• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens bij elkaar zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Folgert

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2016
Dag Helpers,

Vanuit school voer ik een in- en verkoopanalyse uit voor een bedrijf. Nu is het zo dat ik ook in kaart wil brengen voor het bedrijf hoeveel men per product spendeert bij de leveranciers. Nu heb ik gegevens gekregen waaruit dit te halen is. Echter staat de totale informatie in twee tabbladen weergegeven. Dit is lastig voor mijn analyse.

Eén tabblad is de stuklijst van het product. De belangrijkste gegevens op deze tabblad zijn: De artikelomschrijving, het aantal dat nodig is om één product te maken, en het artikelnnumer.
Het tweede tabblad is de inkooplijst. De belangrijkste gegevens op deze tabblad zijn: De artikelomschrijving, artikelnnumer, inkoopprijs en de leveranciernaam.

Om snel de analyse uit te voeren wil ik één tabblad van deze gegevens maken, zodat ik snel uitrekenen wat er uitgegeven wordt. Nu zijn er twee dingen die op beide tabbladen overeenkomen: het artikelnummer en de artikelomschrijving. Mijn vraag is dan ook: Hoe krijg ik één tabblad waar gesorteerd wordt op het artikelnummer, zodat ik alle gegevens bijelkaar heb. Hier wat foto's:

inkooplijst.png
Voorbeeld van Inkooplijst.

stuklijst.png
Voorbeeld van stuklijst

De gegevens: artikelomschrijving en artikel(nummer) komen dus in beide bestanden overeen. Het gaat in beide tabbladen dan ook om dezelfde producten.

Hopelijk dat iemand mij hier mee kan helpen, want alles één voor één uitzoeken is niet te doen met een lijst van bijna 500 onderdelen :P

Edit: Het schiet mij te binnen dat de inkooplijst veel groter is als de stuklijst. De stuklijst bevat 500 artikelen en de inkooplijst 2500. Dus in de inkooplijst staan 2000 artikelen waar ik niets mee hoef. Hierdoor gaat sorteren van laag naar hoog niet werken, omdat dan alles nog steeds door elkaar staat.

Groet,

Folkert

Laatst bewerkt:
Extra kolom in stukslijst maken, daarna met VERT.ZOEKEN de prijs opzoeken in de inkooplijst op basis van het artikelnummer?

Zonder excel-voorbeeldje kan ik het niet verder concreet maken.

Ik heb even gestoeid met verticaal zoeken, maar geen succes, dus ik heb een voorbeeldbestandje gemaakt.

Het echte bestand heeft dus 2500 artikelen staan bij het tabblad 'inkoopprijzen' en het tabblad 'stuklijst' 500 en niet gesorteerd. Het moet toch wel mogelijk zijn om snel op artikelnummer alles gegevens bij elkaar te krijgen? Alvast bedankt!

Bekijk bijlage voorbeeldbestand.xlsx

Laatst bewerkt:
Maak een nieuw blad aan waar het naartoe kan worden geschreven.
Code:
Sub hsv()
Dim sn, sn0, i As Long, ii As Long
sn = Sheets("stuklijst").Cells(1).CurrentRegion.Resize(, 19)
With Sheets("inkoop prijzen")
  sn0 = .Cells(1).CurrentRegion.Resize(.UsedRange.Rows.Count, 7)
End With
    For i = 3 To UBound(sn)
     For ii = 3 To UBound(sn0)
       If sn0(ii, 1) = sn(i, 3) Then
         sn(1, 15) = sn0(1, 3)
         sn(i, 15) = sn0(ii, 3)
         sn(1, 16) = sn0(1, 4)
         sn(i, 16) = sn0(ii, 4)
         sn(1, 17) = sn0(1, 5)
         sn(i, 17) = sn0(ii, 5)
         sn(1, 18) = sn0(1, 6)
         sn(i, 18) = sn0(ii, 6)
         sn(1, 19) = sn0(1, 7)
         sn(i, 19) = sn0(ii, 7)
       End If
     Next ii
    Next i
Sheets(3).Cells(1).Resize(UBound(sn), UBound(sn, 2)) = sn
End Sub

Bedankt HSV! In het voorbeeldbestand is het gelukt. Maar het echte bestand ziet er dus iets anders uit. Daar werkt de code dan ook niet. :(

@Cobbe: Ook jij bedankt voor de moeite. Dat is het bijna, alleen moet de naam van de leveranciers ook nog in de analyse.

Tja, niet echt een logische stap om een bestand te plaatsen die er anders uitziet dan het origineel.

Ik waardeer je hulp ten zeerste, maar het gaat om gevoelige informatie. Het voorbeeldbestand, is dus een kleine greep uit het echte bestand. De opbouw is hetzelfde. Misschien heb je hier iets aan :) An sich werkt de code wel in het echte bestand, maar hij neemt de leverancier niet mee. Edit: Dit was @HSV voor alle duidelijkheid :D

@ Cobbe: Ja dat is het! Ik zal even gaan klooien met de toegevoegde vert.zoeken. Ik verwacht er nu wel uit te komen en anders bericht ik weer. Echt klasse mensen :thumb:

Laatst bewerkt:
In het voorbeeld-bestand wel hoor.

Bijlagen

Het is gelukt door middel van meerdere keren vert. zoeken! Alleen loop ik nu tegen het volgende aan: Ik heb alles in één tabblad en de uitgaven en dergelijke ook uitgerekend. Echter wil ik voor de netheid er een tabel van maken zodat het bedrijf en mijn docent makkelijk kan sorteren. Alleen bij de kolommen waar een verticaal zoeken formule instaat, komen de verkeerde gegevens te staan bij het sorteren. E

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan