Geen Wifi bereik in de garage

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronnie1971

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2009
Beste allemaal
Wij hebben in ons huis een D-link router. Wij hebben de garage 60 meter van ons huis staan en willen daar ook graag wifi bereik hebben.
Naast onze groepenkast zit een 380v groep die naar de garage gaat. Dus de garage zit niet op dezelfde groep als dat de router zit. Ik kan volgens mij dan ook niet met een repeater oid werken omdat de router en de garage niet op een zelfde groep zit.
Hoe kan ik dit probleem oplossen ? Zijn er andere mogelijkheden om toch wifi te krijgen?

Mvg Ron

Bij een woonhuis komen drie fasen binnen. Niet altijd worden al die fasen gebruikt. Soms zit het hele huis middels verschillende groepen op één fase, soms zijn de groepen over de drie fasen verdeeld. Als je alle drie de fasen gelijktijdig voor één toepassing gebruikt noem je dat krachtstroom. (380 V Komt van √3 * 220). Het woonhuis zal op één van die fasen zitten.
Wat dat met die router te maken heeft ontgaat me even. Die maken immers bij voorkeur draadloze verbindingen. Dus met een sterke repeater met goed antenne moet het lukken. Hele campings zijn zo voorzien van wifi.
Je kunt echter ook via het net verbinding maken en mss is dat wat je bedoelt, met een powerline (https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=powerline).
Er zijn blijkbaar types waarbij het niet uitmaakt of beide adapters op dezelfde fase zitten. Mocht dat wel zo zijn en kun je niet met de juiste fase verbinden, dan zijn er koppelstukjes die de drie fasen capacitief met elkaar verbinden.
Wat betreft afstand zullen die ook wel hun beperkingen hebben, maar waar die liggen weet ik niet.
Hier bv. een super snelle: https://www.conrad.nl/nl/devolo-dla...werline-wifi-starterkit-12-gbits-1271941.html
Bereik (in m) Powerline: 400, Wi-Fi: 300
zie: http://www.devolo.com/nl/Producten/dLAN-1200+-WiFi-ac
Maar natuurlijk zijn er plenty andere.

Lol, bij de meeste woonhuizen komt gewoon 1 van de 3 fasen binnen......

En voor een wifi repeater maakt dat niet uit.

Voor een powerline wel maar daar zijn ook oplossingen voor, een fase bridge.

Tja. Dat ligt er maar net aan. Bij mij in elk geval wel drie fasen(bj +/-1981).
Maar ik lees op wiki: "In Nederland worden de meeste huizen tegenwoordig aangesloten met een driefaseaansluiting."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning.
Er zijn ook power line adapters die het zonder zo'n fase bridge kunnen. Althans dat beweert de fabrikant:
"devolo range+ Technology gebruikt voor de eerste keer alle drie aders van het stroomnet parallel voor nog meer capaciteit en grotere reikwijdte."
Tenzij dat toch met een bridge is natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Wat u het beste kunt doen is informeren of een familielid of kennis zo'n powerline adapterset heeft en of u die voor een uurtje mag lenen en dan proberen of het werkt.

Bij mij thuis bleek bijv. tot mijn grote verbazing en tegen alle regels in dat de powerline die ik heb zonder probleem aan de powerline van mijn buurman geconnect werd. Ik kon zo zijn router en nas in. We hadden verschillende merken van powerline en onze huizen hebben echt hun eigen groepenkast. Dus als dat kan zou het me niets verbazen als het in uw situatie ook werkt.

Overigens is dat wel reden om grote vraagtekens te zetten bij de beveiliging van een powerline oplossing.

Laatst bewerkt:
O.a. daarom heeft de Devolo een standaard encryptie. Er zijn ook filters om er voor te zorgen dat er geen data uit je stroomnet weg kan "lekken". Meestal is het zo dat het bij de buren niet werkt (fase 2) en de buren daarna ook niet (fase 3). De volgende buurman heb je dan weer wel verbinding mee.

Je zou in principe op dezelfde fase moeten zitten om verbinding te hebben. Maar aangezien alle 3 de fasen in je garage uitkomen is het een kwestie van uitproberen welke werkt. Afstand zou geen probleem moeten zijn, alhoewel de fabrikanten nogal geheimzinnig doen over de maximale afstand van de homeplugs.

Vroeger werkt 380V (3 fasen) alleen aangesloten als je zware machines moest aandrijven. Bijv. voor lassen of een draaibank. Dus zo gek is een garage met 380V niet. Tegenwoordig wordt standaard weer 3 fasen het huis in gebracht vanwege het feit dat we veel meer stroom zijn gaan gebruiken. En aangezien een enkele fase in je huis is gezekerd op 25A, kan dat wel eens te weinig zijn. Tel maar op droger + wasmachine + kookplaat + strijkijzer + terrasverwarming + waterkoker + magnetron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan