Gegevens in een kolom splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

STIN0

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2004
Hallo,

Ik heb een ogenschijnlijk simpel vraagje.

In de kolom Naam in een access dbase zijn de gegevens als volgt ingevuld: jans, J.J.

Nu wil ik deze kolom splitsen in twee kolomen, resp. Naam en Initialen om straks adresetriketten te printen met J.J. Jans ipv Jans, J.J.

Enig idee?

S.

met een quire kan je aangeven hoeveel
karakter je van links recht of midden wil hebben
en dit kan je dan op die manier splitten

Bedankt voor je reactie maar ik begrijp je niet helemaal.

Kun je toelichten welke werkwijze je bedoelt.

Alvast bedankt,

S.

Geplaatst door STIN0
Bedankt voor je reactie maar ik begrijp je niet helemaal.

Kun je toelichten welke werkwijze je bedoelt.

Alvast bedankt,

S.
Als in het veld de naam door een , (komma) is gescheiden van de voorletter(s) kun je de volledige naam (inclusief voorletters ) exporteren na een tekst bestand. Daarna dit tekst bestand importeren in een nieuwe tabel met als scheidingsteken tussen de velden een , (komma). Hierna heb je de volledige naam gesplitst in de achternaam en voorletter(s).
Succes

Plak onderstaande query in je DB en pas hem aan aan je eigen tabelnaam en veldnaam. Dan heb je twee kolommen met Voorletters en Achternaam. Ombouwen tot een Create table Query en hij maakt ook nog een nieuwe tabel aan.

Code:
SELECT Left([Naam],(InStr(1,[Naam],",")-1)) AS Achternaam, Mid([Naam],(InStr(1,[Naam],",")+1)) AS Voorletters
FROM Naam;

Suc6,

Plak onderstaande query in je DB en pas hem aan aan je eigen tabelnaam en veldnaam. Dan heb je twee kolommen met Voorletters en Achternaam. Ombouwen tot een Create table Query en hij maakt ook nog een nieuwe tabel aan.

Code:
SELECT Left([Naam],(InStr(1,[Naam],",")-1)) AS Achternaam, Mid([Naam],(InStr(1,[Naam],",")+1)) AS Voorletters
FROM Naam;

Suc6,

Zelfde probleem maar met returns

Ik heb ongeveer het zelfde probleem voor.
Ik heb een tabel met een kolom waar een naam, een klantnummer, een artikelnummer en een prijs instaat dit zou moeten opsplitst worden

voorbeeld van 1 veld

Joske De Smedt
EDZ999[J4L4K54LSDF35JK35K35]
Cat Prize: 399,90€

Zoals u ziet worden er 3 types gegeven gesplitst door een return in een veld een het klantnummer en het artikelnummer door een "["teken

Dus dit moet dan zo worden:
naam: Joske De Smedt
klantnummer: EDZ999
artikelnummer: J4L4K54LSDF35JK35K35
Prijs: 399,90€

kan iemand hier misschien met helpen?

Dit is een (al behoorlijk oude) post van iemand anders, die bovendien al gesloten is; je kunt beter een eigen topic aanmaken, is een stuk netter...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan