• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens alfanummeriek sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

MuM111

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2013
In bijgevoegd voorbeeldbestand heb ik 2 kolommen die ik wil sorteren op positie.
De cellen heb ik als eigenschap tekst gegeven.
De posities kunnen zijn alleen cijfers, cijfers met punt gescheiden, cijfers en letters, cijfers met punt gescheiden en letters.
Bvb 1 1.1 1a 1.1a

Bij sortering zou het: 1 1a 1.1 1.1a moeten zijn.
Dit doet hij niet, hij sorteerd de cijfers apart van de alfanumerieke.

Iemand een oplossing, mag ook in VBA.

BVD MuM.

Bekijk bijlage Test sortering.xls

Gezien dat er meer dan 100 gekeken hebben en niemand oplossing weet, zal dit wel niet gaan in Excel.

Zal een extra kolom maken voor selectie, handmatig nummeren en hier selectie op toe passen, beetje omslachtig :(

Dan toch maar een poging. De formule in de hulpkolommen (grijze gebied) maakt gebruik van een User Defined Function.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dan toch maar een poging. De formule in de hulpkolommen (grijze gebied) maakt gebruik van een User Defined Function.

Beste WHER,
in ieder geval al bedankt voor de poging.
Ik krijg zodra ik een positie wijzig dat alle grijze cellen veranderen in #NAAM? wat volgens de foutmelding een ongeldige naam betreft in formule.
Moet ik nog ergens iets activeren want u heeft het over User Defined Function.
Daarnaast de sortering moet dit via VBA omdat ik bij Data Sorteren maar 3 kolommen kann ingeven, of is dit uit te breiden ergens naar 5?

BVD voor uw tijd in deze.

Ik krijg zodra ik een positie wijzig dat alle grijze cellen veranderen in #NAAM?
Bedoel je dat dit gebeurt wanneer je het bestand uit post 3 opent en daarin iets wijzigt? Je moet wel macro's toelaten.
De UDF staat in "Module 1", via Alt-F11 krijg je die te zien.

Wat betreft de 5 sorteerkolommen: ik werk in Excel 2010, daarin kun je inderdaad op meer dan 3 kolommen sorteren dan in Excel 2003.
Dat wordt dus behelpen.
Selecteer eerst C2 : D52 en sorteer op kolom C.
Vervolgens selecteer je C2 : K52 en sorteer op kolom I, dan J, dan K.
Hopelijk geeft dit een soortgelijk resultaat.

Edit:
nog vergeten dat "iferror" niet bestond in Excel 2003. Ik zal het bestand in post 3 aanpassen.

Laatst bewerkt:
Macro's laat ik toe, en gebruik bestand post 3.
Zodra ik maar 1 cijfer in geef, ook hetzelfde cijfer, dan verandert alles in #NAAM?

Ik heb V2003 maar wordt tijd dat de Firma investeerd in 2010 of hoger :)

Als het idd ligt aan de versie dan moeten we het maar even laten rusten, heb nu tijdelijk sorteerkolom erin gemaakt en dat werkt.

Bedankt voor de moeite :thumb: en als ik nieuwe versie heb zal ik het zeker weer proberen.

Probeer nog eens met het aangepaste bestand uit post 3.

We kruisden elkaar in de reaktie's.

Heb je aangepast bestand geopend en deze werkt.
Ik ga hiermee aan de slag.

Dank je nogmaals voor de oplossing :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan