gegeven halen uit tabellen en die dan in een adere tabel opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.
jaah maar hoe krijg ik dan raporten en dergelijke van wie welk product in bezit heeft??

Groet,

Leroy Hermans
 
Als je een overzicht wilt maken van gegevens die uit meerdere tabellen komen gebruik je queries.
Het is nergens voor nodig om die gegevens weer in een aparte tabel te gaan zetten.
Je maakt een rudimentaire denkfout, waarschijnlijk omdat je basiskennis mbt Access nog niet toereikend is.

Bekijk anders eens de Helpmij Access cursus:

http://handleiding.helpmij.nl/

Tardis
 
als ik je goed begrijp,

kan ik dus een query/rapport maken van de records van wie welke ipad in bezit heeft?
hoe ik dit moet doen vis ik wel uit maar wil even duidelijk hebben, het is dus mogelijk om zoder extra tabel die gegevens aan elkaar te linken via:

1 formulier en 1 subformulier daarin (dit gegeven was mij al duidelijk)

hetgeen wat ik nu nog nodig heb is een query/rapport maken van dit formaat:

pers nr - naam - ipad nr - serie nr

en dan ook natuurlijk ook een rapport hiervan maken om voor mijn baas af te drukken.

Groet,

Leroy Hermans
 
heey nog even snel 1 vraagje.

ik schaam me nu egt dood maar ik krijg het niet voor elkaar wat ik wil.
ik wil dus die ipads koppelen aan het personeel. nu wil ik dat als ik pers_nr invul in het formulier er automatisch de juiste naam onder word gezet.

zo ook het zelfde mbt iPad_NR en Serie_NR de dingen staan al in de database zou je me hierbij nog een keer kunnen helpen.

Groet,

Leroy Hermans
 
Ik heb je db niet gezien (geen Access 2003 variant) dus het moet op basis van de (uiterst vermakelijke, maar bepaald niet heldere) tekst in de diverse berichten....

ik wil gewoon gegeven halen uit 2 tabellen en die wegzetten in een 3rde.

korte beschrijving:
tabel 1 is uitgebreide pers gegevens
tabel 2 is uitgebreide ipad gegevens

nu is het zo dat in tabel 3 ik de gegevens pers id en naam en ipad id en serienr aan elkaar moet kunnen koppelen.
dit omdat van tabel 3 rapporten gemaakt gaan worden waarop te zien moet zijn wie welke ipad heeft.

Ik ga er dus vanuit dat tabel3 de tabel met Uitleen gegevens is. Hierin wil je ogenschijnlijk de velden [pers id] en [naam] uit tabel1 opslaan, en de velden [ipad id] en [serienr] uit tabel2. En daar ga je de fout in, want dat is nergens voor nodig. In tabel3 hoef je alleen de velden [pers id] en [ipad id] op te slaan. Waarom? De naam van een persoon zal niet zo snel veranderen, en het serienummer van de ipad al helemaal niet.
Dat je tabel3 wel degelijk nodig hebt, ondanks de pertinente ontkenning van tardis, is uit de vraagstelling wel duidelijk. Tabel1 en tabel2 zijn de brongegevens van je uitleentransacties, en die transacties leg je vast in tabel3.
Je moet je formulier dus baseren op tabel3, en voor het opzoeken van de personen en artikelen maak je keuzelijsten (met invoervak) op dat formulier. Eén keuzelijst baseer je op tabel1 ([pers gegevens]) en bevat in ieder geval de velden [pers id] en [naam]. Het veld [pers id] sla je op, en het veld [naam] laat je zien, zodat je kunt zoeken op naam. Eventueel kun je uiteraard meer velden uit tabel1 toevoegen.
Idem dito voor de keuzelijst die je maakt voor tabel2 ([ipad gegevens]). Deze bevat in ieder geval de velden [ipad id] en [serienr] en daarvan sla je het veld [ipad id] op in het veld [ipad id] van tabel3. Uiteraard kun je meer velden laten zien.

Meer is niet nodig. Je slaat in tabel3 dus alleen die gegevens op die je nodig hebt om de records uit tabel1 en tabel3 te identiferen. Oftewel: alleen het sleutelveld.

Wil je de overige velden wel zien op je formulier, dan kun je tekstvelden maken die je laat verwijzen naar de overeenkomende kolommen uit de keuzelijsten.
 
octafish,

bedankt dat je achter me staat in de keuze om eer 3rde tabel te maken voor het koppelen van de gegevens als ik je goed begrijp is het dus mogelijk om op pers ID meer gegevens te kunnen weergeven in een tabel!

als je wilt kan ik de DB comprimeren naar 2003 zodat het hele onduidelijke verhaal misschien iets duidelijker word.

Groet,

Leroy Hermans
 
Dat zou schelen; anders kan ik er vanavond pas naar kijken.
 
Je wilt dus de gegevens opslaan in je koppeltabel, tbl_Uitleen, via een formulier.
Dat heb ik dus finaal verkeerd begrepen, excuses.

Tip, zeg de volgende keer gewoon even wat je wil ;)

Tardis
 
haha sorry,

mij excuuses als dit niet duidelijk was. dat is inderdaad wat ik wil zodat ik hier ook raporten en dergelijke makkelijk van kan tuidraaien :p

Groet,

Leroy Hermans
 
Ik heb een formulier gemaakt (frmUitleen) dat e.e.a. demonstreert. Het formulier maakt gebruik van twee technieken: de eerste op cboPers_ID haalt de gegevens uit de keuzelijst, en de tweede gebruikt DLookup om de iPad gegevens op te zoeken. Dat is nodig omdat de tweede keuzelijst alleen niet-uitgeleende ipads laat zien. De tabel Uitleen is overigens ook wat aangepast, want die was bij jou wel heel erg basaal...
 

Bijlagen

  • ipad database2003.zip
    120 KB · Weergaven: 24
ik ga het eens bekijken octafish,

mocht ik nog tegen wat aanlopen of het gelukt is laat ik even wat horen!!

iniedergeval alle 2 alvast bedanktmvoor de super hulp!!

gr leroy
 
heey,

bedankt allemaal voor jullie geweldige hulp!!!!!!

het is gelukt! octafish geweldige oplossing!!!! en tardis bedankt voor je steun je hebt me veel informatie gegeven die ik nog niet eens wist.

bedankt allemaal!!.

nu heb ik alleen nog 1 vraagje is miss iets heel kleins ik wil de die velden naam en plaats serie nr en 06nr pas verschijnen als er iets in de invorevelden met keuze vak is ingevuld hebben jullie hier toevallig een code van??

groetjes,

Leroy Hermans
 
Dat gebeurt al; maak maar een nieuw record aan. Zowiezo bij cboPers, want de twee tekstvelden kunnen alleen maar iets laten zien als er wat is gekozen, en ook bij cboIPad, want DLookup moet natuurlijk wel een waarde hebben om naar te zoeken.
 
jah oke maar bij de ipad zegtie als er geen waarde ingevuld is bij ipad_ID #fout aan tot er een waarde ingevuld word

groet,

Leroy Hermans
 
Dat komt omdat er verder geen foutcontrole is ingebouwd. We laten natuurlijk nog wel iets over aan de zelfwerkzaamheid :)
 
haha dat dacht ik al :p is ook niet erg zolang er fout staat drukt niemand op invoeren :D

bedankt voor jullie hulp heb het nu zo gemaakt dat er geen gegevens kunnen worden aangepast in die velden (puur ter beveiligign) ik sluit dit topic nu.

iedereen hardstikke bedankt als ik kan helpen hoor ik het !!!
ik laat snel weer van me horen:p

Groet,

Leroy Hermans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan