Gegevens controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Starrie

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2007
Ik heb een probleempje.

Ik heb een bestandje met allemaal gegevens in. Deze moeten gekopieerd worden naar een nieuw blad. Zover ben ik nog mee.
Maar ik zou graag dan vanuit bv de cellen A1:C1 een kolom toevoegen en daarin zou dan een controle moeten komen zoals in excel =ALS(A1=1;1;als(B1=1;2;als(C2=1;3;0)))

Zo heel mijn bestand door. Hoe doe ik dit in vba?

Deze verwerking moet hij dan terug doen maar voor de volgende kolommen. bv d1:L1

Kan iemand mij hieromtrent helpen want ik geraak er echt niet meer uit.

En waarom moet dat met VBA? Zoiets kan toch perfect met gewone Excel functies?

Hallo,

Kan je mij hier echt niet meehelpen. Dit is echter wel een groot bestand, dat vlug moet doorlopen worden.

Dit is de formule voor D1:L1:

=ALS(AANTAL.ALS($D1:$L1;1)=0;0;VERGELIJKEN(1;$D1:$L1;0))

De rest is analoog.

Wigi

Ik had dit graag in vba code gestoken, omdat ik dit proces elke dag zal moeten doorlopen.

Ik heb dit echter al geprobeerd door in een if te steken maar het lukt mij niet echt.

Is hier een andere methode voor of is dit teveel werk in vba?

Dus jij vindt die cel kopiëren en plakken in een bereik teveel moeite? :(

Tja, dan is VBA inderdaad een oplossing maar aan de andere kant ook weer niet geheel zaligmakend hoor ;)

- Hoe ga jij bvb VBA laten weten in welke cellen de formules moeten komen?
- Waar ga je die code zetten als je met verschillende bestanden werkt?
- enz

Het zullen misschien 40 kolommen zijn en 15000 rijen. Ik werk met 1 bestand. Dus dat is het probleem niet. Ik had dit graag geautomatiseerd gezien.

Ik dacht dat dit mogelijk was. Ik ben hier niet echt een prof in zoals u ziet. Daarom dat ik jullie hulp heb ingeroepen.

En zijn die kolommen steeds verschillend?

Want als het altijd gelijk is, doe je dit eenmalig en ben je klaar voor de andere keren.

Deze staan steeds op dezelfde plaats. Dus van A tot C staan de gegevens en in kolom D dan de vergelijking van deze kolommen.
Van E tot L zijn er terug kolommen die vergeleken moeten worden en in M komt dan terug de vergelijking. Deze kolommen laat ik dan terug komen in een nieuw blad.

Dan is het echt het gemakkelijkste om voor rij 1 te formules te maken (grotendeels copy paste want ik heb je de formule al gegeven). Vervolgens kopiëren tot het aantal rijen dat je nodig hebt.

Wat ook kan ipv te kopiëren, is dubbelklikken met linkermuistoets op de vulgreep.

Dus niets doen in vba wegens niet mogelijk?

VBA kan wel, maar vraag is of dat wel nuttig is. De toegevoegde waarde lijkt mij hier vrij klein, als het gewoon kopiëren en plakken is dat je moet doen.

Mijn toegevoegde waarde zou zijn dat ik dit elke dag moet knippen en plakken. Dezelfde kolommen opnieuw.

Niet dat dit teveel is voor mij maar als het gemakkelijker kan, waarom dan niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan