• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens samenvoegen in csv bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

joeyke87

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2015
Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik stap momenteel over van spaarprogramma van mijn webshop. Nu heb ik een aantal klantgegevens van het oude systeem die ik moet exporteren naar csv om deze later weer te importeren in een nieuw systeem. Nu is het helaas zo dat ik hiervan standaard geen export kan maken dus is het idee om deze gegevens simpelweg te kopieren en te plakken. Dit bestand bevat de volgende velden:
E-mail adres + punten.

Om de export volledig te maken heb ik ook een customer id nodig. Deze haal ik weer uit een ander bestand waarvan ik gelukkig wel een export kan maken (klantenbestand).

Kan ik obv van die 2e export de gegevens koppelen aan het 1e bestand met de email en punten gegevens? Belangrijk is dat het veld punten aan de juiste klant wordt toegewezen obv van email adres.

Zou heel fijn zijn als iemand weet hoe dit werkt, anders ben ik helaas genoodzaakt om +/- 2300 klantgegevens handmatig te koppelen.

Heb je in dat klantenbestand ook het email adres? Dan kan je de gegevens op basis daarvan koppelen tussen beide sets.

Zonder voorbeeldbestanden. Al eens gekeken naar vertikaal zoeken?

Bekijk bijlage oude spaarprogamma.xlsxBekijk bijlage Klantenbestand.xlsx

Bijgaand even een voorbeeld opzet.

Het originele klantenbestand bevat dus zo'n 2300 gegevens waarvan klantnummer + e-mail bekend is, echter niet het aantal punten (welke dus in het het oude spaarprogramma te vinden zijn). Echter daarin ontbreekt weer het klantnummer aangezien deze niet op te halen is bij het spaarprogramma.

Hopelijk is het zo iets duidelijker. Ik wil dus graag in het klantenbestand het aantal punten ophalen die weer te vinden zijn in het spaarprogramma bestand. En dit dus op basis van het e-mail adres zodat we zeker weten dat het juist aantal punten wordt toegekend aan het juiste e-mail adres.

Dat kan je dus inderdaad koppelen op email adres.
Open beide bestanden en zet deze formule dan in C2 van het klantenbestand.
Code:
=VERT.ZOEKEN(B2;'oude spaarprogamma.xlsx'!$A$2:$B$3;2;0)

Daarna kan je kolom C kopiëren en plakken als waarde.

Laatst bewerkt:
Dat kan je dus inderdaad koppelen op email adres.
Open beide bestanden en zet deze formule dan in C2 van het klantenbestand.
Code:
=VERT.ZOEKEN(B2;'oude spaarprogamma.xlsx'!$A$2:$B$3;2;0)

Daarna kan je kolom C kopiëren en plakken als waarde.

Bedankt. De formule plaatsen is niet zo spannend dat lukt wel, echter kolom C kopieren en plakken als waarde krijg ik helaas niet voor elkaar. Ook niet na het googlelen hiervan. Zou je wellicht aub mijn bestand aangepast willen uploaden?

Dat lijkt me toch niet zo'n probleem.

Klik met rechts op de C bovenin de kolom en kies Kopiëren.
Klik nu met rechts op een letter van een andere kolom en kies Plakken als waarde.
(Dat is bij Plakopties het klembord met 123 erop in Office 2016)

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me toch niet zo'n probleem.

Klik met rechts op de C bovenin de kolom en kies Kopiëren.
Klik nu met rechts op een letter van een andere kolom en kies Plakken als waarde.
(Dat is bij Plakopties het klembord met 123 erop in Office 2016)

Sorry maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.

Nadat ik de formule in C2 heb geplaatst bij klantenbestand staat er ook #N/B. Nu is het zo dat de e-mail adressen niet in beide bestanden op dezelfde celrijen staan, sorteren op e-mail van a / z werkt ook niet want het klantenbestand bevat meer adressen dan dat het spaarprogramma bevat. Gaat het daar misschien mis?

Desondanks probeerde ik kolom C te kopiëren in klantenbestand en zoals je zei een andere letter (D) rechtermuisknop te plakken met plakoptie 123 in klantenbestand. Werkt helaas dus niet.

Hopelijk kan / wil je me verder helpen.

Je moet daarbij wel beide bestanden open hebben.
Plaats beide bestanden eens hier zoals je ze nu hebt.

Werkt hier prima. Ik heb geplakt in kolom F:
Punten.JPG

Mocht je het nou helemaal niet voor elkaar krijgen dan wil ik het wel voor je doen maar dan heb ik de originele en volledige bestanden nodig.
Die #N/B kan nog wel worden vervangen door een 0.

Laatst bewerkt:
En heb ik op gereageerd :)

Dit is je klantenbestand met de punten als waarde in plaats van als formule:
*Verwijderd*

N.B.:
Ging dus prima via OneDrive :)
Laat even weten als je het document hebt gedownload, dan haal ik 'm hier weer weg,

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan