Resurrection
Gebruiker
- Lid geworden
- 7 jan 2012
Goedemiddag,
Ik ben bezig een access project op te zetten waarmee het beheer van uit te voeren taken van monteurs makkelijker moet worden.
Het idee is dan ook als volgt... in het formulier staat bovenin in de koptekst een combobox waarin de juiste persoon geselecteerd kan worden. De selectie hiervan bepaalt de invulling van de twee keuzelijsten eronder.
De ene keuzelijst geeft de taken weer die de monteur mag uitvoeren, de andere alle beschikbare taken binnen het bedrijf.
Nu is het idee om tussen de twee keuzelijsten in twee knoppen neer te zetten waardoor tussen de twee keuzelijsten geswitched kan worden. (<<-knop en >>-knop), dus als het ware items verplaatsen tussen de twee keuzelijsten.
De code voor de combobox die ik al heb is als volgt:
Keuzelijst3 geeft inderdaad de goede gegevens weer, maar in Keuzelijst5 is het de bedoeling dat alle taken komen te staan die de monteur nog NIET in zijn takenpakket heeft.
Echter het echte probleem komt bij mij pas om de hoek kijken bij de <<-knop. OP het moment dat ik deze indruk krijg ik de Error 424: Object required. Ik ben hier nu al een paar uur mee aan het stoeien, maar het houdt met mijn beperkte access kennis een keer op.
De code voor de <<-knop is als volgt:
Het lijkt mij dat het mogelijk moet zijn om de SQL statements op deze manier toe te passen, maar toch werkt het niet...
De >>-knop ga ik nu zo even naar kijken, maar het is dus de bedoeling dat deze juist de betreffende monteurcode, taaknr uit de tabel MonteurTaak delete.
Kortom... met de INSERT en DELETE wil ik de monteurtaak tabel beheren, terwijl de keuzelijsten "REQUERY" doen. De invulling van keuzelijst 5 (beschikbare taken die de monteur nog niet mag uitvoeren) wordt dus bepaalt door wat er in keuzelijst 3 staat...
Kan iemand mij hier toevallig mee helpen... ik zit hier echt mee vast.
Bij voorbaat dank...
Groet,
Rick
Update:
Ik heb de code voor de >>-knop ook toegevoegd... alleen hier krijg ik een Incorrect syntax near "monteurcode". Waarom??? Ik snap er echt niets meer van =/
Ik ben bezig een access project op te zetten waarmee het beheer van uit te voeren taken van monteurs makkelijker moet worden.
Het idee is dan ook als volgt... in het formulier staat bovenin in de koptekst een combobox waarin de juiste persoon geselecteerd kan worden. De selectie hiervan bepaalt de invulling van de twee keuzelijsten eronder.
De ene keuzelijst geeft de taken weer die de monteur mag uitvoeren, de andere alle beschikbare taken binnen het bedrijf.
Nu is het idee om tussen de twee keuzelijsten in twee knoppen neer te zetten waardoor tussen de twee keuzelijsten geswitched kan worden. (<<-knop en >>-knop), dus als het ware items verplaatsen tussen de twee keuzelijsten.
De code voor de combobox die ik al heb is als volgt:
Code:
Private Sub monteurcode_AfterUpdate()
Dim StrSource3 As String
Dim StrSource5 As String
StrSource3 = "SELECT MonteurTaak.taaknr, Taak.omschrijving " & _
"FROM MonteurTaak, Taak " & _
"WHERE monteurcode = '" & Me.monteurcode & "' AND " & _
"MonteurTaak.taaknr = Taak.taaknr ORDER BY taaknr"
StrSource5 = "SELECT DISTINCT MonteurTaak.taaknr, Taak.omschrijving " & _
"FROM MonteurTaak, Taak " & _
"WHERE monteurcode <> '" & Me.monteurcode & "' AND " & _
"MonteurTaak.taaknr = Taak.taaknr ORDER BY taaknr"
Me.Keuzelijst3.RowSource = StrSource3
Me.Keuzelijst5.RowSource = StrSource5
Me.Keuzelijst3.Requery
Me.Keuzelijst5.Requery
End Sub
Keuzelijst3 geeft inderdaad de goede gegevens weer, maar in Keuzelijst5 is het de bedoeling dat alle taken komen te staan die de monteur nog NIET in zijn takenpakket heeft.
Echter het echte probleem komt bij mij pas om de hoek kijken bij de <<-knop. OP het moment dat ik deze indruk krijg ik de Error 424: Object required. Ik ben hier nu al een paar uur mee aan het stoeien, maar het houdt met mijn beperkte access kennis een keer op.
De code voor de <<-knop is als volgt:
Code:
Private Sub Knop7_Click()
Dim varItm As Variant
For Each varItm In Keuzelijst5.ItemsSelected
CurrentProject.Connection.Execute "INSERT INTO MonteurTaak (monteurcode, taaknr) VALUES ('" & _
cboMonteur.Value & "','" & _
Me.Keuzelijst5.ItemData(varItm) & "')"
Next varItm
Keuzelijst3.Requery
Keuzelijst5.Requery
End Sub
Het lijkt mij dat het mogelijk moet zijn om de SQL statements op deze manier toe te passen, maar toch werkt het niet...
De >>-knop ga ik nu zo even naar kijken, maar het is dus de bedoeling dat deze juist de betreffende monteurcode, taaknr uit de tabel MonteurTaak delete.
Kortom... met de INSERT en DELETE wil ik de monteurtaak tabel beheren, terwijl de keuzelijsten "REQUERY" doen. De invulling van keuzelijst 5 (beschikbare taken die de monteur nog niet mag uitvoeren) wordt dus bepaalt door wat er in keuzelijst 3 staat...
Kan iemand mij hier toevallig mee helpen... ik zit hier echt mee vast.
Bij voorbaat dank...
Groet,
Rick
Update:
Ik heb de code voor de >>-knop ook toegevoegd... alleen hier krijg ik een Incorrect syntax near "monteurcode". Waarom??? Ik snap er echt niets meer van =/
Code:
Private Sub Knop8_Click()
Dim varItm As Variant
For Each varItm In Keuzelijst3.ItemsSelected
CurrentProject.Connection.Execute "DELETE FROM MonteurTaak" & _
"WHERE monteurcode = '" & Me.monteurcode & "' AND " & _
"taaknr = '" & Me.Keuzelijst3.ItemData(varItm) & "'"
Next varItm
Keuzelijst3.Requery
Keuzelijst5.Requery
End Sub
Laatst bewerkt: