Gegevens in tabel opzoeken met behulp van andere tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ralbers

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2011
Hallo,

Ik heb een databese in access waarin de prestaties van een herpakkingsproces worden bijgehouden.
Er is een formulier met de volgende invoermogelijkheden:
- datum
- type proces
- aantal producten
- starttijd
- eindtijd

Dit werk word uitgevoerd door uitzendkrachten die gebruik maken van verschillende tarieven op basis van de tijd
Overdag word natuurlijk minder betaald dan savonds
Nu wil ik dus een extra kolom waarin dit tarief word opgezocht op basis van de starttijd

Dus als de starttijd bijvoorbeeld 14:00 is dan moet er het dagtarief van € 15 uitkomen
Bij 20:00 moet het avondtarief er komen te staan.

In excel is dit met de formule vert.zoeken makkelijk opgelost
Ik kan echter niet de bewerking pas in excel uitvoeren omdat de inhoud hier dan al gegroupeerd is per datum
Dus de kosten voor die post moeten dan al berekend zijn.

Ik ben ervan overtuigd dat dit mogelijk moet zijn. Het lijkt me een simpele bewerking aangezien het in excel ook kan. Maar ik kom er bij access niet uit.

Alvast bedankt

In Access is dat toch een stuk lastiger, omdat je geen Vert.Zoeken hebt in Access. Je zult dus een andere techniek moeten gebruiken, waarbij je de werktijden opzoekt in een niet-gekoppelde tabel. Ik heb een voorbeeldje dat ik hiervoor gebruik, en daar een tarief bijgezet zodat je kunt zien hoe het werkt.

Bijlagen

Bedankt voor de snelle reactie.

Het lijkt erop dat dit de manier is waarop ik het wil inderdaad

Mijn tabel is echter veel minder gecompliceerd
En ik zie nog niet zo gauw een manier om het toe te passen.
Bekijk bijlage Voorbeelddatabase.rar

Is de formule die jij gebruikt ook bruikbaar in deze situatie.
Je ziet dat er sowieso een fout in gaat zitten als er sprake is van meerdere tarieven in 1 regel. Daar wou ik echter gewoon de starttijd voor gebruiken.
Dus als die lager of groter is dan de waarde in de tabel tarieven moet er een bedrag komen

Dit mag ook met behulp van query want de uiteindelijke gegevens komen toch in een query

Bij voorbaat dank

Toevoeging:

Ik zie nu wat je gedaan hebt in jouw bestand.
Je hebt de records nog opgeslitst in ieder blok.
Ik denk alleen dat die oplossing niet gaat werken voor mij
Sowieso zijn de uren op minuut niet op uur

Laatst bewerkt:
Meestal zijn eigen situaties ingewikkelder ;) Uiteraard is simpeler alleen maar makkelijker. Ik zie overigens niet waar je vindt dat het fout gaat.... ik zie het niet.

Ja ik had in eerste instantie de verkeerde database toegevoegd met de voorbeeld database die ik nu heb toegevoegd moet het iets duidelijker zijn.

In die database zie je als laatste kolom tarief staan
Die is nu leeg
Maar die moet nu gevuld worden met de tarieven in tabel Tarief en op basis de begintijd

Maar omdat de records later gesomt worden per doos en ook geteld worden om te zien hoevaak ze voorkomen is jouw methode denk ik niet mogelijk

Ik ben er nog steeds niet achter hoe ik dit probleem op kan lossen.

Maar ik heb nu de database gewoon wat eerder naar excel gekopieerd en daar gewoon de bewerkingen gemaakt die ik nodig had
Nu hopen dat excel niet traag word omdat hij nu met 300 records moet werken ipv 150 en dat is nog maar van 2 weken maar zal wel goed komen.

Mocht iemand nog een oplossing weten ben ik nog steeds gedesinteresseerd in het antwoord ik zal het alleen niet meer toepassen in mijn database

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan