Gegevens formulier met selectie mogelijkheid

• Onderwerp starter Onderwerp starter T-J
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

T-J

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2004
Hallo Helpmij'ers,

Ik ben bezig om een Access DB te maken, maar nu zit ik vast in het volgende.
Ik heb een formulier gemaakt met daarin een ActiveX onderdeel (Datum kiezer). Aan de hand van het selecteren van een datum wordt er een subformulier weergegeven met daarin afspraken van desbetreffende dag. Ik wil nu de mogelijkheid dat ik één van die afspraken kan selecteren door middel van een radiobutton ("Keuzerondje" zoals Access hem noemt! :P), maar als ik deze in het subformulier plaats dan is hij of allemaal geselecteerd, of allemaal niet. Ik wil graag één van de afspraken selecteren.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verwezenlijken?

Alvast bedankt,

TJ

Ik heb even een screenshot gemaakt om mijn vraag even iets te verduidelijken!

Op de screenshot zie je het formulier en in de subform "SessieSubform" zie je de radiobuttons. Maar zoals je ziet zijn ze allebei geselecteerd, maar dat wil ik niet. Het mag er maximaal maar één zijn die is geselecteerd.
Form.jpg

Omdat we hier in Nederland wonen, en Nederlands nog steeds de officiële taal is (in ieder geval de laatste keer dat ik checkte) is de omschrijving Keuzerondje meer dan voortreffelijk ;) Ben je Amerikaan, dan mag je uiteraard Radiobutton zeggen van mij. Maar als je het niet erg vind, gebruik ik toch mijn eigen taal, zolang die nog is toegestaan.
Je probleem wordt veroorzaakt doordat je de keuzerondjes in je subformulier hebt gezet, en ze niet zijn gekoppeld aan een tabelveld. En dat werkt dus niet, althans niet als je een selectie wilt maken. Aanzetten van het keuzerondje resulteert dan in een selectie van alle zichtbare rondjes op je formulier. En dat is ook logisch, want je hebt in je doorlopende formulier ook maar één rondje staan. De oplossing is dus om het keuzerondje te koppelen aan een veld; dan neemt hij de waarde van dat specifieke record over.

Ik heb geprobeerd om het te koppelen aan een waarde uit de tabel, maar helaas werkt dat niet. In het plaatje van hierboven is hij namelijk al gekoppeld aan een waarde (Sessienummer) maar dan doet hij nog steeds hetzelfde.
Of ik heb iets fout gedaan, dat kan ook... Zal het nog wel even proberen, mocht je nog iets anders weten om het doen is dat natuurlijk ook altijd welkom.

P.s.: Dat van dat keuzerondje was meer dat de Nederlandse benaming me gewoon een beetje vreemd valt. Ik zou niet weten hoe je het wel zou moeten noemen in het Nederlands, maar het klinkt gewoon een beetje vreemd in mijn oren.

Wat wil je eigenlijk bereiken? Je zegt eerder dat er maar één keuzerondje geselecteerd mag zijn; op basis waarvan wil je dat dan doen? Je kunt een keuzerondje uiteraard wel koppelen aan een veld in je tabel, maar daarmee heb je nog geen directe invloed op de stand van de andere records in de (sub)recordset. Daarvoor zul je dus een bijwerkquery moeten maken, die de waarden omzet binnen de recordset als je een rondje aanklikt. Bedoel je zo iets?

Het keuzerondje moet een sessie die in het subformulier selecteren zodat ik in het hoofdformulier het sessienummer kan uitlezen om vervolgens een bewerking op dat record kan doen.
Het gaat er dus om dat het keuzerondje de waarde van desbetreffende sessie(regel) bevat.
Ik wil uit het subformulier maar één record halen zodat ik die kan bewerken.

Lijkt mij een beetje omslachtige methode; als je een record selecteert uit een subformulier kun je toch gelijk het Sessienummer uitlezen?

Access en ik zijn ook niet echt bepaald vrienden! :P
Het is een opdracht voor school wat ik nog niet heb afgerond. (Tis een vak van jaar 1) Maar wil het toch even afmaken, is zo lastig met verder gaan met de studie.

Ontopic: Maar hoe zou ik dat dan moeten uitlezen? Ik gebruik VBA en macro's maar weet niet wat slimmer is om te doen. Zelf ben ik meer van de JAVA en PHP programmeren, maar VBA is altijd handig om te leren/kunnen.
Ik zou niet weten hoe ik een subformulier kan uitlezen met VBA met een specifiek veld dat ik wil uitlezen. Of is er nog een betere oplossing?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan