCI IRQ Routing Table : BIOS currently supports this feature
Enhanced Disk Drive
Specification : BIOS doesn't support this feature
DMI Version : Valid DMI is not found
ACPI Version : ACPI is not found
APM Version : BIOS currently supports latest version 1.2
Booting From CD-ROM : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports ESCD : Unable to test this feature because DMI is not
found
Can be Updated (flashed) : Unable to test this feature because DMI is not
found
Can be Shadowed : Unable to test this feature because DMI is not
found
BIOS Chip in Socket : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports Selective Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports LS-120 Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports ZIP Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports Network Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID : 03/03/97-i430VX-02071997C-00
BIOS Date : 03/03/97
BIOS OEM Signon : Release 03/03/1997S
BIOS ROM Size : Unknown
Chipset : Intel Triton 430VX rev 2
Super I/O Chip : UMC/ITE 8669 found at port 108h
En volgens Aida32 heb ik een Amptron PM-7900/8800 en hoewel de specs erg overeen komen en de moederborden aardig op elkaar lijken is mijn moederbord toch duidelijk anders. De Dimm sloten zitten bij mij rechtsboven (zoals gebruikelijk tegenwoordig) en op de Amptron zitten ze linksboven.
Eindelijk had ik alles aan de praat. Primair IDE Maxtor 80 Gb Master/ Slave Cyberdrive 16/40 DVDRom
Nu rip ik veel dvd films, dus als eerste nadat win98se eropstond dvddecrypter erop gezet en gaan testen. Zoals ik al had verwacht las mijn dvdrom max 2x (Pio imho) terwijl hij het in mijn normale pc's altijd braaf full speed deed. Tot mijn grote verbazing pakte hij Adaptec ASPI niet en had ik in 'apparaatbeheer' niet de tab bij mijn HD voor DMA . Dacht das probleem voor later dus ASAPI geïnstalleerd en dat deed het prima (maar wel op 2 speed)
Ik dacht, ik gooi mijn dvdrom gewoon op Secondaire IDE en hang daaraan de brander (die nog geïnstalleerd moet worden). Kabeltjes aangesloten en werkte perfect, alleen nog steeds op 2 speed. Ik dacht dat zal wel komen doordat ik nog geen IDE Busmaster heb geïnstalleerd. Dus de software van intel site afgehaald en geïnstalled.
Sindsdien ben ik mijn dvdrom kwijt. Hij herkent hem wel als cdrom maar staat zo'n mooi geel uitroepteken naast. Verder is de cdrom niet bereikbaar. Erger nog, mijn IDE controller herkent mijn HD ook niet goed (nog zo'n uitroepteken). Op zich opmerkelijk aangezien hij wel boot en alle hd activiteit gewoon doet. Onder dos doet dvdrom het prima. Drivers eraf gegooid. Originele drivers geinstalled. Nog steeds zelfde probleem.

ZUCHT.
Nu ben ik op zich er niet op tegen om compu opnieuw te installeren maar weet iemand hoe ik voorkom dat ik straks weer mijn ide controller om zeep help? Ik wil graag wel gebruik maken van allbei mijn IDE slots en liefst dan ook nog op 'volle' snelheid (ach ja ATA66 moederbord...).
Feitelijk word de constructie:
IDE 0: Maxtor
IDE 1: Dvdrom/ slave: Brander
Dit werkt op zich, echter 2 speed transfer rate is niet het spreekwoordelijke 'je van het'(ookal is het dvdspeed. Hmmm... misschien kan de controller gewoon niet sneller bedenk ik me net. Zal ik straks eens uitzoeken)
Tweede probleem
Ik weet nog steeds niet wat voor moederbord het is. Alle mogelijke tools gebruikt om te identifyen maar levert niks op. Weet dat de PCI IDE controller de Intel 82371SB is en dat de mobo specs bekent is als Triton III is. Mijn opstartscherm geeft de volgende Bios ID string: 03/03/97-i430VX-02071997c-00 waar je dus niks wijzer van word behalve dat er een i430vx PCI controller op zit. Als mensen daar nog oplossing voor hebben. Ik denk namelijk dat Bios update het één en ander oplost

Specs KnutselPC 'Mephisto'
PIIMMX @ 200 Mhz
64 Mb Edo (woohoo)
Moederbord ?
Primair IDE Maxtor 80 Gb
Secondair IDE DM126DVDRom
S3 el cheapo videokaart (kan wel 16 bit kleur aan!)
Realtek el cheapo Lan kaartje
Bios Wizard gegevens:
Generated by: BIOS Wizard 2.10
Date: March 18, 2003
Time: 05:48
PnP Version : BIOS currently supports latest version 1.0
PCI Version : BIOS currently supports latest version 2.1
PCI IRQ Routing Table : BIOS currently supports this feature
Enhanced Disk Drive
Specification : BIOS doesn't support this feature
DMI Version : Valid DMI is not found
ACPI Version : ACPI is not found
APM Version : BIOS currently supports latest version 1.2
Booting From CD-ROM : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports ESCD : Unable to test this feature because DMI is not
found
Can be Updated (flashed) : Unable to test this feature because DMI is not
found
Can be Shadowed : Unable to test this feature because DMI is not
found
BIOS Chip in Socket : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports Selective Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports LS-120 Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports ZIP Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
Supports Network Booting : Unable to test this feature because DMI is not
found
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID : 03/03/97-i430VX-02071997C-00
BIOS Date : 03/03/97
BIOS OEM Signon : Release 03/03/1997S
BIOS ROM Size : Unknown
Chipset : Intel Triton 430VX rev 2
Super I/O Chip : UMC/ITE 8669 found at port 108h
En volgens Aida32 heb ik een Amptron PM-7900/8800 en hoewel de specs erg overeen komen en de moederborden aardig op elkaar lijken is mijn moederbord toch duidelijk anders. De Dimm sloten zitten bij mij rechtsboven (zoals gebruikelijk tegenwoordig) en op de Amptron zitten ze linksboven.