Geen security updates voor Windows XP Home na 2006...

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Windows XP Home gebruikers worden na dit jaar bijna gedwongen om op een nieuw besturingssysteem over te stappen. Na 31 december 2006 zullen er voor het besturingssysteem namelijk geen security updates meer verschijnen. Voor Windows XP Professional is het een ander verhaal, daar denkt men dat "Mainstream support" doorloopt tot 2008 en de "extended support" zelfs tot 2013. Security updates zullen tot die tijd voor alle gebruikers gewoon beschikbaar zijn. Alleen voor niet security-gerelateerde hotfixes moeten gebruikers vanaf 2008 een extend support contract afsluiten.

Windows XP Home, als een consumenten produkt, komt niet in aanmerking voor Extended support. Daar komt bij dat zakelijke produkten nog twee jaar mainstream support krijgen nadat er een nieuwe versie is verschenen (in dit geval Windows Vista), maar dit geldt niet voor consumenten produkten.

Ondanks de uitspraak van Microsoft dat het geen support voor Windows XP Home na 2006 zal bieden, denken sommigen dat de softwaregigant iets soepeler zal zijn, omdat de PR nachtmerrie, met miljoenen boze thuisgebruikers, niet te overzien zal zijn. security.nl

Citaat uit de link in bovenstaand artikel:
When that day comes, XP Home users may feel left out in the cold, because they will no longer qualify for security updates, and will not be able to purchase support from Microsoft. Finding this situation somewhat alarming, I contacted Microsoft's representation to clarify the matter. A Microsoft spokesman relayed the following to me:

"For consumer products, security updates will be available through the end of the mainstream phase. For Windows XP Home Edition, there will be no security updates after 12/31/06." Regarding paid support for problems unrelated to security patches, I was told that "Users who want to continue to receive support after the Microsoft assisted and paid support offerings have ended may visit the Retired Product Support Options Web site."

Aanvulling:
Windows XP Professional: December 31, 2001 Through the launch of Windows Vista2 Through the launch of Windows Vista2

Windows XP Home Edition December 31, 2001 hrough the launch of Windows Vista2
Through the launch of Windows Vista2

2) Dates are currently under review. Microsoft will publish new end dates for Windows XP availability in early 2006. Bron. En ook: Microsoft ondersteunings-lifecycle/

Ook tweakers.net komt met een uitgebreid verhaal: Na 2006 mogelijk geen veiligheidsupdates voor XP Home

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ach ja.. is weer een manier om de mensen te forceren om dan de nieuwste versie van Windows te nemen...

Groetjes, Dj Viper

Ze komen weer met iets fijns hoor :mad:
zelfs als ze met die updates zouden doorgaan, weet ik niet of ik hen zelfs nogmaar zou downen, ik gebruik XP pro, maar zoals ook in ander post gezegt, is het fatsoenlijk van microsoft dat 4 jaar na uitkomt van XP pro er nog steeds (secuerty) updates blijven binnenstroomen? In clicks magazine 'flop van het jaar ' heb ik XP pro met hun updates en service packs gekozen :D
Tegenwoordig gebruik ik vooral linux met als subsysteem VMware en dan XP :)

Laatst bewerkt:
wat houd dat in ?

moet je dan een nieuwe versie kopen ?

of krijg je die als xp home gebruiker met korting ?

groetjes en alvast bedankt.

A.vande Berg

DjViper zei:
Hoi,

Ach ja.. is weer een manier om de mensen te forceren om dan de nieuwste versie van Windows te nemen...

Groetjes, Dj Viper
Juist! Weer die mateloze arrogantie van Gates!

Maar er gaat nog iets vanuit: door de stennis en commotie die dit zal veroorzaken brengen ze wel mooi Windows Vista onder de aandacht.

Microsoft maakt gebruik van de onwetendheid van mensen. Heel veel mensen vinden het niet meer dan vanzelfsprekend dat Vista de opvolger van XP is. Die mensen hebben bijvoorbeeld nog nooit van Linux gehoord, ze weten domweg niet dat er ook alternatieven zijn voor Microsoft-producten en denken dat het 'zo hoort met computers'.:)

ikself zei:
Juist! Weer die mateloze arrogantie van Gates!

Maar er gaat nog iets vanuit: door de stennis en commotie die dit zal veroorzaken brengen ze wel mooi Windows Vista onder de aandacht.

Microsoft maakt gebruik van de onwetendheid van mensen. Heel veel mensen vinden het niet meer dan vanzelfsprekend dat Vista de opvolger van XP is. Die mensen hebben bijvoorbeeld nog nooit van Linux gehoord, ze weten domweg niet dat er ook alternatieven zijn voor Microsoft-producten en denken dat het 'zo hoort met computers'.:)
je had de gezichten van mijn klasgenoten eens moeten zien toen ik voor het eerst het woordje linux gebruikte.... Was best geestig hoor...
Maar idd, hem ooit iemand een PC verkocht met linux erop omdat hij niet wilde dokken voor software, dus gaf ik hem linux, hij dacht dat het een mac was... :D
Maarja, een voordeel aan microsoft (behalve dan dat het instabiel is en bijna oncontroleerbaar)
is dat het eigenlijk 1 grote grafishe interface is, en als je een progje wilt openen in windows, klik je ergewoon 2x op, en dat is in linux niet het geval... Eigenlijk vooral luiheid denk ik... :D

wynand zei:
je had de gezichten van mijn klasgenoten eens moeten zien toen ik voor het eerst het woordje linux gebruikte.... Was best geestig hoor...
Maar idd, hem ooit iemand een PC verkocht met linux erop omdat hij niet wilde dokken voor software, dus gaf ik hem linux, hij dacht dat het een mac was... :D
Maarja, een voordeel aan microsoft (behalve dan dat het instabiel is en bijna oncontroleerbaar)
is dat het eigenlijk 1 grote grafishe interface is, en als je een progje wilt openen in windows, klik je ergewoon 2x op, en dat is in linux niet het geval... Eigenlijk vooral luiheid denk ik... :D

[offtopic]
Ach dat is natuurlijk ook al weer achterhaald,
Ik heb op mijn linux laptop een startmenu met daarin programma's die ik net zo makkelijk opstart als onder windows. Als ik een applicatie wil installeren heb ik daar een fantastisch programma voor die voor mij de nieuwste variant die beschikbaar is download en installeerd. Dubbeklik ik in mijn verkenner op een bestand dan kijkt linux niet of het een PDF/BMP/Com/xxx extensie heeft maar gewoon in het bestand zelf en opend dan de juiste applicatie ervoor.

het grootste manko aan linux is dat Games niet echt uitgebracht worden voor Linux en dat je wat toeren moet uithalen om spellen te downloaden. en voor de echte grafische mensen, ik heb nog geen programma kunnen vinden onder linux die CMYK aankan.

Daarnaast heb je de voordelen van superinstelbaar mega te controleren en bovenal: weinig virussen en spyware.
[offtopic]

Windows heeft altijd een korte lifecycle gehad met betrekking tot "thuisgebruikers" in ±10 jaar hebben we 10 versies van windows gehad waarvan er volgens mij nog maar 3 gesupport worden. (de XP home/pro en 2003 varianten)

eeeeuh, waarom krijgt mijn vader dan nog updates voor zijn 2000? :confused:

Oh ze zijn er nog wel, maar je hebt er geen garanties meer op.
Aangezien 2000 server niet heel erg anders is zullen de meeste updates voor server ook voor pro te gebruiken zijn, ik vermoed dat dat straks ook zal gebeuren met de XP home, omdat pro bijna dezelfde updates gebruikt

i HATE microsoft :evil:
Heeft gates me zen 32 miljard nog ni genoeg?
ik gebruik het enkel voor games :)

Laatst bewerkt:
wynand zei:
i HATE microsoft :evil:
ik gebruik het enkel voor games :)

Ik haat MS niet, ik ben van mening dat door MS de computer een erg populair apparaat is geworden op normaal gebruik en criminaliteit waardoor het beveiligings aspect weer naar boven kwam. en dus een heleboel werk leverde voor vele mensen waaronder ikzelf (niet te verwarren met member ikzelf :))

ze zijn alleen een beetje commercieel maar dat mogen ze, al ben ik het er niet mee eens :)

Ik persoonlijk vind het een ergerlijke kwestie, thans worden er nog massaal pc's verkocht met Windows XP Home voor-geinstalleerd. Je kan dat dan volksverlakkerij noemen, wetende dat het met de security updates eind dit jaar mogelijk gedaan is. En wat te denken van veel systemen die lekker draaien met XP Home (ook hier zijn er miljoenen die daar net aan gewend zijn) maar mogelijk Windows Vista niet of moeilijk kunnen draaien qua systeemvereisten. Je zou bijna denken dat hier een plan achter zit, o.a. een inzakkende pc-markt. En zo heb ik er nog wel meer gedachten over, dat laat ik maar achterwege...:evil:

gezina zei:
. En zo heb ik er nog wel meer gedachten over, dat laat ik maar achterwege...:evil:
Goed idee! Dat zal ik ook probeeren. :p
Maar het idd niet eerlijk dat mensen die nu bij de fnac of waar dan ook een comp kopen ze (eigenlijk ook veel te veel dokken) aan het einde van het jaar 9 op de 10 kansen niet meer beveiligd zijn en microsoft hen dus dwingt een besturingsysteem waar ongetwijfeld nog veel meer gaten inzitten en waarschijnlijk een veels te zwaar operatingsysteem is.
Maar zo gold het ook voor XP he, bij minimal recuirements staat 200 mhz, is er echt iemand die geprobeerd heeft om dit op een 200 mhz te zetten?

Microsoft blijft Windows XP Home ondersteunen

maandag 9 januari 2006 - Vorige week vrijdag meldden meerdere ict-sites onterecht dat Microsoft de ondersteuning voor Windows XP Home aan het einde van dit jaar wilde beëindigen. Ondersteuning blijft nog zeker twee jaar na de verschijning van Windows Vista gegarandeerd, volgens een woordvoerder van Microsoft Nederland.

Onder andere webwereld meldde het beëindigen van ondersteuning met een verwijzing naar een website met informatie over ondersteuningstermijnen. De site bleek echter nog niet aangepast omdat de exacte verschijningsdatum Windows Vista nog niet bekend is. De fout van Webwereld werd aan het licht gebracht door Herbert Blankesteijn, die belde met Microsoft Nederland en het nieuws meldt in zijn column. Volgens Webwereld is hun bericht echter ook door een woordvoerder van Microsoft Nederland bevestigd. 'Niet correct', laat de zegsman van Microsoft hcc!magazine weten, 'Ze doelen op een bewering van een Amerikaanse collega.'

Officieel zou de ondersteuning volgens de woordvoerder inderdaad eind 2006 eindigen maar dat komt omdat er bij de planning uitgegaan werd dat Vista in 2004 zou verschijnen. Microsoft blijft een versie van Windows tenminste twee jaar na het verschijnen van een nieuwe versie ondersteunen. Vista wordt eind dit jaar verwacht.

'In de tweede helft van 2007 komt waarschijnlijk SP3 voor XP uit. Het zou heel ongeloofwaardig zijn als we XP Home dan niet meer ondersteunen. Helaas is de site nog niet aangepast, maar dat gaat weldra gebeuren', aldus de woordvoerder.
Bron: hccmagazine.nl

Ziezo, dan is dat maar even rechtgezet. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan