• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens draaitabel juist weergeven in grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

ImolAyrton

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2020
Goedemiddag,

zoals in screenshot te zien heb ik via een tekstvak en dan naar de cel verwijzen de juiste subtotalen per week weergegeven omdat dat blijkbaar niet kan via gegevenslabels toevoegen omdat het een gestapelde grafiek is. Maar het probleem is nu dat als ik een bepaalde week aan of uit zet de gegevens niet meer kloppen. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Bijlagen

• excel8.jpg
    excel8.jpg
    17,9 KB · Weergaven: 18
  • excel9.jpg
    excel9.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 23
het helpt een heel stuk als je een excelbestand als bijlage plaatst. Met plaatjes kunnen we niet zo veel aanvangen

hoe en waar zet je die week aan of uit?

laat eens zien als het aan staat

Jouw brontabel is niet geschikt voor een draaitabel. Met Power Query kan je dit wel omzetten naar een genormaliseerde tabel maar dan zit je een beetje met de slechte notatie van het weeknummer waardoor de sortering in de war kan lopen. Gebruik jaar-ww dus ipv 2021-1 2021-01. Is ook wel op te lossen maar hoe slechter de basis hoe lastiger het wordt om er iets van te maken.

Bijlagen

net hetzelfde als VenA, maar nog zonder PQ

Bijlagen

Goedemiddag,

ik wil graag het totaal bedrag van elke week kunnen zien zoals in mijn voorbeeld. in die voorbeelden wat jullie hebben gemaakt staat in allebei niet het bedrag bij de weken in de grafiek?

Dan is het kwestie van een beetje te stoeien, het is moeilijk te voorspellen waar je straks naar toe wilt.

Bijlagen

Goedemiddag,
zoals in de screenshot wil ik het totaal van verschillende projecten geprojecteerd hebben en niet de losse gegevenslabels. In het voorbeeld heb jij een extra sheet toegegevoegd met het bedrag maar dat kan niet want ik moet het wel evenredig verdeeld blijven hebben over de weken zoals ik dat had
dankje

Bijlagen

• voorbeeld1.jpg
    voorbeeld1.jpg
    13,1 KB · Weergaven: 29
zoals hierboven al gezegd door VenA en mijzelf, je krijgt je budgetten op weekbasis verdeeld mooi in een lijstje (tabel), zodat je kan gaan filteren met slicers.
Van dat lijstje kan je op tig verschillende manieren je draaitabel en grafiek maken en labels toevoegen.
Ik heb niet het minste idee waar je plaatjes vandaan komen en hoe ze zijn samengesteld.
Dus, je zal iets meer moeten doen, betere info, een bestandje ipv. een plaatje.

die screenshot komt uit mijn database en geeft van 2 projecten de totale omzet weer in die week maar ik wil het totaal hebben in die week en niet de losse gegevenslabels. Ik wil die 2 bedragen opgeteld weer kunnen geven zoals ik dat had gedaan via de verwijzing in de textbox eigenlijk gewoon de laatste kolom in beeld van de draaitabel

dit is een voorbeeld uit mijn database met omzet voor die projecten in die de desbetreffende week. Ik wil die kolom met eindtotaal in beeld (rood omcirkeld) in de grafiek en niet al die losse gegevenslabels

Bijlagen

• voorbeeldd.jpg
    voorbeeldd.jpg
    163,4 KB · Weergaven: 21
Wat heb je zelf zoal geprobeerd dan? Je krijgt twee mogelijkheden aangereikt over hoe je beter met je data kan omgaan. Daar reageer je totaal niet op. Alleen maar vragen over hoe je het anders in een grafiek gieten.
Probeer eerst zelf maar een wat en laat zien welke methode je gebruikt hebt, wat je gedaan hebt op het voor jou beter werkbaar te maken en waar je nog tegenaan loopt. Alleen maar roepen dat het niet is wat je wilt, is niet erg constructief.

ja ik had die eind totaal gelinkt aan een textbox en in die textbox verwezen naar het eind totaal in de draaikolom maar dat schuift niet mee zoals ik aan aangaf. wat jullie aanreikte is heel iets anders ik ben er al uren mee bezig

jij probeert nu uit de basistabel en de 1e zoveel kolommen en niet uit de opdeling naar weken een draaitabel te maken of wat ?

ik heb het nog eens in een voorbeeld gezet hopelijk is het nu duidelijk. de waarden die ik groen heb gemaakt wil ik graag onder of in de grafiek geprojecteerd hebben.
dankje

bijv in 2020-5 staat het bedrag € 309.513,20 maar in de grafiek staat dit gesplitst in €139.339,36 en €170.173,84 omdat het 2 projecten zijn

Bijlagen

Laatst bewerkt:
jouw draaigrafiek etc had ik niet meer gebruikt.
in plaats daarvan had ik een nieuwe tabel + draaitabel + draaigrafiek aangemaakt en daarmee verder gewerkt.
Je zat blijkbaar nog op dat vroegere oude dode spoor.
zie bijlage.
Daarin kan je via slicers selecties maken en zodoende de grafiek zien evolueren.
Wil je enkel de totalen (1kleur) dan moet je die omschrijving uit het kolomgebied halen in dde layout van de draaitabel.

Bijlagen

Goedemorgen,

ja dat snap ik wel maar ik heb miss wel 30 projecten en als ik dan van 30 projecten in een week de gegevenslabels weergeef wordt het super onoverzichtelijk daarom wil ik alleen het totaal in beeld onder de grafiek per week en niet de losse gegevenslabels maar als dat niet gaat blijkbaar dan gaat het niet dan moet ik wat anders verzinnen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan