Geen toegang tot 2de harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deedee26

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2003
Hallo,

Ik heb vandaag mijn windows xp opnieuw geïnstalleerd en dat is allemaal goed gegaan, behalve dat ik nu geen toegang meer heb tot mijn tweede harde schijf. Dat heb ik wel altijd gekund... Ik heb met Partitie Genie mijn schijven ingedeeld, maar driekwart kan ik dus niet bereiken nu. Ik heb de andere vragen hierover ook gelezen maar ik dacht dat mijn vraag anders was omdat het bij mij wel altijd heeft gewerkt. Ik heb voor het opnieuw installeren van xp wel wat in mijn BIOS verandert, maar ik heb uiteindelijk Load Default Settings gedaan, dus dat kan het toch ook niet zijn? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt.

Bij load default settings is je tweede harddisk misschien uit de bios verwijderd. Je zou nog eens je bios in moeten gaan en dan je schijven moeten detecteren.

Zou je misschien kunnen uitleggen hoe dat moet? Ben niet zo heel erg thuis in de BIOS :S

Heb je ook al onder schijfbeheer gekeken in windows?
Het kan zijn dat je de tweede harde schijf ook nog moet formatteren.
Dat kan ook onder schijfbeheer.

Is er ook een manier om ze te detecteren zonder de schijf te moeten formatteren? Er zitten namelijk onwijs veel bestanden op, die niet weg mogen...

Als je de pc opstart, staat er beneden een regel: Press Del to enter Setup.
Dat moet je dan doen. In het scherm dat dan verschijnt, moet je zoeken naar 'Auto Detect Harddisk', of naar iets wat daarop lijkt.

Volgens mij heb ik nu inderdaad in mijn BIOS iets bij Boot Device kunnen veranderen waardoor hij ook connectie kreeg met mijn 2de harde schijf, maar nu heb ik dus weer het volgende probleem... Hij geeft nu de melding 'NTLDR is missing'. Die foutmelding heeft dus te maken met mijn 2de harde schijf. Ik kan als ik mijn computer opgestart heb nergens iets vinden van mijn 2de schijf. Alleen via het programma Partitie Genie en via mijn BIOS. Ik heb nog wel een opstartdiskette van MS-DOS, maar daarmee kan ik ook niet bij mijn 2de harde schijf komen... Weet iemand hoe ik deze foutmelding kan oplossen op mijn 2de harde schijf?

Ik ben zojuist even naar een computer winkel geweest, zij vertelden mij dat het misschien zou kunnen zijn dat mijn bestanden op mijn 2de schijf beveiligd zijn met een wachtwoord. Hij kan er dinsdagmiddag pas naar kijken. Ik zit er misschien aan te denken om te proberen of ik xp op mijn 2de harde schijf kan installeren... Weetnie of dat misschien de moeite waard is en of dat überhaupt wel mogelijk is?

Laatst bewerkt:
Zouden jullie me alsjeblieft kunnen helpen, ik weet echt niet wat ik moet doen en die gast van de computerzaak heeft pas dinsdag tijd! Xp installeren op mijn 2de harde schijf is ook niet gelukt, als ik moet selecteren op welke partitie hij xp gaat installeren, staat mijn 2de harde schijf er niet bij... Weet iemand anders misschien hoe ik een aantal van mijn bestanden overgezet krijg op mijn 1ste harde schijf, zodat ik de 2de schijf kan formatteren? Ik weet echt niet hoe ik verder moet!

Geplaatst door mooncrawler
Als je de pc opstart, staat er beneden een regel: Press Del to enter Setup.
Dat moet je dan doen. In het scherm dat dan verschijnt, moet je zoeken naar 'Auto Detect Harddisk', of naar iets wat daarop lijkt.
Nu ja, laat ik een poging proberen.
Probeer in ieder geval dat wat mooncrawler aangeeft.
Zijn dan je harde schijven zichtbaar in het bios?
Onder "boot device" hoef je niets te veranderen, ik neem aan dat die gewoon goed heeft gestaan.
Zo niet, moet deze naar mijn idee gewoon op de primaire master staan of IDE-0

Als je harde schijven gedetecteerd en herkend zijn en je boot device staat ook goed, sluit dan af met "save and exit".

Bedoelt hij BIOS Setup of iets anders? Ik krijg namelijk alleen een melding dat ik via Del bij BIOS Setup kom. Ik heb daar ergens ingesteld dat hij automatisch scan devices doet ofzoiets. Dan zie ik bij het opstarten van mijn computer:

Scan Devices,Please wait.
Raid
None Define
None Raid
Serial_Ch1 Master: Maxtor 6y080M0
Press < Tab > Key into User Window!

en that's it, bij mijn Bios staat dan weer geen 2de harde schijf. Alvast onwijs bedankt voor alle moeite die jullie doen voor mij!!!

Het is inderdaad je BIOS setup.
Je pc scant alle devices wel, maar als een daarvan niet in je BIOS is gedefinieerd, zegt dat niet zo veel.

Geplaatst door Deedee26
Bedoelt hij BIOS Setup of iets anders? Ik krijg namelijk alleen een melding dat ik via Del bij BIOS Setup kom.
Inderdaad, die wordt bedoeld.

En kijk dan als je in het bios bent even naar de volgende zaken.

Seanet_SCU_BIOS_CMOS_Setup_Screen.jpg

Zoek en vergelijkbaar scherm op als je hier boven ziet.
Ga eventueel met de pijltjetoetsen naar beneden zodat de IDE kanalen worden geselecteerd.
Druk desnoods even op "Enter" om de IDE kanalen automatisch door het bios te laten scannen.
Mocht het juiste apparaat gedetecteerd zijn sluit dan af met "save and exit", of iets in die trend.

En hoe zorg ik ervoor dat hij in mijn BIOS gedefinieerd staat? Ik heb namelijk wel in Partitie Genie eigenschappen van mijn 2de harde schijf gevonden, maar ik heb al een aantal keer geprobeerd om dat handmatig in te voeren in mijn BIOS maar dat resulteerde steeds in de foutmelding: NTLDR is missing

Ik heb dat scherm opgezocht in mijn BIOS (en gelukkig ook gevonden :p)

Bij mij staat er:
Primary IDE Master: Not Installed
Primary IDE Slave: Samsung SV3063H
Secondary IDE Master: AOPEN DUW1608/A
Secondary IDE Slave: Not Installed

Als ik dan vervolgens op enter klik bij de dingen waar Not Installed staat, krijg ik een scherm met Type enz. Bij Type staat bij allebei Auto. Als ik op Auto klik, heb ik de keuze uit:
Not Installed
de cijfers 01 tot en met 46
User
Auto
CD/DVD
ARMD

Laatst bewerkt:
Kijk, da's interessant...
Primary IDE Master niet geïnstalleerd. Zitten ze misschien verkeerd om op de kabel?

Dat zou op zich wel raar zijn (alhoewel ik eigenlijk niks meer raar vind aan computers... ;)) , want hij heeft dus altijd goed gewerkt, nooit problemen mee gehad. Ik heb ook verder niks aan de kabels verandert ofzo. Of er zou opeen heel toevallig iets kapot gegaan moeten zijn toen ik xp aan het installeren was.. Zou wel toevallig zijn, maar je weet het maar nooit met computers :P Ik weet niet of er misschien iets geïnstalleerd moet worden en wat er nu niet meer opstaat omdat ik mijn xp heb verwijderd en er een nieuwe op heb gezet?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Deedee26

Als ik dan vervolgens op enter klik bij de dingen waar Not Installed staat, krijg ik een scherm met Type enz. Bij Type staat bij allebei Auto. Als ik op Auto klik, heb ik de keuze uit:
Not Installed
de cijfers 01 tot en met 46
User
Auto
CD/DVD
ARMD
En als je de primaire master eens op "Auto" zet.
Even afsluiten met save and exit.
Wat gebeurd er dan?

Daar staat hij al op. Als ik namelijk bij 'Not Installed' op enter druk, krijg ik een scherm met Type enz. en bij Type staat Auto. Toch geeft hij aan 'Not Installed' terwijl ik wel Auto selecteer. Hij geeft dat dus alleen aan bij Type, niet bij het 'hoofdscherm'.

Alle types staan op Auto, ook bij de dingen waar hij niet aangeeft 'Not Installed'

Laatst bewerkt:
Dan heb ik nog één suggestie...
Komt er ook nog een soortgelijke optie in je bios voor?

u1832.jpg

Helaas :(

Ik heb:

- Standard CMOS Features
- Advanced BIOS Features
- Advanced Chipset Features
- Power Management Features
- PNP/PCI Configurations
- Integrated Peripherals
- PC Health Status

- Set Supervisor Password
- (lichtblauw, kan ik dus niet op drukken: Set User Password)
- Load Optimal Defaults
- Load High Performance Defaults
- Save & Exit Setup
- Exit Without Saving

Is het hopeloos?

Laatst bewerkt:
Nee, het is niet hopeloos. Volgens mij heb je een Primary Master nodig - dat is de schijf waarvan je opstart. Op dit moment is die er niet, dus waarschijnlijk fietst je pc bij het opstarten door naar de eerstvolgende bootable schijf en ik denk dat dat de Secondary Master is. De eerste schijf wordt overgeslagen. Koppel de tweede schijf los, hang de tweede schijf aan die kabel en probeer eens op te starten met een schijf. Kijk in je BIOS of dat nu Primary IDE is.
Als dat gelukt is, horen we ****a. Als dat niet gelukt is, doe je de schijf aan de tweede platte kabel. En zo probeer je wat combinaties met schijven en kabels uit, totdat je opstart vanaf Primary IDE.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan