Geen Wifi verbinding in mijn eigen kamer op nieuwe HP laptop Windows 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

holk122

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2013
Ik heb pas geleden een HP laptop gekocht met Windows 8 erop. Maar ik heb geen Wifi verbinding in mijn eigen kamer. Hoe kan dat?

Zodra ik naast de router in de woonkamer ga staan is de Wifi verbinding met mijn HP laptop (windows 8) perfect, maar 15 meter verderop
in mijn kamer geeft de Wifi 'kan geen verbinding maken met dit netwerk' aan. Op mijn mobiele telefoon doet de Wifi het uitstekend in elke deel
van het huis via dezelfde modem/router. En ook de wifi op mijn apple macbook doet het uitstekend in mijn kamer. Alleen de HP laptop heeft geen
wifi verbinding zodra het iets te ver van de modem/router staat.

Mijn vraag is dus hoe kan het dat ik geen wifi verbinding heb in mijn kamer op mijn HP laptop, maar wel op mijn mobiel en macbook?
En hoe kan ik dit probleem oplossen zodat ik foutloos via de wifi kan internetten op mijn HP laptop in mijn eigen kamer?

Extra info: router model: sitecom wl-341 v2 002
HP laptop model: HP Pavilion 15 b108ed 3rd i5

Laatst bewerkt:
Ik heb een paar opties:
a. Zéker op batterijen zal Windows de uitzend/ontvangstkracht op 50% zetten van maximaal. Kijk dat na in powercfg.cpl
Je moet de instellingen aanpassen van het geactiveerde schema, en daar dan weer de Geavanceerde opties aanklikken. Het staat dan onder draadloos/wifi/zoiets. De kracht dan op maximaal zetten, zowel onder batterij-spanning als onder netvoedingsadapter-spanning.

b. Mogelijk een driverprobleem. Mogelijk kan een update daarvan wat winst opleveren. Er zijn echter meerdere wifi adapters mogelijk bij jouw type laptop:
Kijk Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ) na, onder Netwerkadapters welke van onderstaande wifi adapters je hebt:
Intel
Qualcomm Atheros AR9000 serie
Ralink

[Alvast, voor anderen: de support-opties van jouw laptop staan hier]

Tijs.

Hoe sterk is het signaal in je kamer?
kan je de router zien?

gr,
Maxim

Ik heb een paar opties:
a. Zéker op batterijen zal Windows de uitzend/ontvangstkracht op 50% zetten van maximaal. Kijk dat na in powercfg.cpl
Je moet de instellingen aanpassen van het geactiveerde schema, en daar dan weer de Geavanceerde opties aanklikken. Het staat dan onder draadloos/wifi/zoiets. De kracht dan op maximaal zetten, zowel onder batterij-spanning als onder netvoedingsadapter-spanning.

b. Mogelijk een driverprobleem. Mogelijk kan een update daarvan wat winst opleveren. Er zijn echter meerdere wifi adapters mogelijk bij jouw type laptop:
Kijk Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ) na, onder Netwerkadapters welke van onderstaande wifi adapters je hebt:
Intel
Qualcomm Atheros AR9000 serie
Ralink

[Alvast, voor anderen: de support-opties van jouw laptop staan hier]

Tijs.

Heej Tijs,

ten eerste bedankt voor je reactie. Ik heb optie a geprobeerd, maar er is niet veel veranderd. Ik zeg 'niet veel' omdat ik nu wel verbonden ben met mijn router via Wifi met slechts 1 streepje, dus internet doet het nog steeds niet en bovendien valt het na paar minuten steeds weg. Zal ik de krachten wel op maximaal laten of adviseer jij mij de vorige toestand?

En om terug te komen op optie b; mijn HP laptop heeft op dit moment Qualcomm Atheros QCA9565, maar is dat een oudere of een nieuwere versie van de door jou genoemde Qualcomm Atheros AR9000 serie? Als het een oudere versie is, heeft het geen nut om het te downloaden. Maar als het een nieuwere versie dan degene die ik nu heb (Qualcomm Atheros QCA9565) dan is dit misschien wel de oplossing(!)?

Hoe sterk is het signaal in je kamer?
kan je de router zien?

gr,
Maxim

Heej Maxim,

ik zie de router wel (met 1 volle streep), maar zodra ik verbinding wil maken staat er 'Kan geen verbinding maken met dit netwerk'. Heel soms heeft ie even verbinding met 1 streep, maar dan valt de verbinding ook weer snel weg.
Dus ja ik de router zie met 1 streep, maar geen verbinding maken.

Als ik schrijf dat je het op maximaal moet zetten, dan is dat precies wat ik bedoel. 1 streepje is (te) weinig.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als ik schrijf dat je het op maximaal moet zetten, dan is dat precies wat ik bedoel. 1 streepje is (te) weinig.

Tijs.

Je begrijpt me verkeerd volgens mij. Ik heb zowel de 'Op accu' als de 'Netstroom' op 'Maximale prestaties' gezet. Met 1 streepje bedoelde ik de sterkte van de Wifi verbinding.

@coenraad: Als mobiele telefoons zonder problemen kunnen verbinden op die plek, dan zou een ingebouwde wifi adapter in een laptop dat ook moeten kunnen... Vergeet daarbij niet dat meestal ook een soort 'antenne' is ingebouwd in laptops (meestal/altijd langs de rand van het beeldscherm). Ontvangst zou dus (minstens) even goed moeten zijn als op een mobiele telefoon, vooropgesteld dat de laptop zelf op dezelfde plek wordt gebruikt als de "referentie mobiele telefoon".

Tijs.

@holk122: Geef dan eens de aanduiding van de wifi adapter. Daar vroeg ik al naar in mijn eerste posting, voor als het op maximaal zetten in het energiebesparings-schema niet zou helpen.

Tijs.

Het is mogelijk je adapter ( ingebouwd ) die te weinig ( geen ) signaal krijgt.
Je kunt overwegen om een externe usb adapter te kopen die je ontvangst versterkt.
Een idee ( zelfs met 2 antennes )
http://www.norrod.nl/zkb-03netw/201...product_code=52467705&utm_source=tweakers.net

Ook een mogelijkheid is je antenne op de router te vervangen door een sterkere omni-directional antenne indien mogelijk.

Als ik dan toch al geld moet gaan uitgeven, is het dan niet verstandiger om een geheel nieuwe router te kopen? Of zou ik dan met hetzelfde probleem (slecht Wifi bereik) te maken krijgen?

Tsja, als de ontvangst op mobiele telefoons méér is dan 1 streepje dan zou (gegeven wat ik schrijf in posting #9) de laptop (naar mijn beste inzicht) ook meer dan 1 streepje moeten kunnen hebben.
Dus laten we kijken of een nieuwere driver wat oplost, dus beantwoord vraag b. in posting #2.

Tijs.

@holk122: Geef dan eens de aanduiding van de wifi adapter. Daar vroeg ik al naar in mijn eerste posting, voor als het op maximaal zetten in het energiebesparings-schema niet zou helpen.

Tijs.

Qualcomm Atheros QCA9565 802. 11b/g/n WiFi Adapter. Of is dit niet wat je vroeg?

Dit had ik trouwens al gezegd in post #4:

'En om terug te komen op optie b; mijn HP laptop heeft op dit moment Qualcomm Atheros QCA9565, maar is dat een oudere of een nieuwere versie van de door jou genoemde Qualcomm Atheros AR9000 serie? Als het een oudere versie is, heeft het geen nut om het te downloaden. Maar als het een nieuwere versie dan degene die ik nu heb (Qualcomm Atheros QCA9565) dan is dit misschien wel de oplossing(!)?'

Laatst bewerkt:
Dat is idd wat ik vroeg. :)

a. Download Atheros_QCA9565_win8-10.0.0.251-whql.zip op deze link
b. Pak Atheros_QCA9565_win8-10.0.0.251-whql.zip uit op je computer.
c. Open Apparaatbeheer, rechtsklik op die Qualcomm Atheros QCA9565 802. 11b/g/n WiFi Adapter en kies Stuurprogramma upgraden (of "Stuurprogramma bijwerken", je snapt wat ik bedoel).
d. Geef aan dat het op je lokale computer staat, en verderop in het proces kun je Bladeren. Blader naar de map waar je het hebt uitgepakt (zie b.)

Met een beetje geluk zal de driver worden geupdate. Hopelijk levert dat dan betere ontvangst op.

Tijs.

Thijs,
ik ga niet helemaal mee met je.
Ik gebruik hier een telefoon, tablet, laptop ( meerdere ) en pc's. ( alles draadloos )
Je zult versteld staan van de verschillen in ontvangst van de div. apparaatuur op verschillende locaties.

@coenraad: dus slechtere ontvangst van een laptop t.o.v. een smartphone op dezelfde lokatie in je huis heb je meegemaakt/gezien?
Indien ja, dan ben ik (negatief) verrast door de laptopfabrikanten...

Tijs.

Dat is idd wat ik vroeg. :)

a. Download Atheros_QCA9565_win8-10.0.0.251-whql.zip op deze link
b. Pak Atheros_QCA9565_win8-10.0.0.251-whql.zip uit op je computer.
c. Open Apparaatbeheer, rechtsklik op die Qualcomm Atheros QCA9565 802. 11b/g/n WiFi Adapter en kies Stuurprogramma upgraden (of "Stuurprogramma bijwerken", je snapt wat ik bedoel).
d. Geef aan dat het op je lokale computer staat, en verderop in het proces kun je Bladeren. Blader naar de map waar je het hebt uitgepakt (zie b.)

Met een beetje geluk zal de driver worden geupdate. Hopelijk levert dat dan betere ontvangst op.

Tijs.

Moet ik hiervoor eerst WinRAR downloaden (om het uit te pakken) op mijn HP laptop of is dit niet nodig? Want zoals eerder gezegd heb ik mijn laptop pas net en staat er nog geen enkele programma op.
Want als ik WinRAR moet downloaden, moet ik de kabel uit mijn computer halen en in mijn laptop stoppen (geen grote klus :D ) voor een internetverbinding.

Je kan zip bestanden ook uitpakken via de verkenner. Als dit niet werkt moet je inderdaad eventjes WinRAR downloaden.

@coenraad: interessante onderbouwing van je verhaal over (slechte) ontvangst van laptops. Thx.
[In deze discussiedraad gaat het (gelukkig) niet om een Intel maar om een Qualcom Atheros wifi adapter.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan