Gegevens overzetten van behuizing naar pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoosvGJ

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2011
Berichten
34
Mijn laptop heeft het definitief begeven. Moederbord.
Nu heeft men bij compuzaak de harde schijf er uit gehaald en in een behuizing gestopt zodat ik deze thuis aan een andere pc of laptop kon aansluiten om mijn documenten, foto's enz., te kunnen overzetten.
Ding aangesloten met bijgesloten kabeltje. Kabeltje dat aan een kant twee usb'tjes heeft? Snap er geen hol van.
Enfin, gewoon aangesloten, rode lampje van behuizing brandt. Maakt dus contact.
Volgens het boekje moet ik nu de volgende stappen ondernemen. Een kind kan de was doen.
Klik met rechtermuisknop op Computer, dan Beheer, en schijfbeheer. So far so good.
Maar dan.
Klik met de rechtermuisknop op de HDD die u wilt gebruiken en selecteer ''partitie maken'' om de wizard te starten.
Volg de instructies en selecteer quick format om tegelijkertijd te partitioneren en te formatteren.

Wel, tot schijfbeheer kan ik het volgen en zien.
Doch dan zie ik die HDD niet, laat staan ergens de optie partitie maken.
Dit is wat ik dan te zien krijg:

Acer (C) partitie standaard NTFS in orde (systeem), en daarna de capaciteit en de vrije ruimtes
PQService partitie standaard FAT32 in orde (EISA configuratie)

Heb al eindeloos gegoogled om te kijken welke stappen ik nu moet ondernemen maar ik kom er niet uit.
Wie o wie kan mij in lekentaal uitleggen wat nu te doen?
 
Ik kan je vertellen dat:
a. Die twee USB stekkers er voor zijn om de behuizing van voldoende stroom te voorzien! 1 USB aansluiting levert te weinig stroom, vandaar dat er 2 aan hangen.
b. Formatteren moet jij niet doen, want dan is je data (die je wilde overzetten) definitief weg. Ik neem aan dat de schijf volledig gebruikt is, en je (dus) daarom geen partities kunt aanmaken. [De instructie waar jij het over hebt gaat uit van een nieuwe (dus lege) harde schijf in de behuizing, niet (zoals in jouw geval) een volle!]
Wat jij moet doen is de partities die je op die behuizing ziet (in Schijfbeheer) rechtsklikken en Verkennen kiezen, zodat je er door heen kunt gaan om te zien wat je wilt overzetten.
NB: Het kan zijn dat je bij bepaalde mappen tegen beveiligingsproblemen aanloopt. Ik neem aan dat iemand hier wel reageert wat je dan moet doen, als "Permanent toegang geven" niet verschijnt vanuit jouw Windows (en je dus op die manier toegang krijgt).

Tijs.
 
Zit er toevallig een zogenaamde jumper op de achterkant van je HDD.
Ik bedoel dus niet de achterkant van je behuizing.
Ikzelf heb namelijk een USB kabel om allerlei soorten HDD's op aan te sluiten, deze werkt alleen als mijn HDD op Master staat.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/989949/SATA-IDE-naar-USB-converter?queryFromSuggest=true

Wat voor HDD is het (Merk, type, IDE of SATA)
Als het een SATA is dan is mijn verhaal niet van toepassing

Groeten Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan