Gegevens Sorteren in Calc

Status
Niet open voor verdere reacties.

zeMastear

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Ik heb een klein probleempje. Ik heb 2 kolommen met getallen, A en B. Kolom C is A minus B (A-B).

Ik heb dus kolom C met C1=A1-B1, C2=A2-B2, ... enzovoort.

Nu wil al die uitkomsten sorteren, van hoog naar laag. Maar als ik gewoon 'Sort Ascending' of 'Sort Descending' doe, werkt dat natuurlijk niet. Ik DENK dat het komt omdat hij niet de uitkomst sorteert, maar de formule (A1-B1, A2-B2 enzo).

Ik hop dat het duidelijk is uitgelegd. Hoe kan ik nu deze uitkomsten gesorteerd krijgen? Ik ben niet 100% Excel/Calc Dummie, maar wel 90% :p

zeMastear,

heb het al eens geprobeerd?

En zo ja, wat was de uitkomst?

NB: voor het sorteren wel de gegevens in alledrie de kolommen selecteren

Het sorteren is inderdaad niet mogelijk omdat de formules voor de uitkomst zorgen. M.a.w. zou je de formules moeten "sorteren" maar dat kan nu eenmaal niet.

Een oplossing zou kunnen zijn om een kolom toe te voegen met daarin de formule =RANG(C1;C$1:C$5;1). Het laatst argument (1) sorteert van hoog naar laag, is het argument 0 dan van laag naar hoog. Weliswaar is deze ook niet te sorteren maar je hebt wel een overzicht van de Hoogste (Laagste) waarde tot de Laagste (Hoogste) waarde.

zeMastear,

heb het al eens geprobeerd?

En zo ja, wat was de uitkomst?

NB: voor het sorteren wel de gegevens in alledrie de kolommen selecteren
Op deze manier worden alle kolommen gesorteerd, dus ook de kolommen met gegevens waardoor de berekening niet meer klopt.

@CorVerm,

Dit begrijp ik niet goed. Waarom zouden de berekeningen niet meer kloppen?
Als ik 3 kolommen heb nl. A- Waarde1 B-Waarde2 en C resultaat met in C de formule C=A-B
Als ik dan de 3 kolommen selecteer en dan sorteer op de kolom C-resulaat dan blijven mijn resultaten toch juist ?

Bovenste deel = origineel
Onderste deel = na sorteren

groeten
lomar43

Bijlagen

• sort.jpg
    sort.jpg
    81 KB · Weergaven: 73
sorteren

Voor eenmalig gebruik zou ik de cellen kopiëren en plakken als waarden (bewerken>Plakken speciaal - enkel 'tekst' en 'getallen' aanduiden en 'Ok'
Dan kan je ze probleemloos sorteren hoe je wil.
Moest je de gesorteerde getallen dadelijk, terwijl je ze intypt, nodig hebben, dan ben je misschien wel wat met de bijgevoegde formules. Bij een groot aantal gegevens kan het werkblad wel aanzienlijk trager worden.
In kolom F natuurlijk 'grootste' veranderen in 'kleinste' voor oplopende volgorde.
Succes!
Beste groeten, Paul.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan