Gegevens inlezen uit andere tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

VREG

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2007
Berichten
29
Kan ik op een eenvoudige manier gegevens van een tabel binnenlezen in een andere tabel. Ik wil bijvoorbeeld facturen maken, maar de gegevens voor die factuur wil ik overhevelen uit een bestaande bestelbon. Kan dit binnen de veilige omgeving van Access 2007 (vb met macro's) of moet ik mij begeven op het glibberige pad van VBA?
 
Kan ik op een eenvoudige manier gegevens van een tabel binnenlezen in een andere tabel. Ik wil bijvoorbeeld facturen maken, maar de gegevens voor die factuur wil ik overhevelen uit een bestaande bestelbon. Kan dit binnen de veilige omgeving van Access 2007 (vb met macro's) of moet ik mij begeven op het glibberige pad van VBA?
Wat je wilt kan wel alleen de reden is wat mij betreft omgeven met vraagtekens.
Je kan dat eenvoudig doen door een query te runnen die dat voor je doet.

Ik weet niet of het kan met macro's omdat ik die niet durf te gebruiken. Ik doe alles met VBA. Daar kan alles mee!

HTH:D
 
Ik probeer de situatie te schetsen. Ik bestel materiaal met een bestelbon. Op die bestelbon staan algemene gegevens, zoals datum, leverancier, ...
Op een subformulier staan de artikelen die ik bestel, en van elk het aantal.
Als die spullen binnenkomen, registreer ik dat op via een formulier inkomende voorraad, dat er in grote lijnen uitziet zoals de bestelbon. Het is dan handig om via een knop naar bestelbons te gaan, er een uit te kiezen, en dan die gegevens in te lezen. Op die manier moeten al die artikels niet terug ingegeven worden. Vanaf dat moment moeten deze gegevens kunnen aangepast worden, zonder dat dit veranderingen doorvoert in de (bron)bestelbon. Deze techniek lijkt me handig voor verschillende toepassingen (vb een offerte omzetten in een bestelling, een productiekaart omzetten naar een factuur,...)
 
Je moet natuurlijk je gegevens niet werkelijk omzetten naar een ander format. Maar alleen een tabel toevoegen met additionele informatie om erin te voorzien. Dat is de opzet van een relationele (genormaliseerde) database. Ik hoop dat je weet waarover ik het heb.
 
Mijn database is inderdaad genormaliseerd. Er zitten dus geen gegevens dubbel in. Nochthans zet ik de gegevens van bvb een offerte en een eigenlijke bestelling in aparte tabellen. Die gegevens komen in grote lijnen wel overeen, maar ik wil in mijn bestelling toch wijzigingen kunnen doorvoeren. Ik wil ook de mogelijkheid hebben om 'vrije lijnen' toe te voegen (vb te leveren volgens telefonische afspraak). Dit zijn elementen die uiteraard niet in de offerte moeten zitten. Om die reden ook zijn mijn detaillijnen in de offerte eigenlijk foreign keys van mijn artikelentabel, en in de bestelbon is het gewoon tekst (om te vermijden dat wijzigingen worden doorgevoerd in mijn artikelentabel).
 
Zoals gezegd, jouw probleem is eenvoudig op te lossen door gebruik te maken van queries.

HTH:D
 
Kolom uit tabel kopieren naar andere tabel

Zoals gezegd, jouw probleem is eenvoudig op te lossen door gebruik te maken van queries.

HTH:D

Ik heb een vergelijkbare vraag. Ik ben zelf niet zo handig met access :confused: maar ben toch een heel eind gekomen, al doende leert men toch?
Nu wil ik de inhoud van een aantal kolommen in een tabel automatisch overnemen in een andere tabel. Hier moet namelijk een ander overzicht uit komen waar ik zelf kolommen aan kan toevoegen met extra gegevens. Ik wil dit niet toevoegen aan de eerste tabel, deze wordt binnengehaald vanuit een Mysql database en de tabel is al zo groot.

Nu zeg je dat is eenvoudig op te lossen met gebruik van queries, dit geeft echter geen oplossing. Ik weet namelijk nog niet hoe ik dit op moet lossen. Ik heb een querie aangemaakt met de kolommen die ik wil hebben, maar hoe maak ik hier een nieuwe tabel van waar ik extra kolommen aan kan toevoegen?

Ik heb recentelijk Access 2007 Engelse versie gekocht en dit maakt het niet echt makkelijker want alles is vernieuwd ;)

Als iemand mij zou kunnen helpen??

PS. Ik heb inderdaad overal op dit forum gekeken, geen antwoord gevonden. Ik heb een paar keer het 'probleem' gezien alleen wordt er verwezen naar koppelingsbeheer. Dit kan ik in access 2007 Engelse versie niet vinden, wat is koppelingsbeheer in het Engels? En waar staat dit in Access 2007? Ik dacht eerst dat dit Relations moest zijn, maar het aanmaken van een relatie kopieert niet de inhoud van een kolom.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan