Geen snelheidsverbetering na upgrade RAM

Status
Niet open voor verdere reacties.

cyberkees

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2002
Berichten
54
Hallo,

Omdat ik een nogal oude (en langzame) laptop heb, bedacht ik mij dat ik weleens een RAM-upgrade kom doen om 'm wat sneller te laten worden.
Er zat 2x256 in, en ik heb 1 daarvan vervangen voor een 1GB, heb nu dus 1,25 GB ongeveer. (in de handleiding stond dat er 2x1GB in kon)
Het probleem is nu alleen dat ik totaal geen verschil in snelheid bemerk (het wordt wel herkend in dxdiag).

Ik geef toe dat ik totaal geen verstand heb van hardwarematige dingen, dus misschien is het wel logisch dat 't er niet sneller op geworden is.
Maar heeft iemand enig idee waarom hij niet sneller is geworden? (en waarom er dan sowieso de mogelijkheid is om er totaal 2GB in te zetten als 't toch geen verschil maakt?)
En wat ik dan misschien wél zou kunnen doen om 'm sneller te maken?
Ik heb geen last van virussen, adware e.d., start vrijwel geen programma's mee op, verwijder overbodige troep altijd, defragmenteer 'm regelmatig, etc, etc, volgens mij kan het daaraan niet liggen.

Mobile AMD Athlon(tm) XP 3000+ , Kloksnelheid 796 MHz, 1,25GB (geen idee of 't er iets mee te maken kan hebben, maar zet 't er voor de zekerheid maar even bij :D)

Bedankt alvast!
 
kijk eerst is of je computer de nieuwe ram wel vind.

Er zijn ook verschillen in ram je laptop werkt miss op ddr1 en je hebt er mischien ddr2 in gestoken.
 
Ooh ja, dat stond er al in geloof ik: als ik dxdiag open dan geeft 'ie bij geheugen gewoon 1278MB aan, dus dan heeft 'ie het herkend neem ik aan?
 
Het geheugen wordt zoals je aangeeft gewoon herkend maar je geeft ook je eigen antwoord al waarom je computer niet sneller is.

Je computer zal namelijk alleen sneller worden als hij voorheen te weinig geheugen had. Omdat je zo weinig toepassingen en troep hebt draaien had je blijkbaar al een toereikende capaciteit. :)

Je merkt nu dus alleen het verschil als je nu veel / zware programma's tegelijk gebruikt.

Een laptop upgraden is nagenoeg niet mogelijk. Naast geheugen zal alleen een andere processor zin hebben maar dan kan je beter gaan kijken voor een andere laptop. :p
Het enige wat je nog kan nakijken of het intern geheugen gedeeld wordt voor het geheugen voor je grafische kaart. Indien dit het geval is kan je het geheugen voor je grafische kaart wat omhoog zetten...

En anders tevreden zijn met wat je hebt :p
 
Dat ben ik niet eens. Een geheugen upgrade van 512mb naar 1,5Gb moet wel degelijk snelheidswinst tot gevolg hebben. Zeker in een laptop waar de videochip ook nog eens een gedeelte van het geheugen gebruikt!!!
 
Ik ben het met je eens dat je het vaak wel zal merken... Maar op een vrij kale Windows (misschien nog Windows 98) kan 512MB wel toereikend zijn.

En als het geheugen herkend wordt dan is er geen twijffel over mogelijk dat het ook benut zal worden, indien nodig natuurlijk. Mocht het defect zijn dan merk je dat wel met bijv. BSOD.

Het videogeheugen gaf ik als voorbeeld maar als ik z'n verhaal goed lees wordt het niet gedeeld.

Eigelijk ben ik dus van mening dat je het toch wel móet merken... :) Maar als je het dan toch niet merkt dan kan ik me zo voorstellen dat je er niet / niet veel gebruik van maakt en dus de snelheidswinst minimaal is.

Heb je een andere verklaring / idee? :)
 
Allereerst vraag ik me af waar je uit opmaakt dat er geen gedeeld video-geheugen is. Ik ben er zeker van dat dat wel zo is, zeker bij een al wat oudere laptop...

Daarnaast zou TS even moeten vertellen hoe hij het verschil in snelheid meet....
 
Hij heeft aan dat het volledige geheugen in dxdiag wordt gedetecteerd, namelijk 1278MB. Als het gedeeld geheugen zou zijn zou het gedeelde geheugen volgens mij niet onder 'geheugen' worden weergegeven. Maar ik zou ernaast kunnen zitten :)
 
Wow jongens, ik heb geen verstand van gedeeld geheugen enzo hoor :D 'k Heb geen idee of dat gedeeld wordt met de grafische kaart ofzo...
Ik heb trouwens XP. En wat vooral het probleem is, is dat ik dus als ik meerdere programma's heb open staan (geen zware programma's ofzo, bijvoorbeeld Exporer+OE+Notepad+WinAmp) programma's zeer langzaam opstarten/ze een tijdje blijven hangen. En bijvoorbeeld bij het werken met Photoshop duurt het echt tíjden (hoe langer ik bezig ben, hoe langer het duurt) om bijvoorbeeld grote bestanden te laden/de lagen te laden, etc.
Maar misschien zeur ik ook wel gewoon hoor :D

En gewoon even nieuwsgierig, maar wat is dan precies hetgene wat een processor doet en wat de RAM doet?
Waarvoor heeft een RAM-upgrade wel zin en waarvoor moet je naar de processor kijken?
 
Meer RAM hoeft niet per se te betekenen dat het sneller wordt. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat men het geheugen vergroot om meer per keer te kunnen openen. Verder kan het nog zo zijn, dat bij een moederbord met Dual Channel, die modus wordt uitgeschakeld bij gebruik van ongelijke DIMM's, van de bandbreedte blijft dan de helft over. Maar dan nog, een upgrade van 512MB naar 1,25GB zou je meestal wel moeten merken. Het hangt zoals al is gezegd ook af wat je met je systeem doet.
 
Ik snap het wel.

Die 2x256 MB liep waarschijnlijk is Dual Channel mode en het nieuwe geheugen doet dat niet omdat de geheugenbanken afwijken in hoeveelheid data (256 MB - 1024 MB).

Dan merk je geen verbetering, hooguit dat hij minder gaat swappen (schrijven naar de pagefile wat een systeem trager maakt).

Koop nog een enkel latje van 1024 MB erbij en vervang de oude 256 MB module en hij loopt weer op Dual Channel en ik eet mijn pet op als het dan niet sneller is ;)

Langzame laptop? Wat is in jouw ogen oud en langzaam?

Een 'goede' geheugenuitbreiding is de beste upgrade die je kan doen, maar dan moet je het wel goed doen ;)

Zelf heb ik ook 2048 MB in mijn laptop (wat recenter model, mid 2008) en onder Vista kan ik makkelijk met alt+tab een game onderbreken om te gaan surfen en meer. Ik heb er genoeg aan en omdat jij waarschijnlijk niet van die zware 3D games speeld moet 2048 MB voor jou echt ruim tevrendenmakend zijn :)

Succes,

Jammer dat het weer wat geld kost, maar ik wist nog dat ik 16 MB kocht voor 269 gulden!

*Dual Channel werkt alleen maar als beide geheugenmodules identiek aan grootte zijn (256-256)(1024-1024) en het liefst van hetzelfde merk.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst vraag ik me af waar je uit opmaakt dat er geen gedeeld video-geheugen is. Ik ben er zeker van dat dat wel zo is, zeker bij een al wat oudere laptop...

Daarnaast zou TS even moeten vertellen hoe hij het verschil in snelheid meet....

Die hoor ik vaker en hier prik ik even doorheen.

Je merkt het snel genoeg als iemand zijn eigen laptop goed kent.
 
Oké, als nog eenzelfde 1GB erbij kopen wel helpt doe ik dat natuurlijk, maar ik heb er nog niet alle vertrouwen in...
Hoe weet ik nu zeker of-'ie eerder in Dual Channel Mode liep?
Ik wil natuurlijk geen dingen voor niets kopen :)

Ik merk wel dat op 't moment dat-ie dus blijft hangen/ontzettend langzaam wordt bij het openen van nieuwe programma's de CPU op 100% zit, terwijl die normaal gesproken toch onder de 30% ofzo blijft, en het geheugengebruik komt dan bij stukken na niet vol. Helpt een geheugenupgrade daar dan wel voor?

En de laptop is iets ouder dan 4 jaar. En wat ik bedoel met langzaam, sjah, dat is moeilijk te zeggen natuurlijk. Maar zoals ik hieronder ook al zei, bij het openen van meerdere programma's tegelijk enzo blijft-ie gewoon een tijdje hangen...
 
Bij sommige oudere Acer laptops heb ik gemerkt dat de snelheid dramatisch omlaag gaat als de accu versleten raakt. Applicaties openen traag, toetsenbord reageert slecht, et cetera. Zodra de accu wordt losgekoppeld en op netstroom wordt overgeschakeld, is de oude snelheid ineens weer terug. Misschien is dit van toepassing?
 
Je zou even de specificaties van de laptop kunnen opvragen en desnoods haal je even Everest naar beneden en je weet zo waar je geld heen gaat ;)

Vaak lopen laptops (ook oudere) in Dual Channel, zolang het om DDR geheugen gaat. met Everest krijg je daar uitsluitsel over.

Ook bevat dit forum een tools-sectie en daar staan genoeg tools tussen om dat uit te dokteren. We helpen je graag, maar je zult wel mee moeten werken.

Laat ik het zo zeggen
1. 2048 MB ga je duidelijk merken al is het geen dual channel en als de laptop verder technisch in orde is; hoe hoog is de nood hem van de hand te doen. je kunt hem inzetten op diverse manieren. dat ik elk jaar een nieuwe koop is mijn probleem/hobby en vaak verkoopt de oude nog prima.
2. Dual Channel heeft bijna iedere laptop.

Graag specificaties van het apparaat.
 
Mobile AMD Athlon(tm) XP 3000+ , Kloksnelheid 796 MHz, 1

De laptop maakt in elk geval gebruik van 'PowerNow' waarbij de processor snelheid naar beneden wordt gebracht als deze vindt dat hij weinig te doen heeft, je kan dit (normaal gesproken) uitschakelen in de bios.
De ervaring leert dat mensen de laptop ineens veel sneller vinden als het uit staat (nadeel, accu gaat minder lang mee en fan draait sneller)
En zo uit mijn hoofd hoort een m Athlon XP inderdaad met dual channel te draaien.
 
De laptop maakt in elk geval gebruik van 'PowerNow' waarbij de processor snelheid naar beneden wordt gebracht als deze vindt dat hij weinig te doen heeft, je kan dit (normaal gesproken) uitschakelen in de bios.
De ervaring leert dat mensen de laptop ineens veel sneller vinden als het uit staat (nadeel, accu gaat minder lang mee en fan draait sneller)
En zo uit mijn hoofd hoort een m Athlon XP inderdaad met dual channel te draaien.

Dat meende ik al want het verschil tussen Single Channel en Dual Channel is nogal merkbaar en mensen schijnen snel verschil in snelheid te merken als ze hun computer kennen. Ze zeggen dan dat hij 'trager' is geworden en daar hoef je niet voor te benchen.

Vooral venijnige taken zoals de aanstuur van de AI in 3D games en het zippen van bestanden gaan langzamer.

De manier waarop hij het probleem beschrijft doet me aan dit denken en 256 - 256 MB is Dual Channel al is het wat ondermaats.

Ik weet hoe strooptraag een P4 2800 MHz systeem met 512 MB is.

Persoonlijk denk ik dat het zeker de moeite waard is om te investeren in een 'dezelfde' geheugenmodule van 1024 MB en je zou dan de pagefile kunnen uitzetten?

Schrijven van geheugen op de vaste schijf ( outpagen ) is een traag process omdat je geheugen minimaal 1000x zo snel is en liever teveel dan iets te weinig.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het reageren jongens.
Er staat verder geen troep op de laptop, want er staat nu net weer een nieuwe Windows-install op sinds 2 dagen, daar ligt het niet aan. Ook heb ik dat even geprobeerd met de accu omdat het inderdaad een Acer is, maar dat hielp niets :)
Dat PowerNow heb ik nu denk ik uitgeschakeld want hij draait nu doorlopend op 100% CPU, misschien helpt het íets, maar toch niet veel jammergenoeg..
En ik heb Everest laten draaien maar hoe kan ik precies zien of het Dual of Single Channel is dan? Bij geheugen staat gewoon PC2700 DDR SDRAM, bij anderen staat Dual nogwat. Betekent dit dan dat het geen dual is? Zo nee, waar kan ik het dan precies vinden?
Heb bijvoorbeeld ook CPU-Z gedraait maar die geeft bij Channels niets weer...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan