gegevens loggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gusto72

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
2
All,

ik ben niet echt een wiz als het op access aankomt maar het lukt me om een eenvoudige database op te zetten. Nu vroeg men mij onlangs om een db op te zetten voor het bijhouden van de gegevens over bedrijfswagen en de bestuurders.
Ik heb dus nu een db met enkele tabellen (wagens, personeelsgegevens,...)
Wat me echter niet lukt is om een log file te maken.

Wat is de bedoeling. Een wagen wordt toegewezen aan een persoon. Dit gebeurt door een relatie te leggen tussen de tabel wagen en de tabel personeel. Nu wanneer de persoon een wagen krijgt wordt gewoon de link aangepast en is de nieuwe wagen gekoppeld aan deze persoon. Maar ik zou willen bijhouden welke wagens deze persoon voorheen had en indien van toepassing welke persoon met een bepaalde wagen gereden heeft.

Hoe los ik dit het best op?

met vriendelijke groet,

Gusto72
 
een logtabel maken

Maak een nieuwe tabel (logging) waarin iig een veld voor naam bestuurder (keuzelijst met naam uit tabel personeel) en voertuig (bv keuzelijst met kenteken merk voertuig). Wil je nog meer weten voor je logging kun je deze tabel uitbreiden bv met datum (kun je ook instellen dat automatisch de datum van aanmaak record wordt ingevuld) en tijd begin en datum en tijd einde. Je kunt nu op basis van deze tabel ( en de relaties naar de twee tabellen voertuig en personeel) iedere vraag beantwoorden. Hoeveel auto's heeft persoon A gebruikt maar ook welke personeelsleden hebben voertuig B gebruikt. Bouw er een mooi formuliertje omheen. Leg een 1 op veel relatie (referentieel) van naam bestuurder naar de tabel personeel en van voeretuig naar tabel auto's en klaar. Suc6
 
Hoi Anne-Marie,

bedankt voor de feedback. Nu het probleem is niet zozeer zo'n tabel aan te maken en relaties te leggen enz...
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een manier waarop wijzigingen die gebeuren in de andere tabellen (personeelsgegevens, wagengegevens,...)dat deze automatisch gelogd worden zodat ik later kan gaan kijken wie welke auto heeft gehad (bvb een subform in het de form personeel). Of welke auto welke bestuurder heeft gehad (dit is handig voor oa boetes die later binnenkomen en waar de wagen reeds aan iemand is doorgegeven, of terug naar de leasefirma is. Zo kan men ten allen tijde nagaan wie toen besuurder was).
 
Oplossing blijft (bijna) hetzelfde

Wat jij wilt kun je volgens mij alleen maar oplossen op de wijze zoals beschreven. Of je dan een subformulier (met gegevens bestuurder) koppelt aan het voertuig maakt eigenlijk niet zoveel uit. Je ontkomt er volgens mij niet aan om 1. een bestuurder te selecteren (keuzelijst), 2. een datum en tijdstip (uitlenen) en 3. een datum en tijdstip (terugkomst) in te voeren. Wil je werken vanuit een hoofdformulier en een subformulier dan ga je uit van het voertuig. Doe je het op de wijze als door mij beschreven kun je in 1 formulier alle voertuigen beheren. Het enige wat je zou kunnen automatiseren is de invoer van datum en tijdstip (mbv standaardwaarde =now) De keuze is aan jou. Suc6
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gusto72

al zoekend op het web kom ik jouw vraagstelling tegen op Helpmij.NL

je wilt blijkbaar een mdb opzetten om het gebruik van bedrijfswagens te registreren ?
toeval wil dat ik daar al een poosje mee bezig ben, en ook nog in Access.
Misschien kan ik je ergens mee helpen , of ben je er al klaar mee ?

mvg Kristalprins.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan