Gegevens samenvoegen in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

renebug

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2013
Goedenavond,

Ik heb even een vraag over mijn database. Ik krijg gegevens in Excel aangeleverd van nesten honden. Deze nesten hebben allemaal een identiek nestnummer. Voor iedere pup is er een aparte regel gemaakt in Excel alsook voor de ouderdieren en in de eerste kolom staat dan het nestnummer. Aangezien ik het liefst ook deze gegevens in mijn database wil hebben, zoek ik een manier hoe ik die gegevens bij elkaar kan zetten.
Wat ik dus wil is dat ik een formulier heb waar per formulier de gegevens uit één nest komen te staan, dus gegevens van alle pups en ouders met hetzelfde nestnummer. Ik ben aan het stoeien geweest met een query met dubbele gegevens, die zet hij netjes onder elkaar, maar hoe krijg ik dat nou bij elkaar in 1 formulier? Of vraag ik nu iets onmogelijks?
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groetjes
Rene

Voordat we je vraag als 'onmogelijk' bestempelen, kijken we eerst naar wat je precies hebt en doet. In Excel een 'database' maken is doorgaans vragen om moeilijkheden, omdat je geen afhankelijkheden hebt. Dat heeft Access natuurlijk wel, en dus zou je een echte database altijd in Access moeten maken. In jouw geval heb je in ieder geval een paar tabellen nodig. De tabel tblNesten is er één, al vraag ik me af hoe je dan een nest definieert, en een tabel tblNest_Resultaat (o.i.d., is in dit geval je Excel sheet). In mijn ogen is een nest een éénmalige aangelegenheid, met een aantal puppies als resultaat. Het nest kan wél van één moeder (of ouder paar, maar huwelijkstrouw vind je bij honden geloof ik niet zo vaak) zijn, dus dat zou mijn insteek zijn geweest.
Om dus van jouw uitgangspunt uit te gaan: de tabel tblNesten koppel je op basis van NestID aan de tabel tblNest_Resultaat. En elke nieuwe pup is dus een nieuw record in tblNest_Resultaat. Op je hoofdformulier krijg je dan als hoofdtabel tblNest, en van tblNest_Resultaat maak je een doorlopend formulier dat als subformulier op het hoofdformulier staat. En nu zie je dus automatisch per nest de puppen.

Beste Michel,

Bedankt voor je antwoord. Blij dat het niet helemaal onmogelijk is :)
Ik heb het denk ik niet helemaal goed omschreven, ik wil niet in Excel een database maken. Ik heb in Access een database met honden (nog in opbouw). Nu krijg ik gegevens aangeleverd in Excel over nesten. Die importeer ik in Access. En eigenlijk wil ik dus uit die tabel die daardoor ontstaat een soort formulier óf rapport maken, waar ik een overzicht per nest heb zeg maar. Ik krijg ik Excel de gegevens zo aangeleverd dat er op iedere regel staat: nestnr1, naam pup1, geslacht pup1, kleur pup1. Volgende regel staat nestnr1, naam pup2, geslacht pup2 etc. Waar ik dus op hoop is dat ik kan zeggen dat ik alle honden/pups met hetzelfde nestnummer op 1 overzicht hebben. Ik krijg per keer ongeveer 200 nesten (met zeg gemiddeld 6 pups per nest), dus daar wil ik liever niet teveel handmatig moeten doen zeg maar :)
Alvast bedankt!

Groetjes
Rene

Ik had wel begrepen dat je de db in Access maakt, mocht je daar over twijfelen :). En de structuur moet dan ongeveer zijn zoals ik in mijn vorige bericht heb aangegeven.

Ik zou wel een vaste tabelstructuur maken, waarbij je de gegevens van het Excel bestand importeert in een importtabel, en van daaruit de gegevens na controle importeert in je echte tabel. Op die manier hou je volledige controle over je database.

Het is gelukt bedankt!! En ik zal zeker de gegevens importeren in een importtabel, bedankt voor de tip!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan