GeForce FX-5200 128MB kaartje overkill?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuhowan12

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2002
Hai iedereen.

Ik sta op het punt een videokaartje te kopen via een jongen uit m'n klas (nieuw).
Nu vroeg ik me af of het wel zin heeft in mijn systeem.

Hier de specs:

P4 1,5 Ghz
512 MB RAM PC133
3x HDD (120GB+80GB+40GB op 7200 RPM)
Abit GeForce 2 MX 400 64 MB
Windows XP Pro SP1

Hoop dat iemand me kan helpen met dit besluit!

Groetjes,

Jeroen

ik denk dat je je beter kan afvragen welke games je wil kunnen draaien.

check ook ff de pricewatch (www.tweakers.net/pricewatch) dan kan je ff checken of ie niet teveel vraagd voor die kaart

Nee, teveel betaal ik er niet voor.
€35,- en hij loopt op AGP 8x (niet dat mijn MoBo dit aankan, maarja) Bij Tweakers voor €60,90.

Ik speel momenteel NFS Underground 2 en wil Prince of Persia (Sands of Time) en HalfLife2 er mee gaan spelen op 1024x768 --> 15" TFT dus kan niet hoger..

En natuurlijk de vraag of ik nog wel een beetje up-to-date ben voor een jaartje ofzo

Volgens mij kan een AGP 8x videokaart niet draaien op een AGP 4x moederboard. Maar dit even tenzijde.

NFSU2 en PoP:SaT zullen vast vlekkenloos op deze kaart kunnen draaien.

HL2 is een ander verhaal, je kaart zal hem moeten kunnen draaien maar met veel features gedisabled of op low. Hiermee heeft je resosolutie ook natuurlijk mee te maken.

Correct me when i'm wrong. Ik hoor graag meningen van andere mensen.

Een 8x AGP zal op 4x AGP kunnen draaien.
Het verschil schijnt niet eens zo groot te zijn.

Waarom test je hem niet eerst even uit?
Dan weet je wat je koopt, daar je hem toch niet via een winkel koopt.
Wel eerst de oude driver verwijderen, voordat je de nieuwe kaart en driver installeerd.

deze kaart is geen overkill. Zoals de meeste mensen deze kaart noemen: het is een pure midden-moot game.

HL2 zal je er gewoon op kunnen draaien (met de meeste features op medium (hoewel je proc niet egt veel mhz heeft maar dat terzijde). Dit geld ook voor alle andere games die op dit moment uit zijn.

Voordeel van HL2: Draait meestal beter op de wat oudere pc's (ik spreek uit ervaring. Op een Pentium IV 3,4 GHZ met een X600 videokaart (PCI Express) draaide ie bij mij slechter dan op mijn gewone systeem (Athlon 2600 + Geforce FX 5200)

Om kort samen te vatten: De GeForce FX 5200 is een prima kaart, goed over te klokken en zeker geen overkill...

(heel kort nog: het verschil tussen 4x AGP en 8x AGP blijkt in de praktijk ook niet meer dan 4 ott 10% te zijn. Zelfs met overklokken bereik je meer rendement...

Geplaatst door jbrderksen

Voordeel van HL2: Draait meestal beter op de wat oudere pc's (ik spreek uit ervaring. Op een Pentium IV 3,4 GHZ met een X600 videokaart (PCI Express) draaide ie bij mij slechter dan op mijn gewone systeem (Athlon 2600 + Geforce FX 5200)

Dat komt omdat bij de Geforce FX5200 de directX9 functies uitgeschakeld worden omdat die kaart daar simpelweg te traag voor is. Volgens mij gebeurt dit zelfs bij de hele FX reeks.

Bedankt voor al jullie input!

Ik heb vrijwel alles aan m'n PC veranderd, behalve CPU en videokaart, dus vroeg ik t me gewoon af of ik er op vooruit zou gaan of niet. Aan jullie verhalen te horen dus blijkbaar wel.

Ik heb deze PC nu bijna 3 jaar en toen was de huidige videokaart ook niet veel soeps, maar dat kwam omdat ik toen ook geen spellen speelde. Aangezien de MX een beetje wordt gezien als de Celeron van Intel. Een 'matige' uitvoering van het échte. (in dit geval FX of Pentium dus)

Crash, oude driver verwijderen?? Ik draai gewoon met Nvidia detonators, dus dat is gewoon compatible toch lijkt me?

Geplaatst door Jeroen Klaassen

Crash, oude driver verwijderen?? Ik draai gewoon met Nvidia detonators, dus dat is gewoon compatible toch lijkt me?
Ik zou het niet proberen, want je stopt er een totaal andere kaart in.
Ondanks dat je dezelfde driver kunt gebruiken, die bij Nvidia te downloaden is.
Deze FX is ook een stukje nieuwer, dus andere/nieuwere funkties dan je oude kaart.
Het heet geen Detonator meer maar Forceware.

@T._de_vries,
De FX5700 die ik heb, ondersteund gewoon de DirectX 9 funkties naar mijn weten.

OK, dus dit is wat ik doe:

- naar software gaan en Nvidia eraf knallen
- PC uit, kaart eruit en nieuwe erin
- Kaart wordt herkend en daarna naar www.nvidia.com voor nieuwste Forceware?
- genieten

?

Ik zou eerst even naar Nvidia gaan, zodat je na de kaart verwisseling meteen kunt installeren.

Als je eenmaal de andere kaart hebt geplaatst, kun je de hardware herkenning, die Windows doet, afbreken en meteen de driver van Nvidia installeren.:)

OK, bedankt voor alles!
Dit gaat wel werken dan!
Als ik em er morgen heb ingeprikt, laat ik nog wel ff weten hoe alles is afgelopen en of ik daadwerkelijk verschil merk.. :)

Geplaatst door crash

@T._de_vries,
De FX5700 die ik heb, ondersteund gewoon de DirectX 9 funkties naar mijn weten.

Hij ondersteund wel DX9 (daarom is het een DX9 kaart) maar in ieder geval bij de FX5200 worden de directX9 functies uitgeschakeld. Bij de nieuwere FX'en weet ik niet zeker...

Nou, op dit moment zit de kaart in m'n PC.
Ik merk wel dat de opbouwsnelheid van m'n schermen versneld is, maar toen ik net NFSU2 ging spelen en ik het schuifje 1 tikje verder zette, bleef het niet goed lopen. Heb de nieuwste drivers van Nvidia gehaald. Ben ik iets vergeten??

Welk schuifje verstelde je iets verder?
Hoe hoog heb je de Resolutie in het spel staan?

Ik speel op 1024x768 omdat ik niet hoger kan ivm monitor van 15".
Het schuifje van de details had ik verzet. Ik speelde met m'n oude kaart al op het 2e stukje zeg maar en wilde em verzetten naar het 3e stukje. (het verschil is vrij groot) Je ziet nu bijv. als je nitro gebruikt dat je vooruit schiet en je ziet meer rook. Helaas loopt t niet lekker...

Dat van die Nitro zal wel "Blur" zijn.

Kijk eens wat ie doet op 600x800

Ik heb dezelfde kaart en kan zeggen dat ik er knap ontevreden over ben.... heb een p4 2.8GHz (ht, 1MB chache), 2x512 dual channel pc3200 ram, 2xs-ata150 7200 rpm hd en bij nfsu1 schokt het al als de pest...

Hmm, ****, nu heb ik em al gekocht.. :o
Maarja, hij was niet zo duur en anders verkoop ik em weer als het zo blijft...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan