• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens optellen met dezelfde omschrijving

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanssteenhuis

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Berichten
16
Hallo,

Ik ben bezig met mijn afstuderen en heb een probleempje met excel. Ik moet namelijk een bepaalde lijst maken met gegevens. Uit deze lijst moet je eigenlijk met macro's de juiste gegevens eruit filteren. Dit lukt echter prima met de macro's die ik er in heb staan. Maar wanneer ik gefilterd heb op leverancier en dan op een bepaalde datum zie ik alle artikelen die besteld zijn bij die betreffende leverancier. Maar nu wil ik eigenlijk ook dat excel de artikelnummers telt die hetzelfde zijn. Zodat je gelijk ziet hoeveel van dat artikel besteld is. Want nu staan er meerdere dezelfde nummers in. En dat is niet zo overzichtelijk.

Weet iemand of het mogelijk is om een bepaalde macro of iets dergelijks te maken om ook die dubbele artikelnummers er uit te filteren?

Met vriendelijke groet,

Hans
 
Vwb macro's kan ik je niet echt helpen, maar je kunt de aantallen van producten met dezelfde artikelnummers optellen met de =som.als formule. Indien er nog meer criteria dan alleen hetzelfde artikelnummer bij komen kijken, kun je ook gebruik maken van de =somproduct formule.
 
reactie

Hallo verhoog,

bedankt voor je reactie. Als ik die formule gebruik, moet ik dan elk artikelnummer invullen die dan gezocht moet worden? Sommige leveranciers hebben wel 2000 verschillende soorten producten. Of kan die ook gewoon dezelfde artikelnummers eruit filteren?

Met vriendelijke groet,

Hans
 
Dan kom je inderdaad in de macro's terecht. Even wachten totdat er iemand langskomt die daar meer van weet....
 
Ik weet er doorgaans wel iets van af, maar een fictief voorbeeldbestandje zou handig zijn.
 
Hallo,

Ik heb even geprobeerd om het bestandje in te pakket, maar ik kan hier op stage geen filetjes inpakken. Als ik vanavond thuis ben zal ik het bestandje er gelijk bijzetten.

MVG,

Hans
 
met bestandje

Hallo,

Ik heb even een voorbeeldje gemaakt. Heb het wel heel wat ingekort. Maar er staan dus meerdere dubbele artikelen in. Ik kan deze er dan wel per artikelnummer uit filteren, maar dan heb ik geen schema meer (en kan ik geen vergelijkingen doen met andere artikelen). Ik moet dus eigenlijk een schemaatje hebben waar alle dubbele artikelen bij elkaar zijn opgeteld of iets dergelijks.

Bij deze voeg ik even een voorbeeldje bij.

Met vriendelijke groet,

Hans
 

Bijlagen

  • Voorbeeldje(helpmij.nl).rar
    92,7 KB · Weergaven: 83
Ik heb het bestandje bekeken, maar begrijp niet wat nu de bedoeling is. Ik zie dat er dubbele artikels zijn (de omschrijving is gelijk, niet?) maar verder weet ik er ook niets mee te doen.
 
Hallo Wigi,

Ik heb het bestandje even wat duidelijker gemaakt. Ik weet niet of dit wel opgelost kan worden hoor. Onder in het bestandje staat eigenlijk wat er dan moet gebeuren met een macro of iets dergelijks. Ja het zijn inderdaad dubbele omschrijvingen, maar het mogen ook dubbele artikelnummers zijn. Die staan niet in het voorbeeldje maar het principe is hetzelfde.

Met vriendelijke groet,

Hans
 

Bijlagen

  • Voorbeeldje 2.rar
    94,1 KB · Weergaven: 47
En die in E27 en E28 dan? Die staan daarboven toch al?
 
Ja dat klopt, die had ik er ook even bijgezet. Die hoeven er dan eigenlijk niet bij. Alleen de dubbele omschrijvingen on nummers moeten geteld worden. Denk je dat dit mogelijk is?

Met vriendelijek groet,

Hans
 
Hi Hans,

Met de functie som.als

zie vb bestandje

Joske
 

Bijlagen

  • Voorbeeldje 2.zip
    9,2 KB · Weergaven: 81
Hallo,

Ja oke de som als kan wel, maar sommige leveranciers hebben meer dan 3000 artikelen met daarbij nog wel 1000 dubbele. Denk je dat dat veel werk wordt met de als.functie?

Kan dit probleem ook opgelost worden met een macro? Omdat er medewerkers van mijn stagebedrijf mee moeten werken waarvan de excel kennis niet zo heel goed is.

Met vriendelijke groet,

Hans
 
Om een voorzet te geven:
Code:
Sub verwijderen()
Dim c As Range

Application.ScreenUpdating = False

    Rows("2:2").AutoFilter
        Range("A3:E19").Sort Key1:=Range("A2"), Order1:=xlAscending
        Range("A3:E19").Sort Key1:=Range("D2"), Order1:=xlAscending
        Range("A3:E19").Sort Key1:=Range("E2"), Order1:=xlAscending
    Rows("2:2").AutoFilter

    For Each c In Range("A3:A19")
        If c.Offset(-1).Value = c.Value And c.Offset(-1, 3).Value = c.Offset(, 3).Value And c.Offset(-1, 4).Value = c.Offset(, 4).Value Then
            c.EntireRow.Delete
        End If
    Next
    
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

Eerst sorteren we de data op de kolommen welke dubbele gegevens kunnen huisvesten.
Kolom A, D en E.
hierna gaan we met een loop iedere regel controleren met de gene er boven. als deze gelijk si wordt deze verwijderd, anders gaan we naar de volgenden.
Alleen hij werkt niet geheel bij een bulk zelfde regels onder elkaar. Dan zou je hem vaker moeten laten lopen. Misschien kan je er zelf nog iets aan teeken. Ben trouwens ook erg benieuwt hoe deze code loopt in een grote database.

Succes ermee.
 
Ik zou toch gaan voor een Advanced filter, en geen Autofilter + loop.
 
Oke bedankt top!

Ik zal er even mee aan de gang gaan. Ik zal het julie laten weten hoe het afgelopen is en of ik er uit kom.

Een goed pasen gewenst.

MVG,

Hans
 
Hallo,

Ik ben bezig nu met de advanced filter. Als ik die gebruik kan ik wel de unieke omschrijvingen of artikelnummers filteren, maar het belangrijkste is dat die ook de eenheid dan veranderd. Weet iemand hoe ik dan kan doen. Dus dat ie wel de unieke omschrijvingen of artikelnummers eruit filtert, maar dan die ook aanpast bij de eenheden. Daar moet ie de unieke omschrijvingen bij op tellen.

Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Hans
 
Hallo,

Ik ben nog weer bezig geweest met de advanched filter, maar ik kan er verder ook niks mee veranderen. Mijn kennis met vba-code is niet erg best. Kan iemand mij misschien een voorbeeldje sturen hoe ik dit probleem kan oplossen?

MVG,

Hans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan