Gegevens bijvoegen via query

• Onderwerp starter Onderwerp starter VHU
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

VHU

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2005
Geachte,

Ik heb recentelijk een gelijkaardige vraag gesteld.
Ik heb toen een sleutelveld gemaakt en alles was in orde maar nu wil ik een tweede sleutelveld bijgemaakt en kan ik niets meer bijvoegen via de query

Ik heb een sleutelveld tblnaam, en tblCampus

De combinatie van beide mag maar 1 keer voorkomen
De twee tabellen zijn verbonden via de naam.

Hoe los ik dit op?

Groeten
Roger

je kan waarschijnlijk nix meer toevoegen via de oude query omdat je nu twee key velden heb die beiden geen null mogen zijn. Ook de combinatie key1 en key2 moet uniek zijn.

Zorg dat je in de query beide key velden vult.

Dag Guus,

In de tabel 1 met de 2 key velden zijn de key velden inderdaad not null.
De combinatie van de 2 velden is uniek, dat is juist de bedoeling.
Maar ik moet ook records ingeven via een formulier die geen gebruiker bevatten of van een gebruiker die niet voorkomt in tabel 1 maar wel een telefoonnummer.

In bijlage een voorbeeld

Groeten
Roger

Bijlagen

Heb je wel eens gehoort van normalisatie? Want je tabel tblTelefoon is daar ernstig aan toe. Ik zie een heleboel repeating goups. Kijk maar eens op wikipedia.

Ik snap ook niet waarom al je velden een tbl prefix hebben.

Normaliseren is de oplossing van je probleem.

Dag Guus,

Ik heb het onderwerp normalisatie nagelezen, maar in mijn oorspronkelijk bestand zijn die zogenaamde groepen standaard zo ingesteld. Deze worden per gebruiker aangepast, deze gegevens haal ik dan uit een andere tabel.
het geval van de prefixen is een typefout, ik beging de naam van de velden met een prefix (3 medeklinkers)van de naam van de tabel vb de tabel tblTelefoonnummers heeft velden met naam tflNaam, tflNummer enz...

Nu hiermee is mijn probleem nog niet opgelost. Mijn probleem is ontstaan op het moment dat ik een meervoudige index wil gebruiken. De combinatie naam en campus moet uniek zijn in de tabel tblTelefoonnummers. Als ik een enkelvoudige index gebruik ( enkel op naam) werkt het goed.

Groeten

Roger

Ik snap het probleem niet helemaal.
Ik heb naam en campus key gemaakt en records toegevoegd. Alles gaat goed ook al is het autonummer veld niet onderdeel van de sleutel.

Zie jouw aangepaste db2

Bijlagen

Dag Guus,

Op het niveau van de tabel kan je inderdaad gegevens ingeven, maar mijn formulier is opgebouwd via de query en daar kan je niets meer invullen en of veranderen, vb iets op het niveau van het toestel.

En dat is juist mijn probleem.

Groeten

Roger

Je query is niet updateable omdat het een left (of right) join is. Die zijn niet updateable.

Dag Guus,

Is daar dan niets aan te doen? Als ik maar 1 index gebruik dan is de query wel updateable.

Groeten

Roger

Daar zijn verschillende dingen aan te doen.

Gebruik unbound forms
Gebruik een simpele inner join
Gebruik maar 1 index (1 key als sleutel)
Gebruik een master detail form (form met subform)

Hier moet je er een uit kiezen

Enjoy!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan