Geen vraag, meer een mededeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clit13

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 jan 2001
Beste...,

nou, ik heb het weer voor elkaar....
Ik heb gisteren een MP3-speler gekocht en wilde daar wat extra software voor.
Eerst dacht ik: als ik ergens een serienummer vandaan kan halen... Maar ik wilde het eerlijk spelen en daarom ben ik naar www.download.com gegaan en daar op free software gezocht.
Een paar leuke dingen gevonden waaronder Orange_ripper.exe.
Dit programma zou MP3's kunnen maken van CD's zonder al te veel moeite.
Geinstalleerd, en direct daarna AVG: Virus gevonden.
Schandalig dat dit pakket dan op www.download.com staat!
Maar dat is nog niet alles.
Ik heb voor de zekerheid maar SpySweeper op mijn HD los gelaten.
Hij heeft nu al 19 software pruttel gevonden met 241 traces!
Waaronder Bargain Buddy.
Ik wordt helemaal pislink nu ik dit schrijf.

Het is toch belachelijk dat je dit kunt downloaden op een normale site.
Is www.download.com niet van @Home?

Hoe dan ook: ik denk dat ik binnenkort maar weer eens een Hijack This post moet plaatsten, want ik vertrouw mijn PC niet meer.

Bedankt voor het spuwen van mijn gal.

groet,
Dave.

Ik heb het programma ook even gedownload, maar mijn Norton Antivirus slaat niet aan.

Ik ken zo veel 'nette' sites waar toch spyware in de software is verwerkt...zoals http://www.ezskins.com/index.html Veel submitters maken software voor die site, maar vele zijn weer vertrokken omdat downloaders begonnen te klagen. Vol 'leuke' wallpapers, skins, screensavers en nog veel meer. Totdat je zulks op je pc zet...huilen met de pet op qua spyware.

Ik zeg trouwens niet dat er geen spyware in zit, maar virusvrij is het bestand/programma hier wel. (NAV Corporate Edition versie 7, helemaal up-to-date)

hmm,
In de agreement staat trouwens dat er spyware word geinstalleert.
----------------------
You are about to install an OrangeAudio program which is supported by the Top Text iLookup 2.0 plug in. Also, this OrangeAudio program is supported by the Bargain Buddy plug in.

Trouwens verder wordt dit ook nog geinstalleert
// Save, clocksync, exact searchbar, mysearch
---------------------------------------------------------------

// vind hier ook nog geen virus, eTrust EZ Antivirus

Uit de FAQ van www.download.com:
If you think that you have found a virus from a product you downloaded through our site, please notify us immediately using our support form after double-checking the install file of the program with the latest virus definitions. Be sure to state the name of the program that contained the virus, so our staff can investigate the program in question using the latest virus definition files for both Norton AntiVirus and McAfee VirusScan. If a virus is found, we will temporarily remove the product from our library and notify the publisher of the problem.

Due to the devious nature of viruses, it is difficult to determine where the virus came from. Viruses can remain dormant in your computer for months, even years, before a certain event may trigger virus activity. Some virus-scanning programs will also misidentify components and generate a false positive. We recommend you also check with the publisher of your scanning software to determine if a false positive was received.
bron

Wat spyware betreft moet je altijd opletten, ook op www.download.com: download.com biedt veel software aan waarbij je allerlei spyware cadeau krijgt. Dus: lees altijd de EULA voordat je akkoord gaat met de installatie!

Uit de FAQ van www.download.com:
Though we do allow ad-supported products in our library, we do our best to clearly mark titles that include adware with a red editor's note listing the bundled components included with the download. We also require our publishers to fully disclose the details of bundled adware, not only in their product description but also in the installation process. We recommend that you read the end-user license agreement (EULA) very carefully when you are installing the program.
bron

Ze hebben zelfs een aparte sectie hiervoor: http://www.download.com/spyware-center/2001-2023-0.html

Maar ik vraag mij af of men dat wel leest??? In de regel kijk je alleen naar wat voor software er te verkrijgen is, al of niet gratis. Eigenlijk zou achter elke download een linkje moeten staan met wat info hieromtrent, of althans duidelijk te zien alvorens dat produkt te installeren.

:8-0: Valt toch nog mee dan, Download.com...

staat op elke pagina bovenaan:

TODAY ON DOWNLOAD.COM • Protect your PC from spyware

:thumb:

Gezina, bij iedere download die spyware bevat staat dat in de beschrijving (op de pagina die je krijgt als je het product wilt gaan downloaden) keurig en duidelijk aangegeven:

spywarenote.jpg

Laten we een poll houden:

wie leest de EULA (die gigantische lap text) als je software installeert?

Ik niet.
Uiteraard ontzettend fout, maar als ik een MP3-encoder download, dan verwacht ik eigenlijk dat dat er ook op staat.
Tenzij je het van een vage site haalt. Dan lees ik de EULA trouwens nog niet... :o
Maar ik scan het bestand dat ik binnen haal altijd eerst.
En AVG slaat bij mij ook niet aan qua Orange_ripper.exe.
Daarom dacht ik dat het veilig was. Ook al omdat ik nog nooit problemen heb gehad bij download.com.

SpySweeper is ondertussen klaar en heeft 21 programma's gevonden en 408 traces.

Eerst even cleanen en dan HijackThis'en....

Ik lees ze haast nooit, als ik eerlijk moet zijn :o

Alleen bij programma's waarvan ik zeker weet dat er spyware in zit (MSN Plus) ga ik toch wel iets voorzichtiger met het installeren ervan om ;)

Geplaatst door Clit13
Laten we een poll houden:

wie leest de EULA (die gigantische lap text) als je software installeert?

Ik niet.
Uiteraard ontzettend fout, maar als ik een MP3-encoder download, dan verwacht ik eigenlijk dat dat er ook op staat.
Tenzij je het van een vage site haalt. Dan lees ik de EULA trouwens nog niet... :o
Maar ik scan het bestand dat ik binnen haal altijd eerst.
En AVG slaat bij mij ook niet aan qua Orange_ripper.exe.
Daarom dacht ik dat het veilig was. Ook al omdat ik nog nooit problemen heb gehad bij download.com.

SpySweeper is ondertussen klaar en heeft 21 programma's gevonden en 408 traces.

Eerst even cleanen en dan HijackThis'en....

Ik lees de EULA altijd, dat vind ik maar een kleine moeite - zeker vergeleken met de moeite die het kan kosten om achteraf de spywarerotzooi te moeten opruimen.

Op Download.com staat trouwens altijd duidelijk aangegeven dat een download spyware bevat: http://img20.imageshack.us/img20/2075/spywarenote.jpg

Mijn ervaring is dat software van http://ftp.sunet.se/nonags/index.html wel te vertrouwen is en ook van www.tucows.com. Totdat het tegendeel bewezen is natuurlijk...:) Wel is het zo dat door al die troep mijn downloadgedrag drastisch is ingekrompen. Eula? Ik lees vrijwel nooit de Eula, simpelweg omdat ik dan die software niet wil hebben, heb al de pest aan die activatie-code voor XP.

Geplaatst door gezina
Ik lees vrijwel nooit de Eula, simpelweg omdat ik dan die software niet wil hebben, heb al de pest aan die activatie-code voor XP.

Hoe bedoel je dat, Gezina? Als je geen programma's met EULA's wilt hebben, blijft er bar weinig over... In de EULA staat gewoon keurig beschreven wat het contract tussen de maker en koper/downloader van het programma inhoudt. Ieder fatsoenlijk programma heeft een EULA. Met activering e.d. heeft het helemaal niets te maken.

Ik denk dat we hier allemaal iets anders bedoelen... ik denk zelf dat met de EULA het hele verhaal wordt bedoeld wat je bij de meeste programma's moet accepteren om verder te gaan met de installatie... Of zie ik het nu verkeerd?

Geplaatst door H@NsiePanzzzer
Ik denk dat we hier allemaal iets anders bedoelen... ik denk zelf dat met de EULA het hele verhaal wordt bedoeld wat je bij de meeste programma's moet accepteren om verder te gaan met de installatie... Of zie ik het nu verkeerd?

Klopt.

EULA
End User License Agreement. Eindgebruikerslicentie. Overeenkomst tussen de softwarefabrikant en de eindgebruiker.

Daar moet je vanzelfsprekend mee akkoord gaan, wil je het programma gebruiken. Die moet je dus lezen. Want als je zonder te lezen op "ja" of "akkoord" klikt, loop je de kans ook akkoord te gaan met de installatie van spyware.

Nou goed... die lees ik dus nooit :p

Ik merk vanzelf wel als er spyware geinstalleerd is... even een scannetje met de Spysweeper, rebooten, Ad Aware ertegen aangooien en mocht ik het vermoeden hebben dat er nog iets achtergebleven is, laat ik Spybot nog even zijn gang gaan.... hoef ik niet bij na te denken :D

Eula en die activatie-code zijn idd verschillende voorwaarden, dat laatste was meer om aan te geven dat ik een hekel heb een stukje privacy op te moeten geven. Ik moet zeggen dat ik waarschijnlijk, in vergelijking met anderen, héél weinig software op de pc heb staan. Zoals eerder gemeld, heb ik de pest aan allerlei voorwaarden, dat bepaald mede mijn 'opvulling' van de pc.

@ H@NsiePanzzzer, dat wil ik toch liever van tevoren weten ipv achteraf. Ik weet wel leukere dingen met de pc dan steeds te moeten checken op allerlei troep! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan