• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens proportioneren

Status
Niet open voor verdere reacties.

madeleinesmeets

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2009
Voor een onderzoeksverslag wil ik gegevens omzetten naar grafieken en diagrammen gegevens m.b.v. Office 2003. Office 2007 installeren is helaas geen optie.

Voor de resultaten maak ik tabellen met kwantitatieve en kwalitatieve gegevens (antwoorden uit vragenlijsten) in Excel 2003. Er zijn dertien geënquêteerden; twee groepen van 5 en een groep van 3.

Vanuit de gegevens heb ik verschillende soorten grafieken en taartdiagrammen gemaakt. Maar nu wil ik de gegevens van de verschillende groepen proportioneren (zodat de 5 antwoorden uit de ene groep even zwaar wegen als de 3 uit de andere groep). Er is vast een eenvoudige formule voor om dit in het gegevensblad te doen, maar ik weet niet hoe.

Via de Helpfunctie kom ik uit bij “resulterende waarden in gegevenstabellen converteren naar constante waarden”, alleen kun je daar zo te zien alleen maar werken met vaststaande eenheden. Ik zou genoemde eenheid (5=5/3 & 3=3/3) misschien zelf moeten definiëren, maar ik weet niet hoe. Misschien zit ik helemaal op het verkeerde spoor. Kortom; ik kom er niet uit.

Wie kan me helpen?

Avast bedankt, Madeleine.

Madeleine,

Heb je een voorbeeld bestand?

Om op hele waarden uit te komen met dezelfde proporties kan je het volgende gebruiken:

bij de 5 antwoorden > 5x3
bij de 3 antwoorden > 3x5

Misschien is dit alvast een start.

Grtz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan