• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens Excel bestand1, cellen splitsen naar meerdere rijen bestand2

Quinnie

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2024
Goedendag allemaal,

Ik heb een vraagstuk met Excel waar ik niet uit kom.
namelijk het volgende:

om een kosten overzicht te maken voor meerdere opdrachten maak ik gebruik van een Excel bestand waarin alle kosten per order worden weergeven.
uit mijn systeem kan ik alle benodigde gegevens uitdraaien in een ander Excel overzicht.

ik kan dus nu met cel waardes verwijzen naar waarde van een andere cel heel eenvoudig alles gegevens in mijn overzicht laten invullen.
echter waar ik tegen aanloop is dat ik mijn overzicht een rij per klant referentie wil en sommige order zijn meerdere referenties per order. dus de referenties moeten worden gesplitst naar meerdere rijen in mijn overzicht.

Als voorbeeld heb ik bijgaand toegevoegd beide bestanden.

elke week exporteer ik een nieuwe bestand uit mijn systeem, elke week zijn dus verschillende hoeveelheden orders.

kan iemand mij hiermee helpen?

als er vragen zijn kan ik nadere uitleg geven

alvast bedankt voor jullie hulp :)

Bijlagen

In de bijlage een macro waarmee de uitdraaigegevens genormaliseerd worden.
In de draaitabel komt dan het gewenste overzicht te staan.
Wat er met de kosten moet gebeuren als er van meer containers sprake is, is niet duidelijk.

Bijlagen

Hi snb,

Bedankt voor je snelle reactie!
Zou je er wat uitleg bij kunnen geven?

Ik zie namelijk dat je nu de Macro hebt toegevoegd aan het Excel Bestand van mijn systeemuitdraai.
wat ik eigenlijk zou willen is om een Macro toe te voegen aan mijn Kostenoverzicht.
wat ik graag zou willen is om de hele tabblad van mijn systeem uitdraai te kopiëren en te plakken in een tweede tabblad van mijn kostenoverzicht en dat de gegevens dan daar in mijn kostenoverzicht gesplitst worden ingevuld/weergeven.

Mijn excuses als ik daarin niet duidelijk was of als ik het verkeerd begrijp :)

Goedemiddag Peter,

Dit ziet er inderdaad uit naar iets waar ik naar op zoek ben.
ik zie alleen dat je twee tabbladen hebt toegevoegd "Output" en "TbISYSTEEM"

zou je kunnen vertellen wat je hebt gedaan?

als ik nu iets aanpas in één van deze twee nieuwe tabbladen dan verandert er nog niets in Blad1.

In het bestand is tabblad "TblSYSTEEM" de gegevens welke uit jullie systeem komen.
Daar kan je dus de (nieuwe) gegevens in plakken en/of wijzigen.
Tabblad "Output" is het opgeschoonde bestandje. Dat gebeurt op de achtergrond m.b.v. power query.
Daar hoef je dus niets aan te doen. Alleen klikken in een cel dan op alles verversen als er iets is gewijzigd in tabblad "TblSYSTEEM".
Tabblad "Blad1" zijn jou gegevens maar daar is mij het e.e.a. niet duidelijk zoals service 1 enz.
Waar komen alle kosten vandaan? Dien je dat handmatig te doen.

Hi Peter, bedankt voor je uitleg.
echter als ik het probeer om iets toe te wijzigen in het tabblad "TbISYSTEEM" dan worden de wijzigingen niet doorgevoerd in "Blad1".

De kosten ga ik d.m.v. formules in Blad1 activeren.

heb je dit gedaan dmv een Macro? ik zou graag zelf nog een aantal kolommen willen wijzigen in de toekomst, hoe en waar kan ik dat het beste doen?

In Blad1 wijzigt ook niets aangezien mij het e.e.a. gewoon niet duidelijk is.
Je dient eigenlijk als basis het tabblad "Output" te gebruiken.
Geen macro maar met power query.
De kosten ga ik d.m.v. formules in Blad1 activeren.
Kan met power query.

Waar staat service1 enz. voor? Oftewel hoe dient jouw output er uit te zien en/of waar ben je eigenlijk naar opzoek?

Hi Peter,

Ik heb bijgaand wat aanpassingen gedaan hoe ik het graag zou willen zien.
Tabblad 1: Kostenoverzicht
tabblad 2: Systeem output

de systeem output is exact hoe ik het uit mijn systeem exporteer, vervolgens plak kopier ik dat en plak het in dit tabblad.

wat ik dus zou willen is hoe jij het in je eerder bestand hebt laten vertalen.

de kosten worden dmv een formule berekend a.d.h.v. het aantal containers (zie kolom H) het aantal containers wordt momenteel handmatig ingevuld a.d.h.v. het aantal containernummers (zie kolom C).

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan