Gegevens definitief verwijderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimeuropa

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2004
Berichten
89
Beste hulp troepen :)

uitleg.
Hoe ik mijn gegevens definitief kunt verwijderen?

Het verwijderen van een bestand en het leegmaken van de Prullenbak is niet altijd genoeg. U kunt beter het zekere voor het onzekere nemen wanneer het gaat om gevoelige gegevens en softwareonderdelen.

De vraag is:
Maar met welk GRATIS programma is dat mogelijk??
 
Normaalgezien gebruik je daarvoor een Shredder. Het principe van een shredder zit eenvoudig in elkaar: Dit programma gaat je bestand overschrijven met willekeurige eentjes en nulletjes, waardoor het niet meer terug te halen is. Dit gebeurt vaak zelfs meerdere keren.

Je kan googlen op "freeware shredder", maar ik doe het meestal nog anders.

Ik gebruik Axcrypt. Dit programma heeft 2 functies. Ten eerste is het een shredder. Vanuit het rechtsklikmenu kan je dus je bestand shredden met Axcrypt. Verder kan je met Axcrypt je bestand ook nog versleutelen. Bestandsversleuteling (encryptie) is een proces waarbij de inhoud van je bestand volledig door elkaar wordt geschud en enkel terug in de juiste volgorde kan gezet worden via een paswoord. Dit paswoord zit NIET in dat bestand zelf, dus je kan er niets mee zonder paswoord.

Waarom vertel ik dit nu?
Als je eerst je bestand ENCRYPT (versleutelt) met Axcrypt, en het daarna nog eens SHREDT, dan is het zelfs voor de meest geavanceerde expert niet mogelijk om jouw gegevens terug te halen. Je kan ook hele mappen SHREDDEN of ENCRYPTEN... dit werkt ook handig.

Maar aangezien de mensen die eventueel je bestanden willen terughalen via een simpel undelete-programma géén beveiligingsexperts zijn, is SHREDDEN eigenlijk al genoeg.

Dit programma is freeware.

SHREDDEN:
- Klik met rechts op je bestand.
- Neem volgende optie:
AXShred.gif


Je kan ook eerst VERSLEUTELEN:
- Klik met rechts op je bestand
- Neem volgende optie:
AXEnc.gif


James:)
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt.

ik werk er nu mee en het werkt zeer goed thanks.:thumb:
 
@James, misschien wel ff handig om Axcrypt hier ook te posten? :) 't is zo'n typisch 'hebbedingetje' en nog functioneel ook.:)
 
Geplaatst door ikself
@James, misschien wel ff handig om Axcrypt hier ook te posten? :) 't is zo'n typisch 'hebbedingetje' en nog functioneel ook.:)

Done.
Tnx voor de tip:thumb:

James:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan