Geformatteerd en nu wil ie niet verder...

Status
Niet open voor verdere reacties.

sabinef74

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2003
Omdat bij een vriendin van mij de pc steeds vastliep en allelei andere kuren had, hebben we besloten de boel eens te formatteren. Dus eerst een backup van de belangrijke bestanden en de opstartdiskette bij de hand.
In dos hebben we toen de schijf geformatteerd.
Daarna geprobeerd op te starten met de opstartdiskette. Maar die pakt ie niet! Twee andere bootdisks geprobeerd, van Beehive en een andere ook met cdrom ondersteunig. Maar hij pakt deze floppies niet.
Nou ja, zeg, wat nu?

probeer deze is

http://www.tucows.com/preview/345398

probeer deze is!

gr marco

In de BIOS even de CD als eerste opstart zetten, opslaan en de PC opstarten met de CD van Windows.
Windows zal dan gelijk van CD worden geïnstalleerd.

Ik heb het idee dat de diskdrive misschien gewoon kapoet is dus zal ik in de bios moeten gaan. Bedankt voor de tip ik laat morgen weten of het gelukt is.

Ik kan in de Bios niet vinden waar ik de cdrom speler als eerste kan laten opstarten. Hoe doe ik dat?

Geplaatst door sabinef74
Ik kan in de Bios niet vinden waar ik de cdrom speler als eerste kan laten opstarten. Hoe doe ik dat?
Veelal vind je dat bij "Advanced" of "Advanced Bios Features".

Ik kan het niet vinden in de BIOS. Ook niet bij Advanced.
Kan iemand even wat specifieker zeggen hoe ik dit kan vinden?

Er zal waarschijnlijk iets staan als : bootsequency of First bootdevice.
Daar zal A (removable) waarschijnlijk als 1e staan en C (harddisk) als 2e.
Dat moet dus worden CD-rom (of de driveletter van de CD-rom) als 1e en HD als 2e.

Ja, het is in Dos, in de BIOS, stomme vraag.
Ik heb het gevonden inmiddels, ik had wat vaker door moeten enteren. Het staat (logischerwijs) onder het tabje BOOT...
Maar nu moet ik het nog op de pc van mijn vriendin gaan uitproberen.

Mooi dat je het gevonden hebt.:)

PS Dos is geen Bios.;)

Laatst bewerkt:
Hier een beetje uitleg.

BIOS = Basic Input/Output System
Voor een pc is dit de koppelingssoftware tussen hardware en operating system. Het BIOS bevindt zich in ROM-chips en omvat de data voor de communicatie tussen de verschillende onderdelen van de computer. Het wordt gebruikt door het besturingssysteem, dat in de meeste gevallen niet in de computer zelf is opgeslagen, maar iedere keer bij het aanzetten van de computer in het geheugen moet worden geladen vanaf de harde schijf.
DOS = Disk operating System.
Disk Operating System. Lange tijd was deze term synoniem voor besturingssysteem. Later werd hij vooral gebruikt om MS-DOS of PC-DOS mee aan te duiden.
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Het project gaat verder.
Ik ben net langsgeweest bij die vriendin. Heb in de bios de bootsequence veranderd. Hij stond op cdrom aanspreken als eerste. Maar daarop geeft hij bij het opstarten een foutmelding: ongeldige systeemdiskette.
Dus veranderd naar A als eerste aanspreken.
Hij pakt bij het opstarten de win98 opstartdiskette wel. Ik zorg ervoor dat hij opstart met cdrom ondersteuning.
Maar als ik dan de windowscdrom wil aanspreken op E of F, zegt ie weer: ongeldige systeem nogwat.
Bij een van de 3 opstartdiskettes kon ik wel de cdromspeler aanspreken. En ik zag ook op de windowscdrom SETUP.EXE staan. Maar dit kon ik niet als commando uitvoeren.

We zijn inmiddels een beetje hopeloos.
Is er nog een andere manier om vanaf A: of de vanaf de bootdisk de windows setup uit te voeren??

want windows 98 kun je alleen instaleren via je opstart diskette.

Probeer madboot is

gr marco

Ik heb het via 3 opstartdiskettes geprobeerd maar ik kan de cdromspeler niet aanspreken als ik opgestart ben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan