Geen toegang tot bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Berichten
754
Ik heb een draadloos netwerk waarin o.a. een desktop en een laptop. In principe functioneert alles goed, internet, printen, lezen van bestanden. Maar wat me niet lukt is om een backup te maken van bestanden van mijn desktop naar de laptop. Dat wil zeggen dat ik een bestand naar de LT kan kopiëren, maar dat ik het daarna niet kan updaten/overschrijven. Ik heb al van alles geprobeerd om de eigenschappen van de betrokken mappen en bestanden aan te passen maar het is me niet gelukt. Er wordt gevraagd naar password van de beheerder, waarna ik met het password van mijn DT toegang krijg, maar vervolgens lukt hte niet een bestand te overschrijven.
Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen. Ik heb Franse versies van Windows 7 op mijn DT en Windows Vista op mijn LT, dus gaarne duidelijk aangeven hoe een en ander moet worden ingesteld.
 
Kan je niet gewoon een externe harde netwerkschijf met samba kopen en gebruiken? Een backup maak je niet op een laptop. Waarom niet? Omdat een laptop nog welens valt of gestolen wordt.

Ik had vroeger ook problemen in mijn netwerk toen ik nog geen samba server had.
 
Dat doe ik al. Ik wil daarnaast sommige bestanden van mijn DT op mijn LT gebruiken, vandaar.
 
En indien je eerst naar de netwerkschijf kopieërt en dan weer van de netwerkschijf naar de doelcomputer kopieëert?
 
Dat heb ik al eens geprobeerd en het geeft de zelfde resultaten, werkt dus ook niet.
 
Dan heb je de netwerkschijf niet goed geconfigureerd. Indien je iedereen toegang geeft, dan moet het werken.
 
Ja daar zit 'm nu net het probleem. Volgens mij heb ik dat ook gedaan, maar het werkt niet. Daarom vraag ik juist hoe dat precies moet.
 
Dan moeten wij meer weten hoe je je netwerkschijf geconfigureerd hebt. Indien het een samba server is, dan moet er een samba.cnf zijn....Kan je die posten?
 
Dat is niet waarnaar ik op zoek ben. Ik maak een backup op een externe disk, die niet in m'n netwerk zit., juist niet. Ik wil alleen bepaalde bestanden zowel op mijn DT als op mijn LT gebruiken en die dus up-to-date houden.
 
Vertel eens hoe de externe schijf is aangesloten. Of je pakt een kabel, dan moet het altijd lukken. Of het betreft een netwerkschijf binnen je thuisnetwerk, daar heb je gezegt dat het dat niet is. Of het is opslag in de cloud. Nu weet ik het niet meer.
 
Die externe schijf sluit ik aan met een kabeltje, geen probleem, werkt altijd goed. Maar daar gaat het me niet om. Ik wil op mijn LT sommige bestanden ook kunnen gebruiken, ook indien de LT niet in mijn netwerk zit. Daarom wil ik dus af en toe bestanden daar up-to-date houden en dat is wat me niet lukt.
 
Hoe wil je dan de externe schijf benaderen, indien de laptop niet in het netwerk zit? Ervoor moet je een netwerkschijf hebben, en ik denk je hebt gewoon een usb schijf....
 
Ja ik heb gewoon een usb-schijf om te backuppen. Daar gaat mijn vraag ook helemaal niet over. Ik wil ook helemaal niet vanaf mijn LT een externe disk bereiken. Ik wil op mijn LT bestanden kunnen gebruiken, afkomstig van mijn DT, terwijl ik niet ben aangesloten op mijn netwerk. Zo simpel is het.
 
Bedankt voor je reactie André.
Ik heb de info van je link gelezen, zo heb ik de beveiliging ook ingesteld. Het probleem is echter dat ik als gebruiker alleen de gebruikers van de LT kan toevoegen en niet die van de DT. Daar zit 'm het probleem, denk ik.
 
Dan moet je die gebruikers op de LT aanmaken en inloggen zodat hun account minimaal 1x gewerkt heeft.
Mocht dat om een of andere reden niet werken.... dan kun je overwegen om een beperkt aantal mappen voor "iedereen" toegankelijk te maken.
Als je thuis achter een router zit is dat totaal geen probleem , als je dat wilt uiteraard, maar zit je op een publieke wifi of zo kan iedereen die ook op die wifi zit theoretisch in jouw gedeelde map met rechten van "iedereen".
 
Ik heb al geprobeerd om vanaf mijn DT toegang te krijgen door mij als DTgebruiker toegang te geven om bestanden te wijzigen, maar dat lukt me niet. Zie hiervoor de onderstaande schermafdruk. Het is, zoals gezegd, in het Frans, maar ik neem aan dat je de venstertjes je bekend voorkomen.
Blijft dus nog steeds de vraag wat ik moet doen.
Capture5.jpg
 
Je wilt in feite op de ene kant binnen je eigen netwerk bestanden delen en een ander computer op je interne netwerk. Verder wil je bestanden, die op een externe harde schijf staan, via internet kunnen delen. Is het dat wat je wilt?
Dat moet je dan als twee problemen zien en alle beide problemen oplossen.
Omtrent je interne netwerk, hebben alle computers hetzelfde werkgroepnaam? Dat kan parten spelen...
 
Ik probeer het nog eens uit te leggen:
Ik heb een draadloos netwerk, waarin o.a. een DT en een LT. Van tijd tot tijd kopieer ik bestanden van de DT naar de LT, teneinde deze op de LT buiten het netwerk te kunnen gebruiken. Kopiëren gaat prima, maar overschrijven van een bestand door hetzelfde bestand met een recentere datum lukt niet, omdat ik vanaf de DT geen recht heb om een bestand op de LT te overschrijven. Zo simpel is het, niets bijzonders, lijkt me. Maar wat doe ik dan niet goed?
 
Eerst moet je het probleem binnen je netwerk oplossen. Indien je binnen je netwerk gekopieërde bestanden niet kan overschrijven, dan heb je een probleem met de windows rechten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan