Gegegevens uit meerder tabellen halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDummy

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2015
Hoi,

Ik ben nieuw in Access en aan het leren, dus hier gaat 'ie.

Ik heb twee tabellen. Hiervan wil ik de data die in het ene veld van tabel 1 staat samenvoegen met de data van het andere veld in tabel 2. Dit moet worden samengevoegd op een formulier die autmatisch wordt ingevuld wanneer een waarde uit tabel 1 (UNNO) wordt gekozen. opmerking: tabel 1 vormt het uitgangs punt en zoals je ziet zijn er voor UNNO geen unieke waarde. De combinatie UNNO en Variant (in tabel 1) maken het uniek en deze combinatie moet worden opgezocht in tabel twee. Hier zit dus de overeenkomst.

Wanneer dit klaar is dan moeten de velden Proper Shipping Name (tabel 1) en qdt(tabel 2) aan elkaar gekoppeld worden en worden weergegeven in het besturingselement die op het formulier staat.

Zoals je ziet heet UNNO van tabel 1 niet hetzelfde verloop vwb nummering als tabel 2.

Heb iets geprobeerd met relaties en queries maar kom er niet uit.

Ik hoop dat duidelijk is.

Naamloos.jpgNaamloos.jpg

De voorbeeld bestanden vind je in het 1e topic (Belangrijk: Vragen, Opmerken, Reacties en Tips voor de Access cursus ) van het Acces forum.

Laatst bewerkt:
dan maak je een query met daarin de data van beide tabellen.
vanuit deze query maak je dan het formulier

En hoe wil je de tabellen aan elkaar koppelen in deze query. Je zult toch echt eerst een goede tabellenstructuur moeten opzetten om een query te kunnen bouwen die de juiste gegevens genereerd.

ik denk dat hij ze wil koppelen via het veld UNNO.
hij kan beter een id plaatsen, dat maakt het eenvoudiger

Het is niet beter om een ID te plaatsen, dat is een must. Als je een koppeling wilt maken tussen 2 tabellen, doe je dat op basis van een primary key van een tabel. Deze koppel je aan de foreign key van een andere tabel. Vandaar dat ik hem wijs op de cursus. Zonder basis kennis kan je beter niet beginnen aan het bouwen van een database.

Volgens mij hebben jullie TS nu zo bang gemaakt, dat-ie niet meer durft te reageren :D. Het is een feit dat een sleutel die uit één veld bestaat handiger is dan een sleutel op basis van meerdere velden, maar nergens staat geschreven dat dit niet mag. TS doet die overigens niet (hij heeft een sleutelveld met de naam Autonummering), maar hij geeft zelf aan dat er wel degelijk een unieke sleutelcombinatie is:

De combinatie UNNO en Variant (in tabel 1) maken het uniek en deze combinatie moet worden opgezocht in tabel twee.

En daar had hij (de velden [UNNO] en [Variant]) dus best een sleutel van kunnen maken. Dat had dan ook een primaire sleutel geweest, want de definitie daarvan ( het minimale aantal velden dat een record uniek identificeert) gaat hier wel degelijk op. Probleem hierbij is dan wel dat je in de gekoppelde tabel ([QDT]) een koppeling moet maken met beide velden, en bij het invoeren van nieuwe records ook wat problemen kan hebben. Maar het mág dus allemaal wel. Wat absoluut niet mag en kan: een koppeling maken tussen de velden [Unno] en [Qdt]. Dat is volslagen onlogisch en zinloos. Kun je net zo goed een veld [schoenmaat] koppelen aan [telefoonnummer]. Met zo'n koppeling is ook geen referentiële integriteit mogelijk, omdat de gegevens niet identiek zijn.
Met de juiste koppeling tussen de tabellen (al dan niet met een of twee velden) kun je een hoofdformulier maken op basis van de tabel [SUBS] en een subformulier op basis van [QDT] en als je dan een nieuw record toevoegt in [QDT] worden de sleutelvelden netjes gekopieerd. En is er dus niets aan de hand.

Overigens ben ik het met de overige sprekers eens dat een voorbeeldje wel zo handig was geweest :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan