geen wijzigingen mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

opzoek25

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2008
Ik werk met Windows10 en Office 2016. Opeens blijkt dat ik geen enkel Word-document nog iets kan wijzigen. De cursor is vervangen door I . De muis vervangen helpt niet, de PC opnieuw opstarten ook niet. Wat kan er mis zijn? Kan het zijn dat de bestanden in Word nu "alleen lezen" zijn? Graag dringend advies. Dank.

'Opeens' is altijd een beetje vaag; is er naar jouw weten iets veranderd op de pc? Gaat het om een pc die in een netwerk hangt? Hebben andere gebruikers van dat netwerk dan hetzelfde probleem? Heb je het alleen in Word? Kun je wel nieuwe documenten maken en opslaan?

Kan het zijn dat de bestanden in Word nu "alleen lezen" zijn?
Dat lijkt me heel erg sterk....

Als ik een nieuw document aanmaak lukt het wel en is alles normaal. Het probleem geldt dus alleen voor eerder gemaakte documenten. Ik kan wel in Outlook werken, het gaat dus alleen om Word. Er is bij mijn weten niets aan de desktop gewijzigd en ik ben de enige gebruiker.

Dan heb je een vreemd probleem... Kun je één van de documenten meeposten? Zodat we kunnen zien of wij hem wel kunnen openen?

Als ik een nieuw document aanmaak lukt het wel en is alles normaal.
Als je een document nu maakt en opslaat, kun je hem dan wél normaal openen? En staat dat document dan in dezelfde map als de 'gelockte' documenten?

Als ik een nieuw document aanmaak en opsla en het terug open kan ik geen wijzigingen aanbrengen...

Kan het probleem te maken hebben met instellingen in het "Vertrouwenscentrum" van W10 ?

Je hebt Office 2016 en Windows 10. Ik vermoed dat je met 'W10' 'Word 2016' bedoelt. Je gaf eerder aan dat er niets was veranderd in de instellingen; als de instellingen in het Vertrouwenscentrum is veranderd, geldt dat uiteraard wel degelijk als een aanpassing van de werkomgeving! Overigens heb ik nog niet meegemaakt dat je daarin kunt aangeven dat vers aangemaakte bestanden gelocked zijn voor dezelfde gebruiker die ze gemaakt heeft.
Ik grijp terug naar de vraag in #4 :).

ziezo dit bestand is geruime tijd geleden opgeslagen en ik kan geen wijzigingen aanbrengen

Bijlagen

Als ik je bestand open kan ik inderdaad ook niets wijzigen. Daarvoor moet ik eerst op "Bewerken inschakelen" klikken. Is dat het soms?

dat zou het best kunnen zijn maar waar vind ik "Bewerken inschakelen"'?

Ik krijg dat niet; ik kan het document gelijk bewerken. Als je een document opent vanaf een niet-vertrouwde plek, bijvoorbeeld uit een mail of een webpagina, krijg je bovenin een gele balk te zien met <Bewerken inschakelen> als knop. Maar zoals ik al zei, ik heb 'm niet omdat ik het document gelijk op een vertrouwde locatie neerzet. Aan het document ligt het dus niet.

Dan is de vraag: waaraan ligt het wel? Toch niet weer Windows10? Veel zin om terug naar Windows7 te stappen.

Je zal toch echt ergens een instelling (verkeerd) hebben gezet...

Windows heeft hier m.i. ook niks mee te maken. Het enige dat ik mij kan voorstellen (weet je zeker dat het exact na de installatie van W10 is gebeurd?) is dat de rechten op de map niet goed staan. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld problemen gehad met een map die is aangemaakt onder een andere account waardoor ik alleen kon lezen in een map. Na aanpassen van de mapinstelling was er niks aan de hand. Nogmaals: als er iets met het document aan de hand zou zijn qua rechten, hadden venga en ik het document echt niet open gekregen zonder problemen!

Ik begrijp dat Windows hier niks mee te maken heeft. Windows 10 was vooraf geïnstalleerd. Het zal dus allicht een instelling zijn, maar ik herinner me niet dat ik iets aan de instellingen van Office gewijzigd heb. De documenten in WORD zijn trouwens doodgewoon aangemaakt, zonder meer. Er zijn bijvoorbeeld geen documenten aangemaakt onder een ander account. Het verschijnsel deed zich voor bij het voor de zoveelste keer openen van WORD en dan nog wel bij ALLE bewaarde documenten. Alleen bij een nieuw document kan ik teksten intikken. Bij reeds opgeslagen documenten die ik open zie ik geen pijltje meer als cursor maar een bewegende I . Bij het tikken gebeurt er niets.

Je zou nog eens kunnen proberen om de Normal.dot(x of m) te verwijderen/verplaatsen; wellicht dat daar iets in staat dat de handel blokkeert. Als de normal.dot ontbreekt maakt Word bij het starten zelf een nieuwe aan met de standaard instellingen. Dan zou alles, zeker als de pc verder geen problemen heeft en de verkenner ook niet, weer normaal moeten werken.

Het is voor mekaar! Ik klikte bij Eigenschappen op "Document bewerken" en zie, het lukte. Ik weet zelf niet goed hoe het gebeurde, maar goed, ik ben geholpen. Dank aan mijn helpers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan