• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens invulformulier wegschrijven in juiste kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

taco86

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2008
hoi allemaal,

ik dacht dat alles werkte, maar dat viel dus toch weer even tegen. ik heb op het blad "database" een invulformulier gemaakt om nieuwe processen toe te voegen of oude aan te passen. dit werkt allemaal prima.

maar nu zit ik met het probleem dat ik normaal gesproken op het eerste blad gegevens oproep. daarom zijn er wat verder naar rechts op het eerste werkblad kolommen gedefinieerd met processen en 1 kolom waar alle processen in staan. Kan ik excel nu zo ver krijgen dat bij de invoer van nieuwe gegevens op het blad "database" in "voorblad" bij een bestaand proces de plantensoort wordt toegevoegd in de juiste kolom en bij een nieuw proces een nieuw proces toegevoegd wordt aan de kolom processen en vervolgens ook de plantensoort in een nieuwe kolom.

Behalve het invulformulier heb ik zelf geen ervaring met VBA, maar als iemand een klein werkend voorbeeldje zou hebben kom ik er als het goed is wel uit. :D

(zie bijlage voor probleem bij nieuw toegevoegd proces (oppotten, help), die kan ik namelijk wel op blad 2 toevoegen, maar niet op "voorblad" oproepen)

bij voorbaad dank

p.s. bij de vba code heb ik het verwijderen even stukgemaakt, mijn bestand kwam net boven de 100kb :p

Bijlagen

als het trouwens het grootste probleem is het aanmaken van nieuwe kolommen, zou ik alle processen wel gewoon kunnen "voordefiniëren". Bij de plantennamen is dit echter niet te doen, dus zou wel graag hebben dat de plantennaam in de kolom met het juiste proces "weggeschreven" wordt.

ik zal 14 dagen later nog even proberen mijn vraag iets te verduidelijken. In de bijlage zit een bestandje. In dat bestandje is in het tweede tabblad op cel A1 een invulformulier te vinden. Met dat invulformulier kan ik gegevens toevoegen, weghalen, wijzigen etc.

Om een beetje goed te kunnen werken met dit excel bestand is het voor mij nodig dat de "plantensoort" in een bepaalde kolom gezet wordt. Dit zijn de kolommen op tabblad 1 die een naam gekregen hebben (met definiëren ---> naam, is te zien als je op cel A1/B1/C1 staat in tabblad 1) Het is dus de bedoeling dat het plantensoort waar een proces aan gekoppeld zit in de kolom komt met andere plantensoorten die aan hetzelfde proces gekoppeld zitten.

Als om dit te bereiken het invulformulier moet worden aangepast in b.v. een lijst bij de processen maakt dat mij niet uit. Alvast bedankt

Bijlagen

Hallo,

Ik heb een macro toegevoegd aan het bestand dat de gegevens van de plantensoorten in de juiste kolom neerzet.
Tevens ben ik zo onbescheiden geweest om het Voorblad een klein beetje aan te passen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Roncanio ten eerste bedankt voor je reactie

alleen werkt het niet (zoals ik wil) ik kan namelijk nog steeds wel een nieuw record aanmaken, maar deze worden niet bijgeschreven op blad 1. kan dat komen doordat de kolommen verschoven zijn bij het veranderen van de opmaak? "kolstekmaken" staat nu namelijk niet meer op de zelfde plaats als mijn gegevens van "stekmaken".

tot slot liep ik ook nog tegen een nieuw probleem aan, dat was mijn &-functie op blad 2, hij ziet dit namelijk ook als een soort record en mijn gegevens worden daarom op de eerste cel gezet waar geen formule meer op de rij staat, kan ik daar ook iets van een macro voor maken?

gr taco

oké, ik heb inmiddels gevonden wat ik nog fout deed, het werkt nu wel :thumb:

bedankt voor de hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan