• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens herkenning van werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Radium

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2006
Hey iedereen,

Misschien is dit al een keer besproken, maar ik kan het niet vinden.

Wie weet hoe je het volgende kan maken?

Ik wil graag op bv werkblad 1 alle gegevens van personen noteren, zoals naam, firma enz, zodat ze zeg maar in het bestand staan. Dan wil ik op werkblad 2 dat als ik alleen de naam invoer dat alle gegevens er komen te staan die ik op werkblad 1 heb ingevoerd.
Ik weet dat het kan, maar hoe?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt!

vertikaal zoeken

met vertikaal zoeken (vert.zoeken of vlookup) is dit gemakkelijk op te lossen. je vindt verschillende vragen hierover op het forum.

groeten,

steven

Kan iemand geen voorbeeld uploaden,want kan het echt niet vinden.

Alvast bedankt

Ik bedoel gewoon of iemand zo'n bestand heeft. Zodat ik kan zien hoe die gene het gedaan heeft, want snap er niks van:)

Wat uitleg:

=vert.zoeken(zoekwaarde;bereik;kolomindex;benaderen)

Zoekwaarde is de waarde waarop je wilt dat de gegevens gebaseerd worden. In jouw geval bijvoorbeeld de naam.

bereik is het bereik waarin hij moet zoeken, dus alle kolommen van "Naam" tot de laatste kolom met gegevens.

kolomindex is het nummer van de kolom met gegevens die getoond moeten worden als je de naam invoert. Dus staat 'Naam" in kolom A en "Tel.nr" in kolom D, dan is de kolomindex 4 als je het telefoonnummer wilt ophalen wanneer je de naam invoert.

benaderen is "waar" of "onwaar". Gebruik "onwaar" als je wilt dat de zoekwaarde exact overeenkomt met de naam in de lijst, en deze niet benaderd wordt.

Voorbeeld:

Kolom A = naam
B = adres
C = postcode
D = tel.nr

Stel er zijn 25 rijen gevuld met gegevens, beginnend op rij 1.

Als je een postcode wilt laten zien op het moment dat je een naam invoert, vul je de volgende formule in in bijv cel B1 op het volgende blad, ervan uitgaande dat je de naam invult in A1:

=vert.zoeken(A1;NaamVorigBlad!$A$1:$D$25;3;ONWAAR)

Let op de dollartekens in het bereik; deze zorgen ervoor dat je de formule kunt doorkopiëren zonder dat het bereik wordt aangepast.

Succes.

Laatst bewerkt:
Ja ja:) Ik zal proberen er wat van te maken.

In ieder geval bedankt.

Je hoeft slechts 1 (! :confused:) van de vragen die op dit moment gesteld zijn, deze, te bekijken om al een voorbeeld te hebben.

Ik heb een bijlage erbij gedaan. Dus blad 2 staan de gegevens en wil dat als ik de naam in blad 1 vul dat alle gegevens van blad 2 er komen te staan. Kijk maar effe wat je ermee kan en stuur maar op.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Ja ik zou ook zeggen, zet in bijvoorbeeld cel C6 van Blad1 de volgende formule:

=VERT.ZOEKEN(B6;Blad2!$B$6:$F$55;2;ONWAAR)

Hij zoekt dan op blad 2 in het bereik B6:F55 naar de naam die je hebt ingetypt in cel B6 en geeft als resultaat de firma die daar bij hoort. Je zit nu alleen nog wel met het probleem dat je een foutmelding krijgt als de opgegeven naam niet op blad 2 voorkomt, maar dit kun je formulematig weer ondervangen (ALS).

Juist, precies zoals ik ook al had uitgelegd.... :confused:

Juist, precies zoals ik ook al had uitgelegd.... :confused:

Het was niet ten nadele van jou bedoeld. Daarom begon ik mijn reactie ook met: 'zo zou ik het ook zeggen'. Maar ik dacht, ik geef ook nog even een reactie naar aanleiding van de bijlage die er bij kwam. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan