• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens samenvoegen en ordenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hans72

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2015
Beste helpers,
Graag vraag ik hulp bij het volgende.
Op verschillende tabbladen maak ik artikellijsten voor klanten.
Op 1 tab zou ik graag een overzicht willen krijgen van alle artikeltotalen zodat voor mij duidelijk is hoeveel ik van welk artikel moet bestellen.
Doel is om op 1 tab een lijst te krijgen zonder dubbele artikelen maar wel met alle aantallen opgeteld uit de verschillende tabs 'KLANT'
In de bijlage een verduidelijking, hoop ik.
Alvast dank voor de reacties.
Groet, Hans

Bijlagen

Bekijk bijlage Totalen KLANTEN MB.xlsx

Zie bijlage.

Excel biedt hiervoor standaard de mogelijkheid van gegevens samenvoegen, oftewel consolideren.

Alleen werkt dat op sleutelwaarden in de bovenste rij en linkerkolom, hetgeen betekent dat de kolommen "Aantal" en "artikel" verwisseld moeten worden.

Dit heb ik gedaan in de bijlage en "Artikel" staat nu in kolom C, "Aantal" in kolom D.

Daarna heb ik de volgende stappen genomen:

1. Selecteer veld TOTALEN!C6.

2. Ga naar tab Gegevens en kies samenvoegen.

3. Laat functie op som staan.

4. In verwijzing kies telkens de cellen waar de gegevens staan en klik op toevoegen.
Ik heb de verwijzing telkens uitgebreid tot en met regel 1000 voor toekomstig gebruik.

5. Vink aan: Labels gebruiken in bovenste rij en linkerkolom (niet: koppelingen met brongegevens maken).

6. Klik OK en bewonder het resultaat.

Ik heb het bestand opgeslagen en opnieuw geopend: de definitie voor gegevenssamenvoeging stond er nog, dus ik denk dat je volgende keren alleen nog maar stap 1, 2 en 6 hoeft te doen.

En ik maar denken, hoe kan ik dit het beste uitleggen...
Ik heb het even geprobeerd en het werkt! Dit gaat mij een hoop tijd schelen Marcel!
Morgen zal ik er mee aan de slag en hoor je de bevindingen maar zoals het lijkt kan zelfs ik er mee uit de voeten :thumb:

En ik maar denken, hoe kan ik dit het beste uitleggen...
Nou, aan die uitleg kunnen anderen nog een puntje zuigen. :p
Ik heb me geen moment hoeven afvragen wat de bedoeling was. :thumb:

Succes en ik ben benieuwd naar de bevindingen.

Uiteindelijk denk ik het te begrijpen zonder het werkelijk te snappen..
Maar in de bijlage wat ik er voor nu van heb gemaakt.
Volgens mij kan ik er mee uit de voeten en kan ik de functie eventueel ook nog toepassen op andere gegevens ;)
Ik zet de vraag op opgelost en ik bedank je wederom hartelijk voor jou hulp op dit forum :thumb:
Groet Hans

Bijlagen

Hoi,

Graag gedaan. :cool:

In jouw bestand mis ik nog het vinkje bij labels gebruiken in linkerkolom.
Als aanvullende handeling kun je na het samenvoegen nog sorterein op artikel en hierop controleren om gegevens eventueel te synchroniseren (bijv. KERSTKOEKJES en KERST KOEKJES).

Groet,
Marcel

Dank je, het is idd voor mij wel belangrijk om goed op de omschrijvingen te letten. Kerstkoekjes krijg ik vrij makkelijk bij elkaar met sorteren maar 'DE koffie' of 'Koffie DE' natuurlijk niet.
Ik begrijp de werking van de functie niet helemaal en ook niet dat vinkje voor linkerkolom/bovenste rij. Beide nu aangevinkt maar voor mij onduidelijk waarom bij uitvinken bijv de kolom artikelen verdwijnt of de aantallen. Soms verdwijnt het woord artikel in C6... Niet erg hoor want als ik het doe zoals jij het uitlegt, werkt het, ik ben al tevreden met de lijst want het geeft een goed overzicht van de te bestellen artikelen!

Gr Hans

Tja, ik kan wel uitleggen, maar het is standaard functionaliteit van Excel, dus er is ruimschoots informatie voorhanden op Internet, bijvoorbeeld door te zoeken op "Excel gegevens samenvoegen".

Voor wie het in VBA wil doen:

Code:
Sub M_snb()
    Sheets("totalen").Range("C6").Consolidate Array("'KLANT 1'!R6C3:R1000C4", "'KLANT 2'!R6C3:R1000C4", "'KLANT 3'!R6C3:R1000C4"), -4157, -1, -1
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan