• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens filteren maar weet niet hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bascas

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Hallo, in bijgevoegd bestand staan een aantal kolommen met data. Nu wil ik graag filteren wie het meeste verschil maakt of verbanden kunnen leggen maakt. Ik ben met een draaitabel aan de gang gegaan, maar kom er niet uit. Wie kan mij opweg helpen.

Groeten Bas

Bijlagen

Deze data is wel erg summier. Maar wat is het exacte probleem? Je kunt op deze informatie eenvoudig wat statistische berekeningen loslaten. Je moet alleen wel oppassen dat je die data goed interpreteert en de dataset groot genoeg is.

Je kunt bij elke naam het gewogen en ongewogen verschil nemen en dit achter de naam plaatsen. Vervolgens de afwijking en gemiddelde bepalen per persoon. Dat kan redelijk eenvoudig met SOM.ALS constructies.

Zoals ik boven al aangaf: statistiek heeft alleen relevantie als er genoeg data is.

Beste Wampier, ik heb maar een voorbeeld gemaakt. De data waar het over gaat betreft 12 weken. Doel is boven tafel krijgen wie het meest verschil maakt, of dat op één specifieke kassa is of persoon/en op een snelle manier, waarbij je bijvoorbeeld een kassa selecteert en dan het verloop van een aantal weken krijgt. Liggen hier mogelijkheden? Heb het bestand van meer data voorzien.
Groet Bas

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De aanpak is niet anders, je moet alleen een aantal hulpkolommen maken, zodat je de data juist kan verdelen. Eventueel kun je ook de gegevens horizontaal plaatsen of over meerdere bladen verdelen.

Om afwijkingen vast te stellen heb je ook een baseline nodig. Die zul je moeten bepalen over al je data.

Ja het kan, maar zoals ik in mijn vorige reply al vroeg: wat is het exacte probleem waar we je mee kunnen helpen? Formule's? tips over de data zelf? presentatie? Wat er nu ligt is niet echt een vraag waar we antwoord op kunnen geven. De data sorteren per persoon kan redelijk eenvoudig.

Heb weer te moeilijk gedacht. Met het simpele filter van excel was het opgelost. Bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan