• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens in een Excel-grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcmaniac

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2002
Ik moet voor school een grafiek maken. In deze grafiek moet ik de lijn laten zien vanaf een formule. Kan ik dan de formule in de grafiek zetten, en dat Excel dan direct de grafiek weergeeft, of moet ik los alle waarden intypen??
Het lijkt me wel dat het met een formule kan, maar hoe weet ik niet.

Ik zou gewoon een rechthoek maken met daarin de formule (gewoon ff COPY--->PASTE) en dan een verbindingslijn of ene gewone lijn die naar die grafiek wijst.

Ik weet niet of dat is wat pcmaniac bedoelt. Volgens mij wil je weten of je eerst het resultaat van de formule op een rijtje moet zetten, of dat Excel zelf een grafiek kan maken als je alleen de formule geeft, klopt?

Volgens mij is het laatste niet mogelijk. Je kunt natuurlijk wel in Excel de formule nabootsen, zodat je niet alle waarden hoeft in te typen. Bijvoorbeeld, als je de formule y=2x+6 wilt weergeven, zet je in kolom A de x waarden onder elkaar (dus van 1 naar 20 of zo), en zet je in cel B1 de formule =2*A1+6. Vervolgens kopieer je dan deze formule door tot B20 en je hebt je uitkomsten.

Daarna laat je excel de grafiek maken. Wat Morpheuz vervolgens bedoelt (denk ik) is dat je een textbox in de grafiek zet met daarin je formule. Dus gewoon handmatig erbij zetten wat de formule van die lijn is.

Als het niet lukt moet je ff je formule hier posten, én de variabelen die je wilt invullen in de formulen (in bovenstaande voorbeeld de verschillende x-waarden), dan kunnen wij hier wellicht helpen om de spreadsheet op te bouwen.

Hat gaat om het volgende. Dit is voor bedrijfskunde. Daar moet ik een grafiek tekenen voor het Break Even Point (het punt waar de kosten en de opbrengsten gelijk zijn).

De totale kosten zijn de vaste kosten + de variabelekosten.
Vaste kosten = 16000
Variable kosten = 4,20 per produkt.

De vaste kosten is een rechte lijn op 16000
De variabele kosten kun je bereken met 4,20 * aantal producten.

De variabele kosten moet je wel bij de vaste kosten optellen dus krijg je 16000 + (4,20 * aantal produkten)

Dan krijg je in de grafiek op de Y-as de kosten/opbrengsten en op de X-as het aantal producten.

Begrijp je??

Yep, ik snap wat je bedoelt, kijk maar in de bijlage.

Ik heb een fictief voorbeeld genomen als het gaat om de verkoopprijs van het product. Je ziet in de bijlage een aantal kolommen, waar je zelf nog dingen aan kan aanpassen. Er zitten allemaal formules is, dus de boel rekent door. Zo zul je de grafiek zien veranderen als je het aantal producten wijzigt, of bijvoorbeeld de verkoopprijs. Die gegevens had ik niet, dus daar moet je zelf nog even mee stoeien. Nu heb je een mooi break even point bij 800+ producten (kun je zelf neem ik aan wel even precies uitrekenen)

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Bijlagen

Graag gedaan..... Maar gaan jullie nou allebei hetzelfde grafiekje inleveren????

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan